Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 111

Ämne: Rädda en SAAB!!! (Saab 9-3 2.0t SC Vector)

  1. #81
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Oj, jävlar vad snygg den är. Som min, fast blå

    whiskeycola: Kan man se dina bilar någonstans?
    Senast redigerat av Sonefors93sc den 2018-05-06 klockan 00:13.
    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  2. #82
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Ja, du kan kolla på två av dem hemma hos mig, och Turbo X:en står hemma hos mina föräldrar i väntan på MapTun:s coilover-kit...

    Här har du två av dem.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1473598

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #83
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Ja, du kan kolla på två av dem hemma hos mig, och Turbo X:en står hemma hos mina föräldrar i väntan på MapTun:s coilover-kit...

    Här har du två av dem.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1473598
    Jag åker Stockholm/Hälsingland flera gånger i månaden, så vem vet. Kanske får bli en kopp svart nån gång. Om inte annat när du börjar sälja dina kretskort

    1 användare gillar detta inlägg


    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  4. #84
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Sitter och planerar kommande grejer. Har dragit ihop en gedigen lista från speedparts nu. Sitter och funderar på om jag verkligen ska våga ge mig på att byta allt det här själv. Som jag skrivit tidigare har jag noll erfarenhet av att skruva med bilar och har väl mest gillat den planerande biten, men nu är jag ju inne på sånt jag faktiskt skulle kunna göra själv med lite kämpande. Dock så är det våran bruksbil, så det får inte bli stående. Är väl mest rädd för det.

    Har dock kollat timmar av videos på youtube och har ju fått en massa bra tips här. Bl.a av dig whiskeycola. Jag samlar mod, hehe

    * Kompletta fjäderben fram
    * Bromsskivor runtom
    * Bromsbelägg runtom
    * Stötdämpare bak
    * Bromsok fram
    * Bromssköldar runtom
    * Bromsslangar
    * Diverse




    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  5. #85
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Friskt vågat o bra planerat!

  6. #86
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Nu kan jag inte 9-3, men hur drygt är det att byta bromsssköldar på dom? Sen är handbromsen inbyggd i oken där bak, har du bara koll på hur det fungerar att justera in så lär det gå bra. men lätt att förbereda sig på via tex youtube.

    Sen har du tänkt rätt. Oftast när man Bara ska byta bromsskivor så förstörs belägg eller liknande. kan lida till massa stillestånd och skit. Bästa är att byta allt samtidigt.

    lufta bromsar kan vara lite krångligt om man aldrig gjort det förut jag rekommenderar en Sån här.Som man kopplar på ett däck, föredragsvis vinterhjul eller liknande (ha inte mer än ca 1-1,1 bars tryck i däcket, för mycket tryck så hoppar locket av och det skvätter).

    Sen kan jag ytterligare rekommendera en behållare med genomskinlig slang till (och lufthål för övertryck). typ en Sån här fast emd borttagen backventil.

    Man kopplar på locket på luftslangen på bromsvätskebehållaren. ser till att det finns bra med bromsvätska. Kollar att man är beredd vid Oket som skal luftas med slangen på nippeln så att den gör upp lite och sen ner. sen kopplar man på slangen från locket till däckets ventil. öppnar luftnippeln och väntar tills det inte kommer luftbubblor längre och drar åt nippeln. Efter det kopplar man av slangen från hjulet och sedan slangen från luftnippeln. Försök dra slangen som sitter vid luftnippeln uppåt så fort det går så att vätskan rinner ner i behållaren, ha lite papper att torka upp med samt bromsrengöring. Bromsvätska är elakt mot ganska mycket.

    Sist men inte minst, Fyll på bromsvätska i behållaren så att de tär rätt mängd.

    du kan behöva sänka fronten/höja baken så att bilen står dugligt i våg när du luftar, behållaren är indelad i fack (tror det är så på 9-3 med, vart det på alla andra bilar jag pillat på) och om bilen står med näsan helt i vädret kan du fylla behållaren överfull men ändå få tomt i kretsen.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #87
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Nu kan jag inte 9-3, men hur drygt är det att byta bromsssköldar på dom? Sen är handbromsen inbyggd i oken där bak, har du bara koll på hur det fungerar att justera in så lär det gå bra. men lätt att förbereda sig på via tex youtube.

    Sen har du tänkt rätt. Oftast när man Bara ska byta bromsskivor så förstörs belägg eller liknande. kan lida till massa stillestånd och skit. Bästa är att byta allt samtidigt.

    lufta bromsar kan vara lite krångligt om man aldrig gjort det förut jag rekommenderar en Sån här.Som man kopplar på ett däck, föredragsvis vinterhjul eller liknande (ha inte mer än ca 1-1,1 bars tryck i däcket, för mycket tryck så hoppar locket av och det skvätter).

    Sen kan jag ytterligare rekommendera en behållare med genomskinlig slang till (och lufthål för övertryck). typ en Sån här fast emd borttagen backventil.

    Man kopplar på locket på luftslangen på bromsvätskebehållaren. ser till att det finns bra med bromsvätska. Kollar att man är beredd vid Oket som skal luftas med slangen på nippeln så att den gör upp lite och sen ner. sen kopplar man på slangen från locket till däckets ventil. öppnar luftnippeln och väntar tills det inte kommer luftbubblor längre och drar åt nippeln. Efter det kopplar man av slangen från hjulet och sedan slangen från luftnippeln. Försök dra slangen som sitter vid luftnippeln uppåt så fort det går så att vätskan rinner ner i behållaren, ha lite papper att torka upp med samt bromsrengöring. Bromsvätska är elakt mot ganska mycket.

    Sist men inte minst, Fyll på bromsvätska i behållaren så att de tär rätt mängd.

    du kan behöva sänka fronten/höja baken så att bilen står dugligt i våg när du luftar, behållaren är indelad i fack (tror det är så på 9-3 med, vart det på alla andra bilar jag pillat på) och om bilen står med näsan helt i vädret kan du fylla behållaren överfull men ändå få tomt i kretsen.
    Ja, jag kan ju faktiskt ingenting om bilar egentligen. Kör bara på så får vi se hur det slutar Jag hoppas att klara av det genom att tänka logiskt, vilket jag är bra på, hehe. Det är lite så jag tänker också. Lika bra att byta allt runtom på samma gång. Jag åker så pass mycket att det behövs. Tack för tipset på verktyg

    Annars har det inte hänt så mycket med bilen senaste veckorna. Men ska till att göra en komplett service inom kommande månaden, samt byta allt jag skrivit om tidigare. Återkommer snart. Här kommer lite bilder från Klövsjö iallafall



    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  8. #88
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -



    3 användare gillar detta inlägg


    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  9. #89
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -

    En lyckans dag....

    Det är lätt att tappa hoppet ibland märker jag. Speciellt när man ser pengarna rinna iväg så börjar man tänka. "Fan, man kanske skulle köpt en nyare bil ändå", speciellt med vetskapen om att jag aldrig kommer få ut en krona extra för det jag lägger ut. Jag har ändå lagt ut lite mer än det dubbla mot vad jag betalade för bilen, hehe. Men efter mycket tänkande och letande så har jag ändå bestämt mig för att Saab'n får stanna. Så efter drygt två månaders uppehåll har jag äntligen tagit tag i projektet igen.

    Förra veckan var jag in på Saab i Bollnäs och bokade tid för byte av bromsskivor och belägg runtom, samt byte av kompletta fjäderben fram och stötdämpare bak, samt en 3DXL. Inför bytet så tog vi även en genomgång av alla bussningar då jag tyckt att bilen klonkat både i fram och bakvagn, samt att den känts svajig i sidled. Vid genomgången upptäckte vi att övre krängningshämmarbussningen bak var slut, så dessa skulle bytas och något stag fram var lite dåligt. Kommer dock inte ihåg vilket.

    Så idag skedde bytet. Lämnade in bilen 08.00 och fick ett samtal kl 16:00. Bilen var klar, men dom hade tyvärr inte hunnit med någon service. Den skulle dom ta imorgon bitti. Jag frågade om jag ändå fick hämta bilen. Ville såklart ut och testa Ojojoj vilken skillnad. Jag har fått en helt ny bil. Stabil på vägen och klonken är helt borta. Vägbulor och skador tas mjukt och fint och med dova ljud istället för smällar. Bromsarna behöver ju slitas in lite, men efter ett par timmars körning så började dom ta och gud vilken skillnad.

    Jag hoppades såklart att det skulle bli skillnad, men hade aldrig trott att jag skulle få en sån nybilskänsla. Önskar lite att jag hade gett mig på det själv som jag pratade lite om tidigare, men behövde lägga tiden på huset istället.

    Passade på med en tvätt inför servicen och här kommer lite nya bilder

    Om en månad ska bilen in för lagning och lackering av bakskärmarna, men innan dess så ska jag fixa min smartslot, byta ut en ärgad list på förardörren och restaurera framljusen med något nytt kit från Turtle Wax.

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Sonefors93sc den 2018-07-20 klockan 23:04.
    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  10. #90
    Grundladd Martin_Fs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Skara
    Inlägg
    169
    Medlem#
    10566
    Det går inte att komma ifrån fakta, dom röda är grymt snygga.
    Helst nyvaxad..

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #91
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Var in och gjorde en 3DXL service i går och dom nollställde serviceindikatorn, men nu när jag kollar så står det helt plötsligt Nästa Huvudservice 23%? Kan det verkligen stämma? Den brukar ju hamna på 100% och ticka ner därifrån.

    Vad ingår i en huvudservice utöver den 3DXL som jag gjorde igår? Dom har ju redan kontrollerat allt som går att kontrollera och bytt det som ska bytas?

  12. #92
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Får kolla med verkstaden ang servicen, men återkommer igen ang det här med automatlådan. Bilen har som sagt gått 32 200 mil och mig veterligen har det aldrig bytts olja i lådan. Den växlar som en dröm. Mjukt och fint och knappt kännbart ibland. Känns som att den växlar ännu mjukare nu på sommaren.

    Bör jag byta oljan? Kan det den bli sämre om man byter? Vad jag förstår så byter man bara 3 liter? Ska man köra ett tag med den och byta igen sen för att byta så mycket som möjligt?

  13. #93
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -

    Angry Besviken...

    Hade som sagt bilen inne på en stor service förra veckan, men var in idag och skulle betala. Tänkte att jag skulle få både kvitto på det större jobbet samt ett service protokoll då. Dock så fanns inget protokoll. Jag hade bokat och betalat för en 3DXL, men enligt mig så kan dom lika gärna bara ha bytt olja och filter.

    Jag började kolla lite och dom har inte kollat/smörjt demonterbara kroken, inte fixat skyltbelysningen bak, inte kollat/justerat däcktryck, inte smörjt upp gångjärn osv. Jag har alltså heller inget protokoll på dom punkter jag inte direkt ser om dom har kollat eller inte. Fryspunkt kylarvätska, batteristatus, drivrem osv. Jag litar inte ens på att dom kört med Mobil 1, utan har säkert kört på GM olja. Hatar när verkstäder inte sköter sitt uppdrag. Jag vet att det här är relativt enkla grejer att göra själv, men har man betalat för något så ska dom ju göra de

    Behövde bara skriva av mig lite.

    Edit: Dom skulle även kolla oljan i automatlådan, men det är inte heller gjort. Jag har krävt en ny service på Fredag, så jag hoppas dom reparerar sitt rykte då.

    Edit 2: Något positivt är att jag svängde förbi lackeringsfirman idag. Bara 13 dagar kvar nu, sen är jag redo för att åka på min första Saab träff Pratade lite om hur det ska göras och om jag behöver förbereda bilen något å så.
    Senast redigerat av Sonefors93sc den 2018-07-25 klockan 23:16.
    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  14. #94
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    sicket jävla sätt.. men så är det tyvärr ofta. man ser vad man kommer undan med och sen får man göra rätt i dom fall där nån orkar klaga...


    men första saabträff om 13 dagar... Gävleträffen är ju på söndag :O

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #95
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Låter som en riktig skitfirma, men tyvärr blir man inte förvånad längre. Hoppas du får det du beställt och ska betala för!
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  16. #96
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    sicket jävla sätt.. men så är det tyvärr ofta. man ser vad man kommer undan med och sen får man göra rätt i dom fall där nån orkar klaga...


    men första saabträff om 13 dagar... Gävleträffen är ju på söndag :O
    Ja, precis. Har märkt att enda sättet att få det riktigt gjort är att bekanta sig med dom och prata mycket, så dom vet att man har koll. Skulle nästan klistra på en MRF dekal på någon ruta också Ja, jag vill verkligen åka på den, men vill egentligen inte visa upp mina rostiga skärmar. Inte för att jag är fin i kanten, haha. Hade bara planerat att jag skulle åka på första när bilen är som jag vill. Men kanske blir så att jag åker till Gävle ändå då. Är du där?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Låter som en riktig skitfirma, men tyvärr blir man inte förvånad längre. Hoppas du får det du beställt och ska betala för!

    Nä, det var slarvigt. Fick dock en förklaring idag av killen som gjorde servicen. Han är nyexaminerad och verkstan hade helt slut på blanketter, men han berättade ändå för mig det han hade gjort osv. Dock så var det en annan kille som gjorde om servicen idag. Eftersom dom hade lovat det.

    - - - Uppdaterad - - -

    Idag fick jag äntligen på nya bromsok bak samt ny bromsvätska. Okhållaren är tyvärr lite rostig, men men. Resan fortsätter. Känns som att jag börjar bli nöjd med det maskinella nu iallafall. Chassit är grymt, bilen går tyst och fint, bromsarna är i toppskick. Skulle dock vilja byta stötdämparfästen bak. Dom börjar se lite dåliga ut. Samtidigt skulle jag borsta och slipa/blästra bort lite ytrost där.

    I övrigt så är jag tillbaka på det yttre Skulle vilja ta bort backspeglarna, slipa ner och lacka om, byta listen som sitter horisontellt på förardörren. Den sitter på alla dörrar, men på förardörren har den massor av små bubblor. Någon som har artikelnummer på den? Har letat men hittar inte. Räknar ner dagarna till lackering av bakskärmarna.

    Edit: Just det. Verkstan återställde förtroendet med servicen. Allt kollades igen när jag var på plats och fick mitt protokoll





    1 användare gillar detta inlägg


    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  17. #97
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    I brist på annat just nu så får det bli en bild jag tog i förrgår Ska lägga en beställning på nya backspeglar och två nya stötdämparfästen så snart Speedparts är tillbaka från semestern. Blir nog även nya gummimattor. Annars letar jag fortfarande artikelnummer till den där listen som sitter lodrätt på dörrarna. Någon som har ett tips?

    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  18. #98
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Idag lämnades bilen in på ledslipning av bakskärmarna och lackering. Äntligen! Dom kommer köra lackering hela vägen ned till motorhuven. Får tillbaka bilen på torsdag eller fredag. Hoppas dom får till det bra

    2 användare gillar detta inlägg


    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  19. #99
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Listen du söker vänster fram bör ha artikelnummer 12843479

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #100
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Äntligen!

    Idag fick jag tillbaka bilen från firman som fixat mina bakskärmar. Vänster skärm var så dåliga att dom fick lägga i tenn för att få ihop det snyggt. Måste säga att jag är riktigt nöjd. Visst finns det en viss nyansskillnad. Tycker originalkulören har lite mer svart i sig, men det är marginellt. Färgen ligger snyggt och den är len och fin. Tyvärr så upptäckte jag en liten flärp på 2-3mm som var lös på vänster skärm precis vid den valsade kanten. Upptäckte den först när jag hade kommit hem, men hörde av mig direkt och skulle åka tillbaka på måndag. Förhoppningsvis kan dom bara ta bort den lilla biten och lägga igen med lackstift.

    Som bonus fick jag även lyktorna polerade.

    Hur tycker ni jag ska göra nu. Ska jag gå efter hela skärmkanten längst in och lägga läckstift i förebyggande syfte? Kan jag lackförsegla bara bakskärmarna eller bak och fram, eller måste man ta hela bilen?

    Ja, vad ska jag göra nu. Längtat efter den här dagen i 1,5 år. Nu känns det nästan som att jag inte vågar köra med bilen av rädsla för stenskott och så ska det ju inte vara. Man ska ju njuta av bilen.

    Aja, nu återstår bara backspeglar, polering/vaxning, lackskydd och den där lodräta listen på dörrarna. Det är iallafall det som är kvar på min lista. Men, drömlistan återstår ju fortfarande

    Ses snart på nån träff









    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Listen du söker vänster fram bör ha artikelnummer 12843479
    Tack! Hyvens som jag letat Såg Precis att M.Broberg hade skickat samma på DM. Tack till er båda.

    5 användare gillar detta inlägg


    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

Liknande ämnen

  1. Rädda en Saab 9000 A50 -97
    Av JörgenGranberg i forum Projekt
    Svar: 945
    Senaste inlägg: 2019-07-06, 16:38
  2. Ett sista försök att rädda en OG9-3
    Av Glader9991 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2017-02-16, 19:07
  3. Rädda SAAB i Trollhättan
    Av saaudi i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-09, 23:59
  4. Hjälp till och rädda Saab!
    Av m_rask i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 16:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •