Att byta stötdämpare/fjäderben tycker jag själv är bland de enklaste "stora" jobben man kan göra själv.
Det är klart, ska du behålla fjädrar och allt annat i fjäderbenen fram så blir det lite pill.
Men det brukar vara rätt bra att byta komplett fjäderben fram när bilarna rullat ett tag. Väldigt enkelt på NG9-3.
Fördelen med att byta hela fjäderbenet är att du får ett fräscht stödlager/axiallager på köpet. De brukar knaka/skrapa när man svänger.
Tre skruvar i motorrummet håller fast tallriken i tornet. Tre skruvar håller fjäderbenet till spindelhus (så heter det väl?) och pendelstag.
18 mm hylsa på de senare. Kort förlängare krävs för att komma åt den nedre skruven på spindelhuset.
Pendelstaget kräver mothåll på baksidan med t.ex. en 17 mm blocknyckel (kanske kan skilja mellan tillverkare).
Pendelstagen byter du om det behövs, går bra att fortsätta använda de som sitter där nu så länge de inte gnisslar och knakar.
Stötdämparna bak är ju easy-peasy så länge du inte har sån otur som masthugg hade, så att skruvarna för stötdämparfästet rostat fast.
När du sedan sparat ett par tusen i arbetskostnad kan du betala din lokala verkstad för att göra en komplett fyrhjulsinställning efteråt.
---
Vad gäller bromsskivor kan du ha lika mycket otur som jag hade på en gammal bil, där skivan rostat fast i navet. Då fick jag kapa bort skivan med vinkelslip, efter att jag misslyckats med att banka bort den med slägga (den sprack så att bromsytan lossnade från resten...)
---
Båda dessa stora byten kan du prova att göra själv först. Om grejorna lossnar enkelt så är det bra, och sitter de fast är det bara att skruva tillbaka det du lossat och lämna in.
Tycker jag.
Just ja, glöm inte att båda framhjulen måste hissas upp om du byter fjäderbenen fram själv. Annars kommer du att bli attackerad av pendelstagen eftersom krängningshämmaren är spänd.