Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 72

Ämne: Luftpåfyllare och även något för att kunna kontrollera lyfttrycket i våra däck.

  1. #1
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Luftpåfyllare och även något för att kunna kontrollera lyfttrycket i våra däck.

    Har en luftpåfyllare från Biltema som visat rätt ett antal år, men inte längre.

    Vad eller vilken rekommenderar ni och även något litet enkelt samt pålitligt för att kunna kontrollera lufttrycket när man står i garaget?

    Gärna med bild eller url.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har två sådana här JWL
    http://www.jula.se/catalog/verktyg-o...yllare-079038/
    Grannen slängde sin Biltema dito, som visade helt galet när han jämförde med dessa.

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Annars så ska väl...

    PCL Qube
    PCL Accura

    ...vara bra grejor

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    PCL verkar vara ett bra tips. Jag har tre olika skitmätare som visar olika. Känns som att det är dags att unna sig en riktig.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Annars så ska väl...

    PCL Qube
    PCL Accura

    ...vara bra grejor
    Kostar att ligga på topp

    Liknande Qube var det på OKQ8 jag nog använde tidigare idag.

    Fredriks fel om man råkar beställa en PCL Accura 1 idag ((=

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av RZ den 2017-04-22 klockan 19:10.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Har en sådan här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...re-2000028530/ funkar bra förutom att det är lite svårt att få den att sluta tätt mot ventilen.
    /Johan

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Har en sådan här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...re-2000028530/ funkar bra förutom att det är lite svårt att få den att sluta tätt mot ventilen.
    /Johan
    Det där är en av skitmätarna jag har.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Mindre än halva listpriset. Hur vet man att det inte är en kopia?

    http://www.pcl-online.com/digital-ty...ator-597-p.asp
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Om jag minns rätt så får man bara se upp då lite då jag vill minnas det finns Accura med psi, kpi eller bar skala. Har för mig de inte kan växla mellan dem utan man behöver köpa med rätt enhet.

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Om jag minns rätt så får man bara se upp då lite då jag vill minnas det finns Accura med psi, kpi eller bar skala. Har för mig de inte kan växla mellan dem utan man behöver köpa med rätt enhet.
    På den jag länkade till går det att byta och det sparas.

    psi, bar, kpa units selected by button - selection saved
    Long battery life with battery level indicator

    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    och frågan om piratkopia......
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ahh..
    Var ett tag sedan jag kikade på detta. Men blev inget köp då, för det var svårt att finna en prisvärd med bar skala. Men det var "PCL ACCURA 1" jag kollade på.
    http://www.pcl-online.com/accura-1-t...-hose-20-p.asp
    PCL ACCURA 1 - DAC1C08 (bar)
    PCL ACCURA 1 - DAC1A08 (psi)
    PCL ACCURA 1 - DAC1D08 (kPa)

    Detta Roger funnit verkar vara en ny/annan PCL modell "Digital Tyre Inflator - DTI081"
    http://www.pcl-online.com/digital-ty...ator-597-p.asp

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    och frågan om piratkopia......
    Har inte en aning om det ens finns.

    Men berättigad fråga.

    Ingen annars som vet någon bra manometer att sätta på den befintliga slangen på den man har nu?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Intressant tråd.
    Jag har en liten billig digitalmätare från Swedool som alltid ligger i bilen och som jag jämfört mot flera olika mätare och den verkar inte visa speciellt fel, hur nära sanningen den är får man ju bara veta om man jämför den mot en kalibrerad mätare vid relevanta tryck.
    Jag använder den främst för att veta om jag vill ändra något hekto upp eller ner och att jag alltid använder samma mätare (med samma felvisning) och har den som min referens.
    De billigare med klocka upp mot 12Bar blir ju väldigt svåra att läsa av noggrant och jag har sådana med men de ser jag som 'luftpåfyllare'

    En bra 'luftpåfyllare' som dessutom mäter bra är självklart det bästa, nackelen är att de är dyrare och blir kvar hemma i garaget.
    Så en liten mätare i var bil som man kontrollerar mot t.ex. en kalibrerad mätare hos en gummiverkstad är mitt lilla sidotips.

    P.S. Roger, köp en skitdyr med kalibreringscertifikat så kan jag jämföra min mätare mot den för att se om jag kommer att få äta upp denna post och köpa ny mätare.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Där jag pumpade igår jämförde jag med en sån där billig "pennmätare" som låg i bilen och den visade visade exakt samma.

    Men min Biltema fyllare visade 0.2bar för mycket.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Jag har en digital mätare som jag köpte hos Lidl i deras fyndlådor. Ultimate speed är märket och den har även en utskjutbar stång som mäter däckmönstrets djup. Kollade med den precis då jag fyllt motorcykels däck med Biltemas billigaste luftpåfyllaremätare för kompressor. 2 kilo fyllde jag och Ultimate speed mätaren visar 1,96. Skalan på Biltemafyllaren är i 0,2 steck så kanske att jag inte fyllde exakt på 2 kilos strecket. Jag anser att Lidls mätare visar rätt.

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Där jag pumpade igår jämförde jag med en sån där billig "pennmätare" som låg i bilen och den visade visade exakt samma.

    Men min Biltema fyllare visade 0.2bar för mycket.
    Lite dilemmat, du vet att de skiljer sig åt och all Bilteman visar +0,2 relativt pennmätaren men om ens någon är rätt vet man bara om någon av dem är kalibrerad.
    Ju fler man testar mot dess mer kan man göra antaganden, förhoppningsvis korrekta.
    Jag har märkt att de skåp som finns där man ställer in digitalt med upplösningen 0,1bar inte går att lita på om man vill veta det absoluta trycket. Vissa visar galet fel.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Rätt i förhållande till vad då?
    din motorcykels bensintank eller Einsteins relativitetsteori?[
    även dyra mätare kan visa fel för vi har testat en del på jobbet och det däringa med tiondelar och hundradelar är ofta blajjigt
    det viktiga är att alla däck är likabalanserade tryckmässigt i förhållande till den hastighet man avser att framföra fordonet, givetvis med premiumdäck med tanke på omgivning och andra trafikanter som inte är lika ansvarsfull som vi på detta forum
    att gasa är stort, men bromsa är större


    QUOTE=Bosse99;1439716]Jag har en digital mätare som jag köpte hos Lidl i deras fyndlådor. Ultimate speed är märket och den har även en utskjutbar stång som mäter däckmönstrets djup. Kollade med den precis då jag fyllt motorcykels däck med Biltemas billigaste luftpåfyllaremätare för kompressor. 2 kilo fyllde jag och Ultimate speed mätaren visar 1,96. Skalan på Biltemafyllaren är i 0,2 steck så kanske att jag inte fyllde exakt på 2 kilos strecket. Jag anser att Lidls mätare visar rätt.[/QUOTE]

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Rätt i förhållande till vad då?
    din motorcykels bensintank eller Einsteins relativitetsteori?[
    även dyra mätare kan visa fel för vi har testat en del på jobbet och det däringa med tiondelar och hundradelar är ofta blajjigt
    det viktiga är att alla däck är likabalanserade tryckmässigt i förhållande till den hastighet man avser att framföra fordonet, givetvis med premiumdäck med tanke på omgivning och andra trafikanter som inte är lika ansvarsfull som vi på detta forum
    att gasa är stort, men bromsa är större


    QUOTE=Bosse99;1439716]Jag har en digital mätare som jag köpte hos Lidl i deras fyndlådor. Ultimate speed är märket och den har även en utskjutbar stång som mäter däckmönstrets djup. Kollade med den precis då jag fyllt motorcykels däck med Biltemas billigaste luftpåfyllaremätare för kompressor. 2 kilo fyllde jag och Ultimate speed mätaren visar 1,96. Skalan på Biltemafyllaren är i 0,2 steck så kanske att jag inte fyllde exakt på 2 kilos strecket. Jag anser att Lidls mätare visar rätt.
    [/QUOTE]

    Den från Lidl är rätt i förhållande till den från Biltema. 2,0 jämfört med 1,96 får väl anses vara likvärdigt? Ju fler mätare man jämför med ju mer klarlagt blir det ju hur rätt eller fel en av dem visar. Kanske att Biltemas inte alls är något att jämföra med och då faller ju det jag skrev men att jämföra två helt olika mätare från olika butiker och tillverkare ger ju i varje fall en bättre vink om att den andra visar rätt än att enbart titta på en och tro att den visar rätt.

    Hur du fick in en bensintank och Einstein i detta får ju stå för dig.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Kan det här vara något att ha? ng9-3SS
    Av Johan H i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2015-11-05, 15:41
  2. Trafiklärare?? kan det vara något?
    Av -Konrad- i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 20:37
  3. Kan denna diff vara något?
    Av krutmats i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •