Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9-3x xwd -10 Motor dör / elektronikfel?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    4

    9-3x xwd -10 Motor dör / elektronikfel?

    Har problem med med min 9-3a. Är väldigt lite bilkunnig men kan en del elektronik. Tänkte kolla om har någon ide vad som kan vara fel.

    Mitt på motorvägen utan förvarning så dör motorn tvärt. Elektroniken är kvar. Enda felmeddelande som dyker upp är: Antispinnsystem ur funktion.

    Även mätare bensin och motorvärme dör. Svänger av vägen, inget liv på startmotorn eller ens något ljud / relä på att den försöker starta.

    Kollar på lite säkringar. Rycker plus polen på batteri och sätter tillbaka. Vips så startar den och jag kör x antal mil hem utan problem.

    2a tillfället någon vecka senare. Motor dör ute på vägen igen, samma sak, startmotor går ej. Tyckte att motorvarningslampan hann blinka till något tillfälle innan. Samma symptom på elektronik.
    Bläddrar lite i säkringstabellen, medans jag gör det så ser jag att mätarna vaknar till liv igen. Den startar igen och kan köra hem. Under hemfärden varnar den för "Antispinnsystem ur funktion".

    3e tillfälle, nu står bilen parkerad. Gick att köra till platsen utan problem. 10 timmar senare när jag ska åka hem vill den inte starta med samma symptom. Har ryckt pluspolen utan verkan. Mätarna är inget liv i, startmotor går ej. "Antispinnsystem ur funktion".

    Styrbox? Någon kontakt som glappar?

    Någon som vart med om liknande?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Kontrollera ditt batteri klokt alternativt byt ut det.
    Samtidigt kollar du kabelskorna om dom sitter fast som dom ska,inte är smutsiga eller spruckna,följ jordkabeln till karossinfästning att den inte sitter löst.
    Symptomen är precis som ett spänningsfel!

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Akta skinnet!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Vi hade liknande på vår diesel X. Sitter ett litet kretskort på generatorn som bråkade två gånger för oss. Helt enkelt så vill den inte skicka vidare ström och ladda batteriet samtidigt. Rickard på fd bil o traktor i Hörby, numera hörby bil, kan hjälpa dig med en kille som renoverar dom här generatorerna.


    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    72
    Citat Ursprungligen postat av Garf Visa inlägg
    Har problem med med min 9-3a. Är väldigt lite bilkunnig men kan en del elektronik. Tänkte kolla om har någon ide vad som kan vara fel.

    Mitt på motorvägen utan förvarning så dör motorn tvärt. Elektroniken är kvar. Enda felmeddelande som dyker upp är: Antispinnsystem ur funktion.

    Även mätare bensin och motorvärme dör. Svänger av vägen, inget liv på startmotorn eller ens något ljud / relä på att den försöker starta.

    Kollar på lite säkringar. Rycker plus polen på batteri och sätter tillbaka. Vips så startar den och jag kör x antal mil hem utan problem.

    2a tillfället någon vecka senare. Motor dör ute på vägen igen, samma sak, startmotor går ej. Tyckte att motorvarningslampan hann blinka till något tillfälle innan. Samma symptom på elektronik.
    Bläddrar lite i säkringstabellen, medans jag gör det så ser jag att mätarna vaknar till liv igen. Den startar igen och kan köra hem. Under hemfärden varnar den för "Antispinnsystem ur funktion".

    3e tillfälle, nu står bilen parkerad. Gick att köra till platsen utan problem. 10 timmar senare när jag ska åka hem vill den inte starta med samma symptom. Har ryckt pluspolen utan verkan. Mätarna är inget liv i, startmotor går ej. "Antispinnsystem ur funktion".

    Styrbox? Någon kontakt som glappar?

    Någon som vart med om liknande?
    Hej Har du haft bilen länge ?? varför jag frågar är för att har man nyligen pillat under instrumentpanelen så finns det risk för att man har lossat på en kabelstam där under som kan orsaka glapp kontakt ,,

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604
    Läs ut felkoder

    Vanligt fel på din beskrivning är tyvärr motorstyrdon....
    Hinner inte med allt.....

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    4
    Nej, haft den ett kvartal. Inte mekat något själv.

    - - - Uppdaterad - - -

    Haft den på lokal verkstad nu, dom har börjat prata på tändningslåset. Jag tyckte dock det var långsökt.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Både ja och nej. På dom första årsmodellerna kan stiften i tändni gslåset spöka.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. elektronikfel motor: volvo 945 2,3ltt
    Av SaabTurbo95 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 22:06
  2. Snälla hjälp, elektronikfel
    Av miroslav_s i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-25, 02:23
  3. elektronikfel??
    Av HerrAlbin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 13:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •