Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Uppdatera huvudenheten (ICM) och växlingspaddar - NG9-3 -04 Aut

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Uppdatera huvudenheten (ICM) och växlingspaddar - NG9-3 -04 Aut

    Kan man ta en urgift huvudenhet AC3 med färgdisplayen (t.ex från skrot eller dyl) och ersätta den lite tråkiga/gammalmodiga monokroma AC2 rakt av eller behöver den giftas in med Tech II, vet att mycket styrs just från stereoenheten
    Är inte ute efter NAV i den utan bara trevligare utseende, då det idag finns bättre portabla lösningar på detta, till bra mycket bättre pris.
    Har någon ett hum om kostnaden i så fall för att programmera in den?
    När jag ändå är inne på kostnad för programmering med Tech II så en följdfråga
    Har automatlåda på min 9-3 cab -04, kan jag byta knappsats på ratt till paddlar? har inte detta idag, ja jag vet att det är lite gimmick med dessa på automaterna då dom ska vara slöa i reaktionen men ändå.
    Kan jag i så fall byta knappsatser före och sedan programmera in eller tvärtom? någon som vet kostnad för programmering på ett ungefär?

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Benämningarna du syftar på är AS1/2/3 och dom är för og9-3 & og9-5. För ng9-3 heter ljudsystemen SS75, SS150 & SS300. Manöverpanelen som jag tror du syftar på, heter ICM1, ICM2 & ICM3 i stigande ordning. Så det du vill göra är alltså att byta ut en ICM2 med monokrom textdisplay mot en ICM3 med grafisk färgdisplay?

    Det är troligen inga problem att göra. Jag har själv gjort det och det är inte inblandat några giftermål eller skilsmässor. Däremot behöver den nya manöverpanelen reservdelsprogrammeras om inte din bil har precis samma utrustning som bilen där manöverpanelen suttit tidigare. Detta görs också med Tech2. Går man till någon i klubben som har en Tech2 så brukar det vara fikapengar eller liknande för att få det gjort.

    Skriv gärna in orten i din profil så är det lättare att se var du bor och vem som kan finnas i din närhet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Sorry Vfr , ja självklart, Jag skall uppdatera min profil, har nog bara missat det,
    Och ja du har ju helt rätt ICM 2 har jag idag och vill byta den till ICM 3, jag har för övrigt ljudsystemet SS300 från fabrik, men då bilen egentligen skulle gått till USA med USA spec men av någon anledning stannat kvar i Sverige så har man kastat in ICM 2 , kanske av kostnadsskäl, då bilen är utrustad med original gps kablage m.m.

    När du nämner reservdelsprogrammeras, har du någon ungerfärligt mellan tumme pekfinger pris på detta?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Nu skäms jag Vfr
    Ibland läser man saker alldeles för snabbt, ja jag ser nu att jag kan få hjälp med ICM 3 för fika och lite kaffe.
    Har du ett lika snabbt svar för växelpaddlarna blir jag ännu gladare.
    Önskar dig en trevlig helg och tack för svar!

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Ja, ibland verkar det gå för fort.

    För att få lite koll på alla förkortningar så har du en bra starta här FAQ: Förkortningar och Beteckningar
    och när det gäller ljudet i NG9-3 är många tipsa samlade här Ljud i 9-3 SS/SC -03-06
    Reglerna är också bra att känna till, tänker i detta fall på 3.1 och jag har fixat den åt dig på denna tråd och 2.1, 2.2 kanske hjälper dig med paddlarna.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Tack Herman för att du klargjorde detta för mig.
    Jag har insett varför jag inte förnyade mitt medlemskap hos Er i år
    Alltför oklara/krångliga med medlemsrabatter osv hos återförsäljare och mycket detta pekpinnande i länkarna gör detta forum tråkigt att nyttja
    Om man i ett forum ber om hjälp som i det här, behöver man inte en föreläsning om regler och pekpinnar till läs här och där, om man inte varit kränkande eller grov i mun eller länkat till något fel, jag bad bara om hjälp om någon visste det jag var ute efter, och det är väl det ett forum är till för? eller?
    Tack för dina svar Vfr, var lite för snabb med läsningen bara, blev bara glad över den snabba responsen.
    Herman
    Jag läste i dessa länkar du hänvisar till för 1 år sedan och får inga svar på det jag frågade idag heller, därför frågorna
    Ja jag vet att jag råkade ta två ämnen i ett, ber om ursäkt för detta.
    Lägger detta forum bakom mig nu. Finns ju så många andra:-)

    Du kanske bara ville väl i ditt svar, men kändes inte så, och då är detta forum/klubb inget för mig
    Over and out från Parvel66

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Hej Parvel66

    Om du uppfattat mitt inlägg som 'pekpinnas och hålla föreläsning' så ber jag om ursäkt för det är absolut inte min mening vilket jag hoppas du förstår.
    Att du läst och vad du tidigare läst är ju svårt för oss att veta och med tanke på din frågeställning så trodde jag att just de två trådar jag länkade till skulle hjälpa dig att bättre förstå systemen i bilen och dess ingående komponenter för det är verkligen en djungel med alla akronymer. Och det är inte ovanligt att folk varken läst eller är insatta och då är några länkar väldigt uppskattade men ibland uppfattas tydligen hjälpen mer som tillrättavisning än hjälp. Regler är här precis som i trafiken till för att få allt att flyta smidigare för så många som möjligt.
    Att ha två frågor i samma tråd är absolut inget problem om de är relaterade till varandra eller är inom samma gren vilket dessa absolut är. När det gäller rubriken så tror jag att nuvarande får fler att läsa den i rätt syfte både nu för att faktiskt hjälpa dig och i framtiden då andra söker på liknade problem, gamla rubriken var "Från AC 2 till AC3 frågor Tech II" och du är själv fri att ändra tillbaka eller till något annat genom att redigera inlägg #1 i avancerat läge.
    Och är det så att du behöver hjälp med Tech2 och finns i min närhet så kan jag faktiskt hjälpa dig med det också fast du verkar ha fått kontakt med någon redan.
    Lycka till med din felsökning.

  8. #8
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Herman är en av de vi på forumet är och bör vara tacksamma för att vi har.

    Det är mycket råd och hjälp man får.

    Kommunikation är svårt och ibland blir det missförstånd.
    Till mitt garage: Garaget

Liknande ämnen

  1. Tel ingång på huvudenheten 9-5 -98
    Av Krogis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-13, 23:23
  2. Byta ut stereon (Huvudenheten) på min SAAB 9-3 2007
    Av Dompan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 16:01
  3. Får inte ut huvudenheten i 9-5??
    Av Niklas 185 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-26, 11:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •