Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Automatlådeproblem (vill inte växla forts.)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    209

    Automatlådeproblem (vill inte växla forts.)

    Nu är jag här med mina automatlåde problem igen
    Som jag skrev i en gammal tråd så hade jag problem med att tomatlådan inte ville växla upp från 1an ibland men om jag stannade och stängde av bilen en stund så gick det till sig.
    Nu har jag ett annat problem, den växlar oftast som en dröm men ibland så blir växlingarna ryckiga och kommer vid olämpliga tillfällen. tex om jag gasar på ordentligt så kan den växla upp på en gång. Om jag vrider av bilen, låter den stå å sen startar å drar iväg så växlar den som en dröm igen..
    Dessa dåliga växlingar kommer oftare och oftare nu så ja börjar bli lite smått rädd att nått ska rasa fett snart..

    Nått tips?
    Kan de bero på dassig olja?
    Nån regulator i lådan som saab pratade om?
    9-5 SC -03

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    Först och främst är ett olje byte inte att förakta, lämna bort det till en saabverkstad för att få det riktigt gjort. Om man byter själv får man inte ur allt, bara cirka en tredjedel av totala mängden... Jag skulle rekomendera att göra reparationen nedan beskriven det låter som det kan vara problemet. Efter reparationen fylla på ny olja och konstatera att det blev bra och åka till saab för ett riktigt oljebyte. Folk kör oftast på samma atf-olja tills lådan inte riktigt fungerar som den skall.

    Delarna kostar ungefär 500:- och jobbet (reparationen, inte oljebytet på saab) tar under timmen för en normalhändig, jag klarade det ju...

    http://www.thesaabsite.com/9000/9000gov ... cement.htm

    Det är ovan länk till hur du går tillväga för att åtgärda "den där regulatorn".

    Ungefär samma felsymptom hade jag också, kan tillägga att på slutet gick inte backen i... Tror ni man var bekymmrad över hur mycket en utbyteslåda skulle kosta.

    Mycket viktigt att byta skruven som håller pinjongdrevet, vore olyckligt att råka ut för ett haveri om man är snål.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    209
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Först och främst är ett olje byte inte att förakta, lämna bort det till en saabverkstad för att få det riktigt gjort. Om man byter själv får man inte ur allt, bara cirka en tredjedel av totala mängden... Jag skulle rekomendera att göra reparationen nedan beskriven det låter som det kan vara problemet. Efter reparationen fylla på ny olja och konstatera att det blev bra och åka till saab för ett riktigt oljebyte. Folk kör oftast på samma atf-olja tills lådan inte riktigt fungerar som den skall.

    Delarna kostar ungefär 500:- och jobbet (reparationen, inte oljebytet på saab) tar under timmen för en normalhändig, jag klarade det ju...

    http://www.thesaabsite.com/9000/9000gov ... cement.htm

    Det är ovan länk till hur du går tillväga för att åtgärda "den där regulatorn".

    Ungefär samma felsymptom hade jag också, kan tillägga att på slutet gick inte backen i... Tror ni man var bekymmrad över hur mycket en utbyteslåda skulle kosta.

    Mycket viktigt att byta skruven som håller pinjongdrevet, vore olyckligt att råka ut för ett haveri om man är snål.

    J.K Nilsson
    Tack för ditt svar!

    Att åtgärda regulatorn skulle kosta 1500:- på saab och då förmodar jag att dom även byter all olja. kanske lika bra att låta dom göra det då..
    9-5 SC -03

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    209
    Har fått reda på vad de är för fel nu!

    Kickdown motorn, alltså en motor som drar i kick-down wiren(eftersom det är tcs) håller tydligen på att lämna in så den justerar inte riktigt korrekt..

    Såg just att detta var en gammal tråd men jag hoppas denhär tråden kanske kan hjälpa nån annan fåne som har samma probbs..
    9-5 SC -03

Liknande ämnen

  1. Gick inte att växla OG9-3 -99
    Av ooskr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-08-27, 09:41
  2. Går inte att växla fort i 9-5an
    Av ae86_driver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 11:54
  3. Kunde inte växla ner....GOD JUL
    Av Skånesaab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 12:36
  4. går inte växla... og900 *FIXAT*
    Av jimmyjim i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 23:49
  5. Automatlåda som inte vill växla
    Av peppz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 01:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •