Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Går ej att stänga av ESP OG9-5

  1. #1
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197

    Går ej att stänga av ESP OG9-5

    Har sökt i ämnet men inte hittat något som verkar stämma in på min frågeställning. Frågan rör en 02 9-5 med ESP som inte går att stänga av. Frågan ligger i gränslandet mellan "elektriskt" och "broms", så om jag postar i fel kategori ha överseende med min okunskap om forumets ordning.

    När jag precis hade köpt bilen, laborerade jag såklart med alla finesser och jag vill minnas att när man tryckte på ESP-knappen att en symbol "ESP-off" tändes i huvudinstrumentet, allt i sin ordning alltså, men jag kan ju såklart minas fel.

    Men sedan en tid tillbaka kan jag inte avaktivera denna funktion längre. Det verkar som ESP fungerar eftersom lampan i instrumentet tänds (blinkar) när greppet släpper i hala väglag. När jag startar bilen så lyser ESP OFF i varvräknaren i ett par sekunder så lampan verkar funka, men den tänds inte när jag trycker på knappen "ESP".

    Jag har inte felsökt detta fordon med Tech2 än, inte haft behov av det ännu och jag har tolkat det här som ett ganska "milt" problem jämfört med andra som jag tampats med, så jag har inte lagt fokus på det. ABS verkar fungera som det ska.

    Jag tänkte höra mig för om det finns något enkelt man kan kolla, "lös kabel", "trasig säkring" osv innan man drar en slutsats om att felsökning med Tech2 behövs? Det är inget akut problem, men jag är lite nyfiken på om problemet är vanligt och vad för erfarenheter som finns i ämnet.

    Tack på förhand!
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Vilken hastighet testar du i? Över en viss hastighet (40km/h har jag för mig) går ESP inte att stänga av.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    60 km/h
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det stämmer att det inte funkar att trycka på knappen över en viss hastighet, men för tydlighetens skulle kanske man skall tillägga att trycker man av ESP _innan_ den hastigheten så förblir ESP av även i högre hastigheter.
    Huruvida sen ESP verkligen är av till 100% låter jag vara osagt, det kan man mycket väl vara så att den griper in ändå om det börjar gå för illa.

  5. #5
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Jag har testat i olika hastigheter. Vet att detta bara fungerar i lägre hastigheter.

    Funderar på om det kan vara själva knappen som är defekt. Tänker att den "borde" bete sig likadant som dimljusknappen, dvs "fastna" i ett annat läge när funktionen är aktiverad, på min vagn fjädrar knappen ut igen, är det riktigt?
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245
    ESP skall fjädra ut igen. Det är för att föraren alltid skall starta med ESP per default vid varje körning

    På den tid när det bara var TCS kunde man koppla ur till 60km/h. Borde vara lika med ESP.

    /F
    Senast redigerat av Fral den 2017-04-20 klockan 15:40.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    En bekant har liknande problem, men han upptäckte att han kan faktiskt stänga av sin ESP, det är bara det att lampan inte lyser.
    Lampan fungerar alltså när han vrider på tändningen, och med ESP aktiv så blinkar den när den reagerar. Men trycker han på knappen så stängs alltså ESP av men lampan tänds inte.
    Ut och prova om det är så att ESP verkligen är igång, eller om den stängs av utan att lampan tänds.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Har faktiskt funderat lite i de banorna, har ju aldrig riktigt testat och nu med torra vägar och 235or släpper det inte lika lätt som på vintern, men vid tillfälle ska jag ut och testa.

    Tack för responsen!

    Återkopplar hur det går!
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Skogsvägar finns lite här och var & brukar duga utmärkt
    Senast redigerat av Moderator den 2021-02-10 klockan 09:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  10. #10
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Tänkte nu när jag slutade jobbet att "nu är det blött ute, nu kan jag testa ESPn", så fort jag kom utanför dörren var den tanken som bortblåst. Kanske för att jag har andra och jobbigare problem med bilen?

    Men visst är det en bra idé med grusväg, har ju en liten sträcka till stugan på landet som jag kan testa på!
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    jag skulle iaf ha misstänkt själva knappen först om den inte reagerar alls.

    Jag tror faktiskt att ESP blir helt avstängt när man trycker på den, har ni inte varit ute och buskört på snö eller is pojkar ? Jag har inte fått ESP'en att gripa in när den varit avstängd fast man har sladdat runt så bilen snurrat. Samma sak med antispinnen, man kan spinna så mycket man vill.

    Antispinnen i ESP är ju ofantligt mycket bättre än gamla TCS, som man helst stängde av inför varje körning, jävla JUNK, otroligt meningslös funktion som gör sig bäst avstängd.. Har man ESP så funkar den iaf att starta i halka med.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Har haft samma problem. Verkade bero på dålig kontakt i kontaktstyckena på a-stolpen.

  13. #13
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    SaabJohan: Utveckla gärna. Jag som inte är bekant med varken bilens, eller elsystemets uppbyggnad vet inte riktigt vad som åsyftas.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag tror faktiskt att ESP blir helt avstängt när man trycker på den, har ni inte varit ute och buskört på snö eller is pojkar ? Jag har inte fått ESP'en att gripa in när den varit avstängd fast man har sladdat runt så bilen snurrat.
    Helt bortkopplad blir den inte, utan antisladdfunktionen kommer att aktiveras så fort föraren bromsar, under förutsättning att ESP systemet behövs.

    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    SaabJohan: Utveckla gärna. Jag som inte är bekant med varken bilens, eller elsystemets uppbyggnad vet inte riktigt vad som åsyftas.
    ESP knappen ska ge signal till ESP enheten på stift 31 (från stift 5 på knappen) när man trycket på knappen. Kabeln går mellan knappen och ESP enhetens kontaktstycke via stift 22 på skarvdon H43-1 vilket är det vita 43 poliga skarvstycket som sitter på vänster A-stolpe. För att komma åt detta skarvhus så måste man ta loss instegslisten på förarsidan, den plastpanel som sitter under instrumentpanelen precis ovanför pedalerna samt vika undan golvmattan. Man kan förstås också lossa kontaktstycket på ESP enheten och mäta mellan stift 31 och stift 5 på knappen om det är kontakt mellan dessa två.

    Signal till huvudinstrumentet om att ESP systemet är urkopplat går via P-bussen.

  15. #15
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Så för en enkel felsökning så låter det som att det är lättare att mäta direkt och riva klädseln först om avbrott/dålig kontakt kan konstateras? Eller kan man ha låg resistans i kretsen och ändå ha svårt att få signalen från knappen att gå fram?

    Återfinns numreringen i plasten på kontaktstyckena? (kanske självklar fråga, men jag frågar ändå) Jag har Haynes att stötta mig på, men den är långt ifrån fullständig har jag märkt.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-02-10 klockan 09:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag skulle börja med att leta upp någon som har en TECH2 så man kan testa med den först. Det är drygt att hålla på å slita i kablaget så det är verkligen sista utvägen.
    Med TECH2 kan man se att knappen fungerar, testa lampan i instrumentet och kommunikationen med den, samt kontrollera om ESP stängs av eller inte.
    Där borde man ju snabbt kunna utreda också var ett eventuellt problem verkar ligga och sen agera utifrån det.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Det är nog ett ganska sunt förslag i det här fallet, då det ju inte är en funktion jag "behöver" eller brukar använda. Ej heller brukar väl besiktningen ha ngt att säga om det?

    Jag har som sagt andra problem att handskas med på den här vagnen, men det var ändå intressant och hjälpsamt att ställa frågan, då man alltid lär sig ngt nytt.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Har bollman något exakt tips?
    Jag kikade lite igår (på min -05) och det enda jag hittar är att tända alla varningslampor i MUI men ingenstans där jag kan se om knappen är intryckt.
    Och att själva lampan kan lysa är ju redan konstaterat.
    Under ESP kan man ju bl.a. se individuella hjulhastigheter, rattvilkel, sidokrafter m.m.
    Har även kikat runt lite under DICE och TWICE utan att hitta något relevant
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Du kanske inte kan se det direkt, jag har ingen bil att testa på men man borde ju kunna se i ESP om det är aktivt eller ej?

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Så du tror jag har några...jo det finns.
    Igår var det pre-Besikta check av alla glödlampor etc. så jag passade på att kika lite när ända det regnade som fasen ute.
    Något annat rullas kanske in i garaget och jag kan leta vidare.
    Och ja, det blev blankt papper igen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Stänga av bältesvarningen NG9-3
    Av Emil9-3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-11-02, 08:42
  2. Stolsvärmen går ej att stänga av 9-5 -98
    Av gbg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-08, 10:48
  3. [LÖST] Stänga av ESP/TCS NG9-3
    Av d_st02 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-02-20, 18:58
  4. Stänga av magnetventil...
    Av Lundiz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 22:27
  5. stänga av antispinn
    Av apteck i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-04-01, 19:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •