Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Sköljning av kylsystem

  1. #1
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Sköljning av kylsystem

    Hej!

    Ska skölja ur ett kylsystem ordentligt (gjutjärnsblock, aluminiumtopp och ev lite koppar i värmepaketet). Glykolen ser förjävlig ut och för att slippa skölja 100 gånger med bara vatten så sneglar jag lite på de olika kylarrensnings-mirkaelmedel som finns. Jag är i regel emot tillsatser i fordon som t ex "läcklagning på burk" men något vettigt medel för å rengöra ett kylsystem måste det väl finnas på marknaden?

    Maskindiskmedel har jag hört en del rekomenderar, men det känns som det kan vara lite väl hårt kanske...

    Vad funkar? Vad vågar man använda? Vad har ni använt, och på vad har ni använt det?

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Undvik rensning och annat skit. Packningar kan ta stryk. Det är tålamod som är grejen. Vad är det för bil/motor? Men i grunden, Töm systemet via nedre kylarslangen så rinner all skit ut lättare. Fyll upp systemet med vatten. Om du vet att det finns partiklar i systemet ta ur termostaten innan. Kör sen motorn en stund på tomgång. Tappa ur och gör om. Det brukar onte krävas så många vändor. Är det mycket skit i värmepaketet kan man få ta loss tillopp och retur och spola ur det separat. Annars full värme på ombilen har värmekran. Många bilar har konstant matning genom värmepaketet och saknar kran.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Man kan koppla en vattenslang till motorn via övre kylarslangen och låta det rinna ut ur nedre kylarslangen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Allt beror ju på hur vätskan ser ut såklart men om jag ska fylla ny kylarvätska så fyller jag med vatten och kör ett tag. Tömmer och fyller med vatten igen, kör ett tag osv osv tills jag har klart vatten. Vill jag rensa systemet så kör jag vanlig målarsoda, nån halvdeciliter eller så. Varmkör och spola ur ordentligt flera gånger. Sodan är så klart förtielva ggr kraftigare än "kylarrens" så man får ju vara lite försiktig. Har rensat många bilar med sånt och har bara råkat ut för tråkigheter en gång. Där var det en lödning i ett värmepaket som gick hädan. Troligast så var det väl ett tidigt läckage som varit tätat med nå beprövat tidigare men sodan löste väl upp det.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Jag använde maskindiskmedel när jag ägnade mig åt detta i vintras, det var effektivt på att lösa upp avlagringar och man kunde tydligt se hur rent det blev efter de första sköljningarna som snarast var en brunaktig soppa. Under vattenpumpsoperationen i påskas, ett par månader senare, var glykolen såpass ren och fin att jag inte drog mig för att återanvända den, så jag anser att det funkar ypperligt. Körde ett par sköljningar med en tablett åt gången och därefter ett par vändor med bara "mjukt" kranvatten för att avrunda med en dos glykol och avjonat vatten. Det var såpass många olika personer som tipsade om maskindiskmedel att jag kände att det förmodligen var ofarligt och beprövat, men var och en gör ju som den vill... (med tanke på farhågor om material som inte klarar diskmedlet)

    Ett tips (iaf om du sköljer med termostaten i), är att koka vattnet i vattenkokare, så går varje sköljning mycket snabbare då motorn inte behöver värma upp vattnet varje gång.

    Lycka till!
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Vätskan såg förjävlig ut, helt brun och i baljan jag tappade ur bildades vitt skum. Såg ut som julmust typ

    Min tanke var väl om det hade funnits någon proffsprodukt som faktiskt anses OK som bilverkstäder använder typ

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Iof vet jag inte hur din kylvätska ser ut, men när jag fick in olja i min blev jag rekomenderad av en erfaren mekaniker att skaffa ett alkaliskt medel och för mig blev det Renolit 400. Körde igenom det enl blandningsanvisningarna och fick ett helt rent system. Slangar mm ska ju heller inte påverkas av alkaliska medel.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Antagligen är det ett riktigt smutsigt block bara, resten av kylsystemet har varit OK innan den motorn hamnade i bilen. Det är alltså rostbrunt bara, inte oljegegg eller annat kladd.

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2022-06-19, 14:46
  2. Sköljning/byte av olja i 4-steg automatlåda OG9-5
    Av SAABoholic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-09-21, 14:12
  3. sköljning automatlåda 9-3 ss
    Av peterkrolle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 15:18
  4. Hur? Sköljning av automatlåda 9-5
    Av Dave79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 21:00
  5. Sköljning av kylsystemet + värmepaketsbyte
    Av DaCure i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 10:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •