Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 73 av 73

Ämne: Problem med byte av tändstift B2x5

  1. #61
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Självklart inget ont om Maptun, det är oftast där eller SP jag själv handlar.
    Men när det gäller vissa delar, som tex TK, är det i min värld alltid värt att välja OEM. Eller rättare sagt aldrig värt att riskera pirat.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  2. #62
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Det jag inte riktigt förstår är varför någon skulle vilja betala mer för en ny pirat än för en begagnad original. Sannolikheten för problem är betydligt mindre än med piraten, speciellt om man skaffar den på bildelsbas el dyl där man i praktiken har rudimentär "funktionsgaranti" - ångerrätten går inte att avtala bort hur som helst.

    Om man nu inte bara vill slippa strulrisken och skaffar en ny original.
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-04-26 klockan 15:53.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #63
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Självklart en begagnad original, tänk på miljön!

  4. #64
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259
    Men elektronik åldras ju också och det är ofta ganska många mil på bilarna som skrotats.
    Förhoppningsvis är den bytt strax innan skrot men det ju svårt att veta mer än versions numret.

  5. #65
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Helt enig!
    Köpa en original via bildelsbasen hade jag lätt kunna göra. Så länge den är v3.7D.
    Och det är nog inte ovanligt att skrotade bilar har fått utbytt vid nåt tillfälle.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  6. #66
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Men elektronik åldras ju också och det är ofta ganska många mil på bilarna som skrotats.
    Förhoppningsvis är den bytt strax innan skrot men det ju svårt att veta mer än versions numret.
    Sitter etiketten kvar så vet du ju när tändkassetten ifråga är tillverkad (ex. 1533, vecka 33 2015).

  7. #67
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Helt enig!
    Köpa en original via bildelsbasen hade jag lätt kunna göra. Så länge den är v3.7D.
    Och det är nog inte ovanligt att skrotade bilar har fått utbytt vid nåt tillfälle.
    Finns för närvarande en TK3.7E från 2015 på bildelsbasen för 1250 kr.

  8. #68
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    De jag köpt begagnade har jag valt utifrån version först och därefter datecode och helst från bil med få mil på men prio på de första kriterierna.
    Alla jag köpt har varit mindre än 2 år gamla och med 3.7E. Alla har testats ordentligt direkt jag fått dem och under en månad då de har garanti. Inga problem hittills.
    Så jag håller med bl.a. Långmilare
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #69
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259
    Håller också med Långmilaren (som vanligt) men det är bra att hålla koll på version (och nu även tillv. månad).
    Hade original legat på 2000-2500 kr så tror jag många skulle välja det och Orio/SEM sålt mer av dom.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #70
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 013
    Medlem#
    3471

    Problem med byte av tändstift B2x5

    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Jag älskar maptuns egna beskrivning här. Är det bara jag som läser;
    -Ekonomi - Testade den 5 min på parkeringen, vi tjänar massor deg, garanterar inget.
    -Original - CHECK!
    BOSSE - Jag dömmer dig inte, just sayin'
    Jag kollade med Fredrik på MT gällande denna ekonomi-tändkassett. De har testat den mkt i deras rotortest med olika mjukvaror och jämfört med signaler från original TK med samma mjukvaror. Knackdetektering och reglering fungerar även på denna ekonomidel/kassett.

    Från Fredrik
    "Vi har testat dessa seriöst. Jag har kopplat in oscilliskopet och tittat på förbränningssignalen. Denna ger ju information om förbränningen till styrenheten. Den ser bra ut. Har även provocerat fram spikning och gjort samma sak. Signalen ser bra ut och styrdonet känner av spikningen. Har gjort samma test med andra kasetter innan och då har dom varit döva vilket är katastrof."

    Har man en trimmad/rejält påställd T7 maskin hade jag alltid valt original TK. Men för en billig/slit o släng bil/vardagsbil dör tillförlitlighet är viktig hade jag kunna tänka mig denna eftermarknads TK.
    //B
    Via TT

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2017-04-27 klockan 08:13.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #71
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Jag kollade med Fredrik på MT gällande denna ekonomi-tändkassett. De har testat den mkt i deras rotortest med olika mjukvaror och jämfört med signaler från original TK med samma mjukvaror. Knackdetektering och reglering fungerar även på denna ekonomidel/kassett.

    Från Fredrik
    "Vi har testat dessa seriöst. Jag har kopplat in oscilliskopet och tittat på förbränningssignalen. Denna ger ju information om förbränningen till styrenheten. Den ser bra ut. Har även provocerat fram spikning och gjort samma sak. Signalen ser bra ut och styrdonet känner av spikningen. Har gjort samma test med andra kasetter innan och då har dom varit döva vilket är katastrof."

    Har man en trimmad/rejält påställd T7 maskin hade jag alltid valt original TK. Men för en billig/slit o släng bil/vardagsbil dör tillförlitlighet är viktig hade jag kunna tänka mig denna eftermarknads TK.
    //B
    Via TT
    Jag hade ju tänkt trimma min 9-5 så småningom :-)
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    151
    Det går att hitta fräscha TK på Blocket och Tradera till rätt kurs. Det gäller att ha lite fingertoppskänsla för att hitta en säljare som håller det han lovar, men där är ju Tradera bra med ratings på säljhistorik. Köpte senast en 3.7E för 600 kr inkl frakt.
    F.d Jetblack SAAB 9-3 Aero SC B207R XWD. Numera V70 2.5FT 2011 R-design Polestar.

  13. #73
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Jag kollade med Fredrik på MT gällande denna ekonomi-tändkassett.
    ...
    Men för en billig/slit o släng bil/vardagsbil dör tillförlitlighet är viktig hade jag kunna tänka mig denna eftermarknads TK.
    Om det bara fanns eftermarknadskassetter att tillgå (vilket förhoppningsvis är avlägset) så skulle nog denna tvingas vara förstahandsval, just för att den kanske har en chans att fungera korrekt (vilket övriga pirater inte verkar ha).

    Men så länge det finns original, och speciellt fungerande begagnade original till ett lägre pris så ser jag ingen anledning att köpa den. Man ska komma ihåg att Saab hade stora problem i början att få kassetterna att hålla.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte av topplockspackning B2x5 OG9-5
    Av Demon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2024-02-19, 10:29
  2. Lila beläggning tändstift B2x5 BioPower E85
    Av Henke1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-06-25, 02:51
  3. Byte av vevhusventilation OG9-3 B2x5
    Av Skooghe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-09-22, 18:15
  4. [LÖST] Lite problem efter byte programvara OG9-3 B2x5
    Av Gerling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-01, 22:39
  5. [LÖST] Vilka tändstift? OG9-5 B2x5
    Av Kitte P i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 16:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •