Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 73

Ämne: Problem med byte av tändstift B2x5

  1. #41
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Köper du en ny TK hade jag nog väntat 30 minuter innan start. Dock säger vissa att det där är en gammal skröna, och jag vet faktiskt inte nog för att bedöma om det där är sant eller inte. Men sätt i TK, vänta 30 mnuter och se glad ut. Då slipper du oroa dig iaf

    1 användare gillar detta inlägg


    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  2. #42
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Om den ligger rätt redan från början när man tar bort den gamla så brukar jag inte vänta ett dugg, då har ju tiden redan gått så då startar jag bilen direkt.
    30min är sjukt överdrivet.

    2 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #43
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Vad det handlar om är att runt tändspolarna finns "transformatorolja", vilket är en icke-ledande vätska som hjälper till att kyla tändspolarna och agera isolator mot höljena. Ju äldre kassetten är desto trögare blir oljan och lite försvinner också med åren. Om man då håller tändkassetten upp och ner så rinner oljan bort från spolarna och om oljan är lite seg av ålder och kanske låg temperatur och man kastar sig in i bilen och startar så finns risk att det blir överslag och så eldar man spolarna.
    En ny kassett har säkert fullt med fräsch olja i sig och den rinner snart på plats. 30 minuter är överdrivet, 5 lär räcka alldeles utmärkt även för en gammal kassett!

    Som en sidonot så fanns det förr en tråd om "mustascholja" som transformatoroljan kallades. Det diskuterades hur farlig den var och då var det någon som sa att man inte skulle måla mustasch på sig själv med den. Till detta fanns det sen en hiskeligt ful illustration med en streckgubbe som hade gjort just detta. Jag kan tyvärr för mitt liv inte hitta tråden eller bilden!

    Här finns en referens:
    http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=5&t=6734

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vad det handlar om är att runt tändspolarna finns "transformatorolja", vilket är en icke-ledande vätska som hjälper till att kyla tändspolarna och agera isolator mot höljena. Ju äldre kassetten är desto trögare blir oljan och lite försvinner också med åren. Om man då håller tändkassetten upp och ner så rinner oljan bort från spolarna och om oljan är lite seg av ålder och kanske låg temperatur och man kastar sig in i bilen och startar så finns risk att det blir överslag och så eldar man spolarna.
    En ny kassett har säkert fullt med fräsch olja i sig och den rinner snart på plats. 30 minuter är överdrivet, 5 lär räcka alldeles utmärkt även för en gammal kassett!

    Som en sidonot så fanns det förr en tråd om "mustascholja" som transformatoroljan kallades. Det diskuterades hur farlig den var och då var det någon som sa att man inte skulle måla mustasch på sig själv med den. Till detta fanns det sen en hiskeligt ful illustration med en streckgubbe som hade gjort just detta. Jag kan tyvärr för mitt liv inte hitta tråden eller bilden!

    Här finns en referens:
    http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=5&t=6734
    Tar det säkra före det osäkra och väntar en stund efter att jag monterat det. Känner inte att jag har någon anledning att starta bilen direkt.. Finns det olja i den nya TKn, så är allt lugnt. Jag behöver alltså inte tänka på att tillsätta någon sorts olja?

    Visste inte om det där med olja, men kände på min gamla TK och den är knastertorr!!!
    Senast redigerat av Hemmansägaren den 2017-04-19 klockan 21:15.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  5. #45
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Oljan sitter kapslad i TK, inget du byter

    Tror inte du känner något om du inte borrar isär den, eller om den är trasig.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Nu är den riktiga TK inkopplad, men startar inte bilen förrän imorgon. Undersökte det där "klipset" som spärrar kontakten, men förstod inte helt och fullt hur det fungerade. Förstod dock att den måste vara i visst läge för att få in kontakten och låsa, men hur ska man öppna den säkert utan att bryta sönder!? Försökte trycka på de där två piggarna på ena sidan, men lyckades inte. Hade skruvmejseln på andra sidan och fick upp det. Men med den metoden bryts klipset lätt sönder!? Förstod inte helt och hållet

    EDIT;
    Har jag dynamit i bilen nu med rätt TK?

    EDIT 2;
    Har kikat på en hel del videos, om bland annat byte av stötdämpare och fjädrar. Jag har mycket lättare för att ta åt mig info genom videos än genom böcker..
    Senast redigerat av Hemmansägaren den 2017-04-21 klockan 20:56.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Här är en bild på kontaktdonet:
    lg_2eff76cb-292c-405c-bf79-eec9ef0b77d9.jpg

    Om du tittar nere till höger ser tu ett uttag för en flatmejsel (halvstor). Om du tar och petar in mejseln ordentligt där och vrider till. Går det trögt kan man prova att vicka på kontaktkroppen så man får kontaktelelementen att släppa individuellt, det kan hända att dessa ärgar, men det ska dock mycket till för att det inte ska räcka med mejseln.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #48
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199
    Ända sedan jag var totalt rudis på Saab, har jag fascinerats av dessa kontaktstycken, jag måste säga att de både är intuitivt lätta att förstå sig på och smarta ur teknisk aspekt. Med rätt teknik lossar de lätt och med en handvändning klickar man dem på plats igen! All heder åt Saab här!

    Någonstans (här) läste jag att man INTE skulle använda mejsel i uttaget, då plasten blir spröd med åldern, men det gäller ju all plast i gamla bilar. Precis som man är van vid fastrostade muttrar och skruvar, tar man det varsamt med gammal plast. Så det är nog ett klokt råd åt en ovan hobbymek, att lirka och vicka samtidigt som man försöker lossa kontaktdonet, våld löser inga problem i dessa sammanhang!
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  9. #49
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Så länge det är original kontakthus (AMP/Tyco:s tillverkning) så blir inte plasten särskilt spröd, det går visserligen att ha sönder den, men de tål ändå väldigt mycket, största risken är att sidan kantrar pga. snedbelastning för att man inte stoppat in mejseln) ordentligt. Om mejseln är sådan att dess blad lyfter i center (normalmodell) så fördelas kraften väldigt bra i kontaktdonet.

    Piratversioner av kontaktdonen (inte aktuellt just här) kan vara en annan sak.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #50
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vad det handlar om är att runt tändspolarna finns "transformatorolja", vilket är en icke-ledande vätska som hjälper till att kyla tändspolarna och agera isolator mot höljena. Ju äldre kassetten är desto trögare blir oljan och lite försvinner också med åren. Om man då håller tändkassetten upp och ner så rinner oljan bort från spolarna och om oljan är lite seg av ålder och kanske låg temperatur och man kastar sig in i bilen och startar så finns risk att det blir överslag och så eldar man spolarna.
    En ny kassett har säkert fullt med fräsch olja i sig och den rinner snart på plats. 30 minuter är överdrivet, 5 lär räcka alldeles utmärkt även för en gammal kassett!

    Som en sidonot så fanns det förr en tråd om "mustascholja" som transformatoroljan kallades. Det diskuterades hur farlig den var och då var det någon som sa att man inte skulle måla mustasch på sig själv med den. Till detta fanns det sen en hiskeligt ful illustration med en streckgubbe som hade gjort just detta. Jag kan tyvärr för mitt liv inte hitta tråden eller bilden!

    Här finns en referens:
    http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=5&t=6734
    Transformatorolja består idag vanligen av naftenisk olja, viskositeten brukar vara något högre än dieselolja (dvs ganska lättflytande). Inte särskilt hälsofarlig.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Så länge det är original kontakthus (AMP/Tyco:s tillverkning) så blir inte plasten särskilt spröd, det går visserligen att ha sönder den, men de tål ändå väldigt mycket, största risken är att sidan kantrar pga. snedbelastning för att man inte stoppat in mejseln) ordentligt. Om mejseln är sådan att dess blad lyfter i center (normalmodell) så fördelas kraften väldigt bra i kontaktdonet.

    Piratversioner av kontaktdonen (inte aktuellt just här) kan vara en annan sak.
    Numera så heter dem TE Connectivity och kontakthusen ingår i deras JPT serie (Junior Power Timer), och det 10 poliga sockelhuset kostar 21 kr. Den har dock utgått hos Orio.

    Det är dock riktigt svårt att få ut kontaktstiften utan ett bra verktyg som ex. TE Connectivitys egna verktyg 1-1579007-6.

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Å
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Här är en bild på kontaktdonet:
    lg_2eff76cb-292c-405c-bf79-eec9ef0b77d9.jpg

    Om du tittar nere till höger ser tu ett uttag för en flatmejsel (halvstor). Om du tar och petar in mejseln ordentligt där och vrider till. Går det trögt kan man prova att vicka på kontaktkroppen så man får kontaktelelementen att släppa individuellt, det kan hända att dessa ärgar, men det ska dock mycket till för att det inte ska räcka med mejseln.

    Jo, det var så jag gjorde från början och den lossade faktiskt väldigt lätt! Får nog nöja mig med den tekniken, då jag inte hittat något annat sätt. Bara man är försiktig..
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  12. #52
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Jag tror att vi är många som dubbeltrycker med tummarna på piggarna och sen bara lirkar loss den röda delen med fingrarna, tar 3 sekunder.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #53
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Ibland räcker inte det, de kan sitta som berget om de är smutsiga och torra, en lätt knack med mejselskaftet brukar räcka och i nödfall en liten dusch med WD40 på röda plasten på långsidorna.
    Detta med att hålla dem rena och lätt smorda är något man med fördel gör regelbundet i förebyggande syfte då man har gott om tid på sig så slipper man att det djävlas när man kanske inte har all tid och optimala verktyg.
    Har man aldrig lossat denna typ an kontakt övar man på en som är ren, t.ex. den till stora ljusvredet till vänster om ratten.

    De som brukar behöva genomgång är typ alla som sitter utanför kupén och blir smutsiga, TK, LMM, Lyktor, Larmsiren m.fl.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #54
    Citat Ursprungligen postat av Hemmansägaren Visa inlägg
    Pirat kan vara skit och pirat kan vara bra. Maptun är Saabexperter ut i fingerspetsarna och skriver följande om kassetten de kallar ekonomikassett och som kostar 1 780 kr:

    "Tändkassett i ekonomi-segmentet.
    Denna tändkassett är noga testad av oss för att garantera funktion likt original samt kvalitét. Problemet med eftermarknadskassetter har ofta varit att dessa inte reagerar på knackningar eller misständningar, efter våra tester kan vi dock konstatera att denna kassett uppfyller alla tekniska krav såväl som våra kvalitétskrav."

    Jag hade ju valt den för 1 780 kr och sparat pengar men det är kanske bara jag.

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Byter motorolja nu och har funderingar kring oljepluggen. Det skall inte vara någon sorts gummipackning på den? På min Ford sitter det en liten gummipackning
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  16. #56
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Citat Ursprungligen postat av Hemmansägaren Visa inlägg
    Byter motorolja nu och har funderingar kring oljepluggen. Det skall inte vara någon sorts gummipackning på den? På min Ford sitter det en liten gummipackning
    Mnja. Det är en kopparpackning. Egentligen skall man ha en ny men i värsta fall går den att återanvända. Bosse Bildoktorn värmde sina med varmluftspistolen och återanvände dem.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Mnja. Det är en kopparpackning. Egentligen skall man ha en ny men i värsta fall går den att återanvända. Bosse Bildoktorn värmde sina med varmluftspistolen och återanvände dem.

    /F
    Ok. Jo, beställde ny plugg och kopparpackningar fanns med i påsen.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Mnja. Det är en kopparpackning. Egentligen skall man ha en ny men i värsta fall går den att återanvända. Bosse Bildoktorn värmde sina med varmluftspistolen och återanvände dem.
    Det måste vara en sjuhelsikes varmluftspistol om det ska fungera (för att härdningen ska släppa). Nyckelordet är väl glödga.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #59
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Pirat kan vara skit och pirat kan vara bra. Maptun är Saabexperter ut i fingerspetsarna och skriver följande om kassetten de kallar ekonomikassett och som kostar 1 780 kr:

    "Tändkassett i ekonomi-segmentet.
    Denna tändkassett är noga testad av oss för att garantera funktion likt original samt kvalitét. Problemet med eftermarknadskassetter har ofta varit att dessa inte reagerar på knackningar eller misständningar, efter våra tester kan vi dock konstatera att denna kassett uppfyller alla tekniska krav såväl som våra kvalitétskrav."

    Jag hade ju valt den för 1 780 kr och sparat pengar men det är kanske bara jag.
    Jag älskar maptuns egna beskrivning här. Är det bara jag som läser;
    -Ekonomi - Testade den 5 min på parkeringen, vi tjänar massor deg, garanterar inget.
    -Original - CHECK!
    BOSSE - Jag dömmer dig inte, just sayin'
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  20. #60
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Vad jag kan se är det samma garanti på den för 1780 som på originaldelen.
    Eftersom Maptun har en välutrustad verkstad specialutrustad för Saabmotorer förlägger de knappast motortester till någon parkering.
    Med tanke på Maptuns välkända expertis på Saabmotorer och deras goda rykte, ser i alla fall jag ingen anledning att misstro produktbeskrivningen av ekonomikassetten.
    Sen är det ju bara bra om både säljare och köpare vinner ekonomiskt på att välja ekonomikassetten.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte av topplockspackning B2x5 OG9-5
    Av Demon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2024-02-19, 10:29
  2. Lila beläggning tändstift B2x5 BioPower E85
    Av Henke1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-06-25, 02:51
  3. Byte av vevhusventilation OG9-3 B2x5
    Av Skooghe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-09-22, 18:15
  4. [LÖST] Lite problem efter byte programvara OG9-3 B2x5
    Av Gerling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-01, 22:39
  5. [LÖST] Vilka tändstift? OG9-5 B2x5
    Av Kitte P i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 16:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •