Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: OG9-3 -99 T5 hackig gång vid fullgas

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    OG9-3 -99 T5 hackig gång vid fullgas

    Hej, har börjat få lite problem med bilen.
    Är en saab 9-3 årsmodell 1999 är steg 1 chippad.

    Den har funkat utan problem fram tills den för ca 3 månader sen inte startade alls en morgon.
    Bytte då bränslepump och den funkade ett par dagar tills det var samma problem, bytte då tändkasset(ej en ny).
    Har sedan dess startat utan problem men i samma veva har den vid vad jag märkt när turbot laddar fullt och man håller fullgas börjat hacka/hosta till. Det händer på alla växlar.

    Har bytt tändatift och slangarna till magnetventlien är bara några månader gamla.
    Vad kan detto bero på, vad bör jag titta efter?
    Kan de va tändkassetten?
    Kan jag koppla ur magnetventilen så den bara går på grund laddtrycket? Är det samma problem kan man väll utesluta slangarna och magnetventilen? Rätta mig gärna om jag har fel då jag inte har jättestor kunskap inom just bilar.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Har du läst ur felkoder?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Har du läst ur felkoder?
    Har en obd2 läsare men får ej upp någon felkod.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Har du röd tändkassett(T5)? Jag vet inte om mitt svar är applicerbart även på motorerna med svart kassett (T7).

    Du har några (4mm vill jag minnas) slangar som kan torka sönder. Jag hade samma problem med min T5motor. Ställ dig framför bilen, till höger på fuelrailen går det en slang till vänstra delen av insuget. Lossa täckplasten för att se bättre. När jag bytte denna slang upphörde hackningarna vid fullgas. Om denna slang är dålig kan du kolla upp slangen till MAPsensorn och AVventilen också.

    M.v.h.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Har du röd tändkassett(T5)? Jag vet inte om mitt svar är applicerbart även på motorerna med svart kassett (T7).

    Du har några (4mm vill jag minnas) slangar som kan torka sönder. Jag hade samma problem med min T5motor. Ställ dig framför bilen, till höger på fuelrailen går det en slang till vänstra delen av insuget. Lossa täckplasten för att se bättre. När jag bytte denna slang upphörde hackningarna vid fullgas. Om denna slang är dålig kan du kolla upp slangen till MAPsensorn och AVventilen också.

    M.v.h.
    Japp är den röda, ska försöka hitta fram slangen och se statusen på den, dum fråga men du har ingen bild på vart slangen sitter då jag som sagt har noll koll

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Själv har jag noll koll på hur man laddar upp bilder...
    Men om du står framför bilen, lyfter plasttäckkåpan över insugsdelen. Nu ser du den hägra motoröglan (som man kan lyfta motorn i) ganska långt till höger på topplocket. Om du låter blicken gå in mot torpedväggen, snett neråt ser du kabelhärvan som kommer från tändkassetten,. Troligtvis kan du se lite kablar från den yttersta insprutaren också. Bakom dessa ligger fuelrailen, längst ut till höger på den sitter en lite rund dosa med en slang som går snett uppåt det är den du ska kontrollera/byta.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173

    Ladda upp bilder

    I din profil har du valt att inte visa några verktyg och detta kan du själv ändra men går du till avancerad redigering skall du se knappar överst iredigeringsrutan

    Infoga bild.png

    Tänk på att bilderna inte skall vara bredare än 800pixlar om de visas i sin helhet direkt
    §3.5 Bilder som används med [img]-tag får vara maximal 800px breda.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ska byta slangen till avlastningsventilen, någon som har koll på storlek på slang till denna?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Det enklaste är kanske att ta fram skjutmåttet och mäta? ;-)
    Menar du den lilla slangen som går från AV till insuget så har jag för mig att den är 4mm invändigt.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    10619
    Skulle gissa på dåliga vakuum-slangar. Mina såg till synes bra ut när min bil gick ryckigt, men när jag väl bytte dom, samt satt buntband runt samtliga kopplingar försvann det helt. Hade även haft orolig tomgång och varvtal som sjönk för att sedan hoppa upp igen vid frikoppling.

    Testa att byt samtliga, är ingen stor förlust om det inte blir bättre. Är relativt snabbt gjort fast lite pilligt att komma åt överallt.
    Saab 9-3 2.0t 150hk 2001

Liknande ämnen

  1. [LÖST]Hackig gång, saab 9-5 aero - 01
    Av linusw i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 20:46
  2. [LÖST] Hackig gång vid lågt och jämt varvtal 1,9TiD -05
    Av magnisson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 18:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •