Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vilka alternativ finns för HF/Bluetooth i NG9-3 -08?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Vilka alternativ finns för HF/Bluetooth i NG9-3 -08?

    Hej,

    Jag har en 9-3 SC Vector som jag gärna vill ha någon form av bluetooth-lösning i bilen och har därför försökt sätta mig in i vilka möjligheter det finns att använda bilens högtalarsystem, rattknappar och ev. mikrofon.
    Jag har dock inte riktigt förstått vad det krävs att jag köper till och vilka alternativ jag har så därför ber jag här om råd så att någon kan reda ut det hela för mig.
    Bilen har parkeringssensor, minne för förarstol samt regnsensor vilket då innebär att den har pilotpaket som i sin tur innebär att den är handsfreeförberedd?
    Låt säga att den är handsfreeförberedd, vad innebär detta i praktiken? Det finns en mikrofon i taket samt kablage till detta? Vad behöver jag då köpa till, bluetooth-sändare, övrigt kablage? Finns det programvara i bilen för att syra min telefon?
    När man googlar finns det ju massa saker/kablage man kan köpa men jag vet inte riktigt vad jag behöver.
    Vad är t.ex. detta: https://www.brl.se/sv/artiklar/hands...b-9-3-07-.html
    Om jag köper något som detta kan man då använda bilens högtalarsystem och mikrofon: http://www.m-sjoberg-ab.se/parrothandsfree.htm eller http://webshop.saabparts.com/9-5-gen...sfree-kit-sedk

    Förlåt för ett rörigt inlägg men behöver verkligen hjälp med en grundlig genomgång av detta.

    Mvh Simon

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCS Simon

    Den frågan har diskuterats väldigt ofta så läs och sök äldre trådar och läs gärna reglerna också.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Kan bara hålla med HeRmAN. Vill oxo tillägga att du har kommit rätt. Här finns all kunskap.

    Saken har varit uppe tidigare. Läs och lär, man kan lära sig mycket här . När du läser kanske du hittar svaret, eller blivit klokare och kan ställa en fråga som inte experterna redan tröttnat på att svara på.

    Vad är "handsfree förberedd" och BlueTooth? Inte det du och alla andra tror när man hör det första gången. Oh nej! Det innebär förberedelse att ansluta bilens inbyggda telefon (om man har en sån) till handsfree/BlueTooth. Alltså inte att koppla din telefon till bilen. Vidare info om detta finns och diskuteras i andra trådar. Detta borde jag inte skriva här. För då hittar de som söker denna och inte en redan existerande tråd med bättre info.

    Och nej, ingen räknar med att ditt första inlägg skall vara perfekt! Välkommen!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Vänta lite nu. HF-förberedelse är precis det man tror. Möjlighet att ansluta t.ex en blåtands-HF direkt in på ett förberett kabalage i bilen. Och detta gäller även på det äldre fiberbaserade ljudsystemet MY03-06. Jag hade själv det på min 9-3:a i signaturen med en Ericsson HCB400 HF-kit. Funkade utmärkt. Däremot ingen musik-streaming ut till alla högtalare.

    Blåtand på MY03-06 är precis som du säger bara för att koppla extern HF till en ev. inbyggd telefonen i bilen. Däremot på MY07> som det gällde här, så kan det vara bilmonterad HF till den egna telefonen beroende på övriga boxar i bilen. Man behöver en UHP-box(?) eller något liknande för att det ska funka.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Inte svar på trådstartarens fråga, men bara ett inflikande av personliga erfarenheter:

    Jag har en MY07 NG9-3 med original-bluetooth installerat från fabrik. Däremot är ljudet inget vidare. Det är ibland svårt att höra motparten i samtalet under körning trots att jag höjer volymen. Använder en iPhone 6s (och största ljudsystemet från fabrik med navigatorn), men det borde inte spela någon roll i sammanhanget. Så visst är det snyggast och mest elegant med original integrerad handsfree, men i mitt fall blir den ofta oanvändbar för att ljudet är för dåligt. Fler som har den erfarenheten? Likaså tappar den titt som tätt kopplingen till min telefon, vilket är väldigt irriterande. Kanske smartare att satsa på någon eftermarknadsvariant, om det går att hitta någon snygg sådan lösning?
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  6. #6
    Jag tycker original Bluetooth fungerar väldigt bra i min MY08. Kan inte klaga på ljudet och den har faktiskt aldrig tappat kontakten med telefonen/Telefonerna.

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Tänkte på 03-06. Vfr har helt rätt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    Inte svar på trådstartarens fråga, men bara ett inflikande av personliga erfarenheter:

    Jag har en MY07 NG9-3 med original-bluetooth installerat från fabrik. Däremot är ljudet inget vidare. Det är ibland svårt att höra motparten i samtalet under körning trots att jag höjer volymen. Använder en iPhone 6s (och största ljudsystemet från fabrik med navigatorn), men det borde inte spela någon roll i sammanhanget. Så visst är det snyggast och mest elegant med original integrerad handsfree, men i mitt fall blir den ofta oanvändbar för att ljudet är för dåligt. Fler som har den erfarenheten? Likaså tappar den titt som tätt kopplingen till min telefon, vilket är väldigt irriterande. Kanske smartare att satsa på någon eftermarknadsvariant, om det går att hitta någon snygg sådan lösning?
    Jag har samma erfarenhet på min MY09 när det gäller ljudet. På min har jag eftermonterat navigatorn. Även jag har en iPhone 6s.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

Liknande ämnen

  1. Ferodobelägg, vad finns det för alternativ?
    Av daekol i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-06-11, 02:22
  2. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 13:23
  3. Motorkuddar (de hydrauliska) till 9K, finns det alternativ?
    Av jonTe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 13:08
  4. Bättre bromsar på og900, vilka alternativ finns?
    Av beepbeep i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 18:21
  5. Sänkning av 9-5 (kombi), vilka alternativ finns runt 20mm ?
    Av SAABoholic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 11:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •