Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Släcka airbag/srs-lampa i 9000 CSE 1997?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228

    Släcka airbag/srs-lampa i 9000 CSE 1997?

    Min 9000 börjar nu bli så pass färdig att det börjar bli dags att försöka få den besiktad.
    Dock finns det fortfarande lite småfix med diverse lampor som inte fungerar som de ska fortfarande, t.ex så fungerar lyset när det är avstängt men det är kolsvart när det är på, men då fungerar istället hellyset om man tänder detta...
    Det problemet löser sig säkert när jag har sett över lampor och reläer men däremot så har jag två andra lampor som jag inte vill ska lysa när jag ska rulla in på besiktningen.

    Det är nämligen så att både airbag/srs och abs-lampan lyser. Den senare slocknar emellanåt så det är säkert bara något intermittent fel så det räcker att rengöra givare, triggerhjul och kontakter men däremot ger airbaglampan mig klåda i hårbotten.
    Jag har läst mig till på diverse forum att lampan tänds om man har kopplat ur airbagen och sen har haft bilen igång när denna har varit urkopplad.
    Jag har ju bytt ut hela min gamla bruna fula plyschinredning mot svart A50 och det är inte omöjligt att jag vid något tillfälle var tvungen att flytta på bilen när den helt saknade instrumentbräda och även airbagen var borta.
    Jag har också läst mig till att det i så fall ska finnas en felkod lagrad i systemet som man kan läsa ut via OBD2.
    Jag har en kompis som har en sån dosa så man kan läsa ut felkoder med men den enda felkoden denna hittade var efter att jag hade googlat lite att jag hade försökt att starta bilen efter att startspärren hade gått i (om man väntar för länge efter att man har låst upp bilen).
    Och denna felkod gick även att nollställa.
    Dock så gick det inte att släcka srs-lampan.
    Frågan är: Har vi gjort rätt? Finns det flera diagnosuttag på bilen? Finns det fler felkoder att läsa ut via befintligt obd-uttag som kompisens felkodsläsare inte klarar av att läsa? (låter otroligt eftersom att bilen är långt mycket äldre än felkodsläsaren). Känns ju som att även om man inte lyckas släcka alla felkoder så borde man i alla fall kunna läsa ut dom med den utrustningen.

  2. #2
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    SRS-lampan kan du bara släcka, och se felkoder från, med en TECH II. En vanlig OBD2-läsare räcker inte.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Eller ISAT, det äldre verktyget. Många Meca/Mekonomen-grejer kan släcka den också.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Varken SRS- (airbag) eller ABS-systemen på en 9000 går att se med en vanlig ELM327.

    Om du ska göra det någorlunda enkelt för dig letar du upp någon med en Tech2, det är rätt sannolikt att någon av felkoderna behöver mer än en felkodsutläsning.

    Är SRS-felet något annat än det fel som uppstår när instrumentklustret är urkopplat, tändningen på och SRS spänningssatt så måste du nästan ha Tech2 för mätningar och nollställning, det blir lätt både svårt och farligt annars.

    Ditt ABS-fel låter som mest sannolikt ett hjulsensorfel, det är normalt att man måste byta 1-2st under bilens livstid. Felkoderna från ABS:en måste dock tolkas rätt, felet "Main relay..." tror jag normalt egentligen är slitet tändningslås.- detta tänder dock inte ABS-lampan permanent, den slocknar så fort spänningen återkommit. Hjulsensorkoder som bara kommer ibland nollas ut automatiskt ganska snabbt, och det finns bivillkor för diagnoskommunikationen (stängs bl.a. av när man överskrider 20km/h), så om man har en sensor som bara larmar ibland (släck lampa) så kan man behöva köra bilen långsamt med inkopplad Tech2 för att hitta trasiga sensorer.

    Det enda ABS-felet som är enkelt fixat är om det ärgat i hjulgivarnas kontaktdon, de bakre ligger i fack under små luckor under baksätet, en vid varje dörr.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Och att byta sensorer, speciellt fram, är ganska tråkigt då de sitter som faaan i hjulspindlarna. Bak sitter de (kanske inte alltid?) i plasthylsor.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Det är ungefär lika tråkigt att byta på alla platser. De sitter i plasthylsa både fram och bak, men de klistrar ihop. Jag känner inte till något väl fungerande sätt att demontera icke destruktivt om den suttit ett tag, men ibland fungerar värme så att den håller för att vrida loss utan att gå i småbitar. Bak kan man ta loss navet och slå ut den, så där går det relativt enkelt att ta den destruktivt.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Vem kan släcka airbag saab 9-5 för 50..
    Av Alexelax i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-10-27, 23:52
  2. [LÖST] Släcka Airbag-lampa efter stolsbyte OG9-5
    Av Rodder76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-15, 22:48
  3. [LÖST] Släcka airbag-lampa
    Av the_eagle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 18:38
  4. Släcka airbag lampa 9-5
    Av CoOLtiUM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •