Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kan ej tanka e85 på INGO bensinstation

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245

    Kan ej tanka e85 på INGO bensinstation

    Har alltid tankat på Shell/Ingo i Trollhättan bf95 höst/vintertid och e85 vår/sommartid. Så idag kände jag att det var dags att slänga i en tank med e85 i saaben då jag precis bytt bränslepump till en henko som skall tåla detta.

    Men väl framme vid pumpen så blev jag väldigt förvånad (och jävligt irriterad), dem har alltså ändrat själva munstycken på e85 pumpen så den inte passar i tanklocket på min bil.. den var alltså för stor så gick inte att tanka om ni förstår hur jag menar. Eftersom jag inte kunde stoppa i munstycken i tankhålet så slog ju pumpen ifrån hela tiden så kom bara några droppar åt gången.

    Någon mer som vart med om detta? Fick åka till en preem tapp i närheten och fylla på med e85 istället. Blir nog till att skaffa ett annat tankkort från och med nu, fyfan vad drygt det kändes.
    Senast redigerat av Dumli den 2017-04-14 klockan 17:17.

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Aldrig varit med om, har kört E85 ganska många år och flänger runt rätt mycket i landet

    Har de råkat stoppa på ett munstycke från diesel?

    Eller så har de gjort det avsiktligt och kanske inte vill sälja nån E85 :/

    Vad har du för bil?

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Vad är det för bil? Uppenbarligen en Biopower eftersom du tankar både E85 och bensin, men är det original Biopower eller efterkonverterad?

    Inte för att det gör någon skillnad för din skull, utan jag tänker mera på att om det är en original Bio så får ju isåfall alla fabrikslevererade Bio problem. Är det däremot så att din är efterkonverterad så kanske det bara är dessa som är "drabbade". Typ att Ingo bestämt att det bara är "riktiga" Bio som ska kunna tanka E85.

    Bara en tanke...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Ursäkta om ja kapar tråden.
    Men när vi snackar etanol tankning..varför är det ingen låsning på handtaget när man tankar etanol. Man behöver hålla i pump handtaget hela tiden?

    Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  5. #5
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Citat Ursprungligen postat av T0bzter Visa inlägg
    Ursäkta om ja kapar tråden.
    Men när vi snackar etanol tankning..varför är det ingen låsning på handtaget när man tankar etanol. Man behöver hålla i pump handtaget hela tiden?

    Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
    Stämmer. ingen låsning.

    Det är såna här gånger som förgyller vardagen när man åker etanolbil ^^


    Annars kan man sätta tanklocket i handtaget.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Att det inte finns något lås är för att man inte vill riskera att bränslet fortsätter pumpa om något pucko råkar hålla utanför. Anledningen till det är att etanol brinner med osynlig låga varför de är extra rädda för antändning av utspillt bränsle (man kan gå rakt in i flamfronten eftersom man inte ser den).

    Huruvida man skall kunna få ner munstycket så är det väl samma diameter på E85 och BF95/98-munstycket? Det är ju samma hål som man häller det i om man har en BioPower/FlexFuel-bil. Såvitt jag vet skall det inte vara någon skillnad.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Låsningen tror jag även är skippad för att den som tankar skall ha samma potential som bilen och pumphandtaget för att minska risken för ESD.

    OKQ8 har haft otyget att sätta på någon extra mojängreklamhållare som gör att man inte får i munstycket ordenligt och jag har plockat av den varje gång och lämnat i kassan

    3 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Jag kör en 9-5 aero 2000 med biopower steg 1, tyckte själv det var konstigt. Men tur är att övriga stationer runt omkring inte har börjat med dessa löjligheter

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Låsningen tror jag även är skippad för att den som tankar skall ha samma potential som bilen och pumphandtaget för att minska risken för ESD.
    Där har du nog helt rätt!

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Media gjorde en stor grej av att bilar fattade eld på macken när man tankade. Media har ju gjort allt som står i dess makt för att motverka E85. Varför???
    Så de tog bort latmansspärren och förbjöd mobiltelefoner på mackarna

    Men är man lite insatt i hur statisk elektricitet alstras monterar man tanklocket i hållaren på locket och håller i handtaget själv!
    Gasåtervinningen gör även att risken minskar.

    Edit:
    Läsbart ang. brandfaran länk
    Och rekommendationer som även innehåller info om den saknade upphakningen pdf
    Det är sällsynt men det förekommer att statisk elektricitet orsakat mindre bränder eller puffar vid tankning av bilar. För att så långt möjligt eliminera denna risk bör pistolventilerna på E85 pumpar inte förses med någon upphakningsmekanism.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-04-14 klockan 20:40.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Att tänka på vid köp av NG 9-3?
    Av KrantzJunior i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-31, 14:54
  2. Vad bör jag tänka på vid köp av 9-5:a -04?
    Av Akita i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 16:59
  3. Vad ska man tänka på vid köp av 95
    Av TurboSanta i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 10:19
  4. Att tänka på vid köp av ng 900?
    Av CaOs i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 19:36
  5. Tänka på vid köp av 9-5
    Av Eyeball i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-30, 22:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •