Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 65

Ämne: Svajande laddtryck 9000

  1. #41
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Freq-mapparna är också avpassade för slanglängderna för att undvika självsvängning. Jag har inte grävt något mer i ämnet.

    J.K Nilsson

  2. #42
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Alltså, du tänker på de frekvenser som man ställer över och under 2500rpm?
    Jag har länge undrat exakt varför de frekvenser som man ställer vid T7-konverteringen är just de värdena. Är de tagna ur T7, eller en uppskattning?
    På 9000 är ju slangarna längre, så frågan är om man skulle försöka med att höja frekvensen något och se om något ändrar sig.

  3. #43
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Man har ju tagit ifrån T7 rakt av, nu har jag inte värdena i huvudet men det är ju en tyngre kropp i T7-ventilen istället för en lätt bricka i T5-ventilen. Jag skulle ha provat slangarna ifrån 9-5 men jag kommer inte ihåg några problem på de 9000 jag bytt ventil och använt värdena ifrån T7.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  4. #44
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Jag har 2st og900 som är ombyggda
    Funkar bra på den ena men inte den andra.

    Den som funkar bra har 19T#7 turbo, 3"system, org grenrör, troligen kortade slangar till MV
    Den som inte funkar bra har 15T#6 turbo, 3" system i början, prototyp grenrör med T25 fläns, 9000 org slangar till MV.

    Den som inte funkar bra laddar för mycket i mellanregistret och ger framförallt rejäla överslängar.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #45
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Spännande, det är ju exakt det jag upplever. Hm kanske man skulle testa att korta slangarna? På T7-bilar är ju slangarna lite olika längs också.

  6. #46
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Jag skulle kunna prova skifta slangar mellan bilarna och se om det blir någon skillnad

    Den ickefungerande bilen har sannolikt PID-parametrar för T25 och en TD04 monterad så det kan ju också vara en sak att checka.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #47
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag kör ju originalprogram tills jag får allt löst. Bilen är 100% original.

  8. #48
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Okej, imorgon har jag tid att pilla och testa lite med bilen.
    Mitt första test tänkte jag skulle bli att byta till lite kortare slangar, jag har liggande från T7-ventil-paketet. Jag har låga förhoppningar att det skall fixa problemet, men det är ju bara att prova allt en gång.
    Jag funderade lite på de värden som styr laddtrycksregleringen i T5. Jag upplever ju att bilen känns lite för rapp på låga varv, den vill verkligen iväg som bara den, som att wastegaten är sten-stängd länge.
    Man skulle ju kunna prova med andra värden, det är ju ändå skillnad på värdena genom åren så de måste ju ha varit på och pillat för att optimera.
    Är det någon som har ett program där laddet är stabilt med T7-ventil som skulle kunna dela med sig av värdena på P, I, D och reg_kon_mat?

  9. #49
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Okej, nu har jag bytt slangar och jag provade med ett annat program, men det blir inte direkt bättre.
    En log-runda med t5suite ger ju att laddet skjuter över duktigt och att spjällägesgivaren känns konstig, jag hade nog inte gasen riktigt i botten någon gång, men den registrerade ändå 125% vilket låter lite orimligt.
    Jag skulle kanske inte vilja påstå att det är den som gör hela grejen, men om den visar på tok för höga värden så skulle man ju kunna tänka sig att det är därför som bilen känns lite väl "på" så fort man rör gasen.

    För den som är intresserad så skickar jag med loggfilerna så kan någon mer än jag titta på dem och försöka lista ut vad som skulle kunna vara galet.
    Bifogade filer Bifogade filer

  10. #50
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Vad säger PWM_ut10?

    J.K Nilsson
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #51
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Nu är jag ute på djupt vatten, men jag gissar att det är samma PWM som t5suite loggar som PWM APC? I så fall så ser det på sätt och vis rätt rimligt ut. När man gasar på så går PWM upp mot 100% och när laddet närmar sig "rätt" ladd så minskar PWM snabbt, men det hjälper inte utan laddet stiger trots att PWM APC går hela vägen ner till noll och först då så vänder det och sen ser det rätt normalt ut. Dvs laddet ökar med PWM och till slut så ligger PWM på max, men man få inte direkt mer ladd, vilket jag tolkar som att turbon ger vad den kan.
    Gasar man försiktigt upp på typ halv gas så ser man att laddet svajar och PWM med det, i motsatt förhållande.

  12. #52
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Då låter det som något hårdvarurelaterat, är rören i MV lika stora i T5 och T7 MV?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  13. #53
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Nja, de är väl lite olika? Det är väl en strypning på R-utgången på T5?

    Idag har jag kört med MV urkopplad, alltså endast grundladd. Jag tycker nog att tendens finns till att det vill svaja lite även på grundladd och då kan man ju koppla bort MV från felsökningen till att börja med. Det är ju inte alls lika tydligt som när man har den inkopplad, men jag tycker mig känna lite i bilen ändå.

    Jag har en undran. Det verkar ju som att spjällgivaren ger på tok för höga värden, som jag minns det brukar de ju sällan ens nå till 100% och denna visar ju lätt 125%, något som jag tycker är väldigt konstigt.
    Jag har ju hela tiden tyckt att bilen känns lite väl "på" så fort man rör gasen, känns lite som när man sätter en T7-bil i "performance mode 2" om man har OpenSID.
    Är det tänkbart att det överdrivna spjälläge som hela tiden rapporteras till systemet skulle kunna vara felkällan? Jag vet, byt och prova men jag har ingen liggande och skrotarna är ju rätt tomma på T5-bilar numer
    Jag tänker mig att om spjälläget konsekvent rapporteras 20-30% högre än faktiskt läge så vill ju bilen hel tiden mer men det finns ju inte tillräckligt med luft, borde det inte kunna resultera i det svaj som jag har?

  14. #54
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Spjällägesgivare är potentiometer som kan vara skadat, inget konstigt, då blir utsignal oxå varierande och motor borde svaja.
    Utöver den har funktion att styra IAC på tomgången.Har mätt resistans med stängd motor och utdragen kontakt och med handen vrida spjället och hittat inte fel på mina två saabar.Min problem var MV T5 vet jag idag
    Man kan oxå mäta, signal, spänning med motor igång vilken jag gjorde aldrig.
    Du har tre kontakter en är jord, andra matningsspänning och tredje spänning ut.
    Kan inte säga vilken är vilken men du hittar rätta säkerligen.
    Här finns att köpa i fall du blir övertygad om detta.
    https://www.bildelaronline24.se/bosch/1150157
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #55
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Mer normal maxvisning av spjälläge brukar ligga kring 90%, oftast under.

    Om Trionic får för högt spjälläge kommer den att hamna på en högre nivå i laddtrycksmappen och sannolikt skicka på mer ladd än tänkt för verkligt spjälläge. Det gör såklart att den upplevs väldigt "på".
    Ett org program ger ju bara fullt ladd vid fullgas men du kanske får fullt ladd redan vid 75% gas ?

    Sen finns ju andra mappar som är beroende av spjälläget. T.ex. Reg_kon_mat! och det är ju en map som i allra högsta grad är inblandad i laddregleringen.

    Funderar vad som händer och 5V ut från ECU blir något annat än 5V. Vad händer då med givarvärden ? Skulle det kunna förklara spjälläge 125% ?
    Eller finns det någon mapp för skalning av spjälläget ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #56
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nja, de är väl lite olika? Det är väl en strypning på R-utgången på T5?

    Idag har jag kört med MV urkopplad, alltså endast grundladd. Jag tycker nog att tendens finns till att det vill svaja lite även på grundladd och då kan man ju koppla bort MV från felsökningen till att börja med. Det är ju inte alls lika tydligt som när man har den inkopplad, men jag tycker mig känna lite i bilen ändå.

    Jag har en undran. Det verkar ju som att spjällgivaren ger på tok för höga värden, som jag minns det brukar de ju sällan ens nå till 100% och denna visar ju lätt 125%, något som jag tycker är väldigt konstigt.
    Jag har ju hela tiden tyckt att bilen känns lite väl "på" så fort man rör gasen, känns lite som när man sätter en T7-bil i "performance mode 2" om man har OpenSID.
    Är det tänkbart att det överdrivna spjälläge som hela tiden rapporteras till systemet skulle kunna vara felkällan? Jag vet, byt och prova men jag har ingen liggande och skrotarna är ju rätt tomma på T5-bilar numer
    Jag tänker mig att om spjälläget konsekvent rapporteras 20-30% högre än faktiskt läge så vill ju bilen hel tiden mer men det finns ju inte tillräckligt med luft, borde det inte kunna resultera i det svaj som jag har?
    http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=195872

    Vet inte om jag länkade denna i mitt tidigare inlägg om spjällhus. Nu är det antagligen lite olika procedur för din bil och hans 9-5, men båda är iaf mekaniska med wire. I inlägg 17 finns nya bilder när han gör proceduren. Kan det vara värt ett försök kanske? Om det funkar har du ju felkällan och kan kanske köpa dig lite tid innan du hittar ett nytt.

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    AX3L>> Trionic5-bilar utan TCS har inget motordrivet spjällhus så det är ett helt irrelevant tips tyvärr. Du har missförstått vad som menas med mekaniskt spjällhus som Bollman skrev tidigare i tråden. Har sett att du tipsat i ett flertal trådar om att rengöra spjällhuset är "the shit" och det är jättebra om din bil blev bättre men det är oftast något annat som strular för folk.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Mer normal maxvisning av spjälläge brukar ligga kring 90%, oftast under.

    Om Trionic får för högt spjälläge kommer den att hamna på en högre nivå i laddtrycksmappen och sannolikt skicka på mer ladd än tänkt för verkligt spjälläge. Det gör såklart att den upplevs väldigt "på".
    Ett org program ger ju bara fullt ladd vid fullgas men du kanske får fullt ladd redan vid 75% gas ?

    Sen finns ju andra mappar som är beroende av spjälläget. T.ex. Reg_kon_mat! och det är ju en map som i allra högsta grad är inblandad i laddregleringen.

    Funderar vad som händer och 5V ut från ECU blir något annat än 5V. Vad händer då med givarvärden ? Skulle det kunna förklara spjälläge 125% ?
    Eller finns det någon mapp för skalning av spjälläget ?
    Normalt så skalas inläsningen i ECU mot den uppmätta 5V referensen, men jag vet inte på rak arm om detta görs i Trionic5.
    Jag tror mer på en defekt spjällägesgivare. Jag hade provbytt. Bollman>> Skicka ett PM om du behöver en.

    Jag har sett mer än ett Trionic5 styrdon som gått sönder på olika sätt vid modifiering för T7 MV annars. Kan vara allt från kass tomgångsreglering till felkod för internt styrdonsfel. Ett annat styrdon har löst problemet varje gång.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #59
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Okej, jag har ju provat flera boxar, flera tändkassetter, komptestat, gjort rent spridare.
    Enligt tidigare ägare var vevaxelgivaren bytt. Ett byte idag gav dock att det verkar som att problemen är borta! Stabilt ladd precis där det förväntas, inget svajande laddtryck.
    Hurra, helt enkelt.

    Jag skall dock byta spjällägesgivaren så snart jag får tag i en.
    Enligt dokumentationen skickas som tidigare nämnts 5V till givaren och tillbaka kommer en spänning beroende på spjällets läge. 100% öppet spjäll skall generera 4V spänning.
    Med andra ord finns det lite "headroom" för att givaren kan ge över 100% öppning. I nuläget verkar givaren ge 120-125% vid full gas vilket i så fall borde närma sig 5V. Jag gissar att felkod fås när spänningen som kommer tillbaka når 5V.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #60
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag kommer sätta tråden till [LÖST] när det är helt verifierat att problemen är borta

Liknande ämnen

  1. Svajande laddtryck 9000 aero
    Av BamZe84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 08:44
  2. Svajande laddtryck 9000 Aero
    Av Styrman_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-12-16, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •