Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: NG900 turbo går varm

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221

    NG900 turbo går varm

    Ng900 1996 drygt 18000 mil.
    Tidigare har temperaturgivarnålen legat konstant på klockan 9. Igår efter väldigt lugn landsvägskörning gick den plötsligt upp ungefär halvvägs mot det röda(c:a klockan 10). Satt stel som en pinne och stirrade på nålen de 5km jag hade hem, nålen rörde sig inte och knappt jag heller.
    Idag körde jag c:a 9 mil, nålen låg snällt på klockan 9 nästan hela tiden. Sista milen åkte den upp lite, gick snabbt ner (som om termostaten öppnade), därefter hoppade den upp till samma läge som igår, halvvägs till det röda.
    Vad är fel? Jag funderar på kärvande termostat eller trasig givare. När jag känner på slangarna till kylet är både den övre mot blocket och den nedre vid vattenpumpen varm så jag bör ha cirkulation och funktion på vattenpumpen tycker jag.
    Någon med erfarenhet av problemet, eller någon annan kunnig som kan hjälpa till med idéer?

    (Igår besiktigade jag Corollan med dåliga skivor och brusten fjäder. Jag har inte otur med mina bilar det är bara gud som prövar mig.)

    Glad påsk.

    /Karl
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Börja med att byta termostat. brukar vara det vanligaste felet. Ofta rekommenderas att köpa orginal.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Ja, mina funderingar och förhoppningar får jag väl lägga till har gått åt det hållet då det är ett ganska lätt ingrepp.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Börja med vattnet, ser inte att du skrivit något om det.

    Du har väl koll på vattnet så du inte måste stanna och öppna locket samt fylla på???
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Börja med vattnet, ser inte att du skrivit något om det.

    Du har väl koll på vattnet så du inte måste stanna och öppna locket samt fylla på???
    Jodå, kylarvätskan har jag noga koll på. Det går åt lite kylarvätska men det är väldigt små mängder och det problemet har jag haft innan temperaturen började gå upp.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Blir hela kylaren varm?
    Byt till originaltermostat och kör en rejäl sköljning av hela kylsystemet med kylarrensning.
    Och är vattenpumpen inte allt för dyr kanske det är lika bra att byta den direkt, den har ju några år på nacken
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Jag har inte kollat om hela kylaren blir varm. Däremot tappade jag ut det mesta av kylarvätskan för bara någon vecka sedan och det var inga partiklar/föroreningar i den. Förra gången jag bytte kylarvätska så spolade jag systemet 2 ggr vill jag minnas.

    Hade nog tänkt att byta vattenpumpen preventivt. Har för mig att Bollman gett det tipset i någon tidigare tråd.

    För stunden ägnar jag mig åt Corollans brustna fjäder. Jag kan tänka mig andra roligare sätt att tillbringa skärtorsdagen och då menar jag inte nödvändigtvis att skruva Saabturbo :-). Nåväl, jag har skaffat en originaltermostat så jag börjar med det när jag får tid (och ork).
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 -99 2.0 turbo Startar ej när motorn är varm.
    Av ShinxLuxio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-07-23, 14:33
  2. [LÖST] CE-lampan blinkar till när motorn når arbetstemp. NG900 2,0T -95
    Av Kwesen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 16:16
  3. 9k turbo för varm?
    Av bobby9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •