Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bromsoken skrapar i fälgen OG9-3 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Bromsoken skrapar i fälgen OG9-3 -99

    Hej,

    Jag har läst om liknande fel men inte hittat någon lösning på mitt problem

    Jag har bytt bromsskivor och klossar framme. Efter bytet skrapar bromsoket i fälgen. Den tar i balansvikterna på fälgen. Eftersom bromsoket har förskutits längere ut (i radiens riktning) så tänkte jag att det skulle hjälpa att byta glidtapparna och gummipackningen men det hjälpte inte. Bromsoket är fortfarande lika glappt. Man kan böja oket innåt för hand någon millimeter eftersom glidtapparna glappar, även med nya packning.

    Jag har noterat att efter byte av skivor och klossar så känns bromsen annorlunda. Den går nästan helt i botten. Med motorn av kan jag pumpa tryck men trycket hålls mindre än en minut och sen är det likadant. När jag trycker in bromsen låser den bra men när jag släpper upp pedalen dras bromskolven tillbaka. Jag får ett ganska stort avstånd mellan skivan och klossarna. Jag kan känna att främre klossen är lös. Är detta normalt? Eftersom bromskolven inte håller klossarna mot skivan så slipper hela oket att "böja" utåtet. Det är ju en fjäder också som trycker oket utåt.

    Jag misstänker att det kan vara nåt fel med ABS enheten eller huvudcylindern. Borde det finnas någon backslagsventil eller dylikt som ser till att kolven inte dras bakåt. Åtminstone inte så mycket som i mitt fall. Borde inte bromsokets kolv bara släppa trycke men inte öppna upp så mycket att oket och klossarna känns lösa.
    arw
    Jag har inte haft lös några bromsslangar så det kan inte vara problem med luft i systemet. Fälgarna har jag andvänt i och med gamla skivor och klos¨sar var det inget problem

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Du håller på med den viktigaste detaljen på en bil och mitt råd till Dig är att du vänder Dig till en Bilmekaniker.
    Denne löser garanterat Ditt problem på ett sätt som gör din bil trafiksäker.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Välkommen till forumet saab9-3 MaVe.

    Låter som att du satt fjädern fel.

    Men bilder säger mycket mer.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    annars kan det bli så med pedalen om du har smuts mellan skiva och nav, då kastar skivan och kolven trycks in hela tiden och du trycker ut den och pedalkänslan blir aningen märklig. Men det klassiska är ju fjädern som sagt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tacksam för era svar. Kollade fjädern och den var fel monterad. Nu fungerar bromsarna som de ska. Fjädern trycker nu oket inåt mot bromsskivan. Felmonterad tryckte den oket utåt vilket gjorde att den sakta men säkert också tryckte in kolven. Och när kolven trycktes in började oket skrapa i fälgen. Att jag inte kom att tänka på detta. Mycket tacksam för RZs svar. Nu är bilen besiktad och på vägen igen...

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


Liknande ämnen

  1. Byglar på bromsoken.
    Av noben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 02:00
  2. Måla bromsoken??
    Av Manolo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 13:41
  3. lacka bromsoken..
    Av Mugen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •