Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Värdering Saab og9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Värdering Saab og9-3

    Hej!
    Är i säljtankarna då jag börjar sugen på en större bil, jag undrar om någon snäll själ som är kunnig och villig att se över en möjlig värdering?
    Det är en SAAB 9-3 SE, 5 dörrars 2.0 T, 154hk, 1999, manuell bensin. Det passerar strax 24000, men går fortfarande som en klocka

    Info om bilen:
    *Besiktad till 31 maj 2018!
    *Skattad till Juni
    *2 nya sommardäck + 2 sommardäck från förra säsongen som ser som nya ut 195/65 R15 91V
    *1 nytt vinterdäck gick halva vintern, 3 äldre bra mönster kass dubb
    *Dragkrok
    *24k mil service gjord (ej verkstad) olja, oljefilter, bränslefilter, kupé- och luftfilter, tändstift
    *Nybytta vakuumslangar
    *Dimbakljus

    och sen i princip all "vanlig" utrustning som Elhissar, C-lås, CD, Farthållare

    Det tråkiga är väl 4 mindre rostfläckar som behöver åtgärdas, men de är under kontroll.
    Så vad tror ni den kan vara värd?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    • Filtyp: jpg 8.jpg (47,3 KB, 39 visningar)
    • Filtyp: jpg 9.jpg (82,4 KB, 45 visningar)
    • Filtyp: jpg 10.jpg (59,4 KB, 40 visningar)
    • Filtyp: jpg 12.jpg (180,7 KB, 51 visningar)
    • Filtyp: jpg 12.jpg (94,1 KB, 46 visningar)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Här är resterande bilder på rost.


  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Tyvärr inte värd mycket då det är en väldigt vanlig modell utan något extra alls.
    Runt 5.000 skulle jag tippa på, men den lär inte bli lättsåld.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Det låter ovanligt lite, det är inte ens hälften av vad jag köpte den för och inte ens haft den ett år, plus att i princip bara däcken är av det värdet

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välkommen till STCS även om det är lite sen när du vill sälja bilen.

    Sälj hjulen löst och resten i delar är ju ett alternativ du har.
    Jag skulle inte vilja köpa bilen eftersom det lär finnas mer rost som inte syns
    Lägg ut den på blocket först och se om någon nappar på det pris du vill ha.

    Men här kan du annonsera ut delarna

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    De två första va ju GDS-bilar, den sista låg väl i så fall närmare och inte nybes
    Den här ligger ju närmare min bil isf: https://www.blocket.se/sodermanland/...2.htm?ca=4&w=3

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Välkommen till STCS även om det är lite sen när du vill sälja bilen.

    Sälj hjulen löst och resten i delar är ju ett alternativ du har.
    Jag skulle inte vilja köpa bilen eftersom det lär finnas mer rost som inte syns
    Lägg ut den på blocket först och se om någon nappar på det pris du vill ha.

    Men här kan du annonsera ut delarna
    Tack så mycket, ja asså förhoppningsvis blir jag ju kvar då jag enbart söker nyare och kombi Saab
    Tack för svar :P

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Bra, överväg då att bli medlem i STCS och ha nytta av de rabatter mm du får som medlem

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Og9-3 är extremt svårsålda även i fint skick.
    Den där har ju fördelen av att vara mer eller mindre outslitlig i motorn. 5000 är nog ett Max man kan få, och för de pengarna är det kanske bättre att behålla och ha som extrabil?

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Sålde en nästan exakt likadan bil som din i Mars. Nybesiktad på dagen, gick till Juli 2018. Fina dubbade vinterdäck. Sommardäck i Ok skick. Nyservad, olja, filter, luftfilter tändstift. Avtagbar dragkrok. Nylagad AC förra året.
    Den fick jag 4500kr för.

    Så tyvärr, som så många sagt i denna tråden. Du får nog räkna med max 5000kr.
    Bilen jag sålde var Italien import med. Så den var mer eller mindre rostfri.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Mycket intressant tråd, befinner mig i en liknande sits, men har ännu inte lagt ut annons än. Min är dock mindre rostig och har "bara" gått 19Kmil. I mitt fall handlar det om att jag vill få ner antalet bilar jag äger.

    Vet att dessa vagnar är svårsålda och att man inte får de pengar som man kanske borde. Det tråkiga med att ställa av en fullt fungerande bil, är att den kanske inte är så fullt fungerande sen när den ska börja brukas igen. Saker rostar, bromsar kärvar, plast och gummi torkar osv.

    Funderar vidare, sälja, behålla och ställa av eller behålla och köra som vinterbruks...

    1 användare gillar detta inlägg


    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  12. #12
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    og9-3 är en bra bil men man får nog inte mycket för dem tyvärr. Har de dessutom synlig rost minskar det intresset vid försäljning. Om den är besiktigad, skattad, har fungerande a/c och lågt pris så går de nog att sälja.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Presentationen i annonsen är viktig.
    Jag bläddrade igenom 179st 9-3 t.om -00 på blocket och bara 1 bil får halvgodkänt på bilderna alla andra var dåliga enligt mig.
    Lägg energi på annonsen både bilder och text, det finns guider på hur man lättast säljer en bil.

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Tack åter igen för alla svar, låter ju jättetråkigt att de är så nedvärderade som de låter, det är ju en av de bästa bilar jag kört och jag har kört gaaaanska många :P Sen att det ändå faktiskt är en hyfsat billig bil att äga, men som Benny900 sa att jag får väl testa att lägga fokus på bilder och skrift, och inte direkt att det är kris att få sålt den, tänker inte sälja för 4000

    Vill även återkoppla till bollman och kee att jag bor tyvärr i bostadsrätt och inte har möjlighet eller råd att förvara på annat sätt

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Kevinw Visa inlägg
    Den här ligger ju närmare min bil isf: https://www.blocket.se/sodermanland/...2.htm?ca=4&w=3
    Den har två stora skillnader:
    1. Säljs av firma (de kan ta bättre betalt)
    2. Ingen synlig rost
    Sedan två mindre skillnader:
    3. Bättre utrusning, bl.a. skinn
    4. Större motor

    De två första kan lätt motivera en prisskillnad på 10k eller mer, så då är du tyvärr snabbt nere på kaffepengar. Även folk som vill åka billigt gör det hellre i en bil som ser anständig ut än en som ser sunkig ut. De som vill ha en fin prisvärd og9-3a kommer inte vilja ha en rostig bil, så potentiella köpare av din bil är sådana som bara är ute efter "billigt, billigt och långt till nästa besiktning. Och billigt". Jag tror tyvärr också på 5000, kanske kanske bortåt 7000 om du har enormt flyt. Förmodligen är det värt att lägga tid på att slipa bort den värsta rosten, spacka och spraylacka.
    Senast redigerat av jellybear den 2017-04-11 klockan 21:57.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Den har två stora skillnader:
    1. Säljs av firma (de kan ta bättre betalt)
    2. Ingen synlig rost
    Sedan två mindre skillnader:
    3. Bättre utrusning, bl.a. skinn
    4. Större motor

    De två första kan lätt motivera en prisskillnad på 10k eller mer, så då är du tyvärr snabbt nere på kaffepengar. Även folk som vill åka billigt gör det hellre i en bil som ser anständig ut än en som ser sunkig ut. De som vill ha en fin prisvärd og9-3a kommer inte vilja ha en rostig bil, så potentiella köpare av din bil är sådana som bara är ute efter "billigt, billigt och långt till nästa besiktning. Och billigt". Jag tror tyvärr också på 5000, kanske kanske bortåt 7000 om du har enormt flyt. Förmodligen är det värt att lägga tid på att slipa bort den värsta rosten, spacka och spraylacka.
    Jo firmor är ju välkända för de, och det klart den har mindre rost.
    Kan bara säga att jag personligen hatar skinn och har aldrig betalt mer för de, men sån e jag. Större motor är klart ett plus går inte heller att säga emot. Sen är ju min bil besiktigad 13 månader till så de är ju ett plus för den som köper plus då i princip 4 nya sommardäck, men jag får väl ta och lägga ut den, fixa rosten och hoppas någon vill ha den :P

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag försökte nyss sälja en og9-3 2000, helt rostfri norrlandsbil, skinn och elstolar, trim, navigator osv. Inte en enda hörde av sig, det slutade att jag fick byta bort den mot en sunkig Clio...

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Men va? Asså e folk dumma i huvudet eller? Ursäkta språket, men det är ju verkligen en bra bil, och om din då som sagt var rostfri :O

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Vad satte du för pris på bilen då?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Sålde nyligen något liknande. 9-3 SE 2.0t, 2001, 22k mil i OK skick. För 10500, så nog går det. Men 10500 är inte mycket det heller sett till vad man får.


Liknande ämnen

  1. Värdering saab 9k
    Av Mussla i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-09-02, 08:18
  2. Värdering Saab 9-3 -00 12k mil
    Av eKzor i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-07-12, 17:58
  3. Värdering Saab 900 -88
    Av maccis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 20:51
  4. Värdering Saab 900 2,3s -94
    Av zebbe84 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-15, 00:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •