Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Gnissel/knakande i bakvagn Saab 9-5

  1. #1

    Gnissel/knakande i bakvagn Saab 9-5

    Hej!

    Detta gäller en Saab 9-5 Kombi.

    Felbeskrivning: Gnissel/knakande när jag kör i låg hastighet, låter varje varv hjulet roterar. Detta uppstår även när man gungar bilen i bakvagnen. Händer också när man kliver ur bilen eller bara stänger en dörr.

    Bytte till sommardäck igår och märkte ingenting när jag ruckade på däcket. Dock skrapade det när jag roterade däcket, kanske är bromsbeläggen eller handbromsbackarna som ligger på?

    Känns inte som att bromsarna gör att det uppstår missljud när man gungar på bilen. Det är två olika ljud. Har bytt länkarmsbussningar på båda sidor (A-bussningar?)

    Är det någon som har tips och idéer om vart jag ska börja felsöka?
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Bussningarna nr1 brukar vara orsak till oljud när bilen gungas.
    Ang. åt att det låter per hjulvarv, plocka isär bromsarna för kontroll, rengöring och justering
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Det låter som en vettig orsak. Kan det även vara något med stötdämparen?

    Ska se till att rengöra och se ifall det blir bättre.
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Stötdämparna kan bli söliga vid läckage men jag har inte varit med om att de orsakar dessa ljud. Däremot blir den gungig och svajig när de är trötta.
    Meka stötdämpare är mycket enklare än bussningarna
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Tack för hjälpen. Ska kolla upp allt detta och hoppas det löser mina problem
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Paudius Visa inlägg
    Hej!
    Bytte till sommardäck igår och märkte ingenting när jag ruckade på däcket. Dock skrapade det när jag roterade däcket, kanske är bromsbeläggen eller handbromsbackarna som ligger på?
    Ibland behöver man vara ganska brutal, eller tom använda bräckjärn för att upptäcka. När bil står på marken utsätts den för lite större krafter än vad lite ruckande kan innebära Men gick hjulen i sig att snurra utan motstånd? Ser skivor & klossar fina ut? Inte heller helt ovanligt är att bromsskölden råkar ligga emot så man får trycka till den lite.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  7. #7
    Ja, hjulet går att snurra lätt. Allt ser fint ut, bytte för inte allt för länge sen När jag bytte skivor och belägg fick jag böja bromsskölden lite. Så den tror jag inte ligger på. Men ska titta på allt i helgen och sen uppdaterar jag tråden vad jag kommit fram till
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

Liknande ämnen

  1. Gnissel i bakvagn
    Av Liljeblad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-09-11, 21:50
  2. Gnissel & Knakande från Kupen ?! Saab 9-3
    Av johan011 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •