Sidan 1 av 11 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 204

Ämne: En vit 9-3 Sc Och en HasselnötsAero!

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    En vit 9-3 Sc Och en HasselnötsAero!

    Hej!
    Efter att ha sålt min vita 9000 Aero så söktes det efter nåt annat. Hittade denna skapelse som passade mina önskemål rätt bra!

    Det är egentligen inte ett projekt då jag hoppas slippa meka alldeles för mycket med den! Däremot är det saker som behövs fixas till,viktigaste framför nu är...

    Drivaxeldamask inre bak,tips sökes på det jobbet ! Skall göra det själv tänkte jag.

    Värmeplåtarna bägge två bak lossnar,stora brickor bara eller?

    Har idag fått oljeservice för motorn,skall ta tag i bakaxeln själv,förmodligen ihop med damaskfixet.

    Har aldrig haft 9-3 innan så man är lite "grön" på området.
    /M20150514_122349.jpg20150514_122406.jpg

    - - - Uppdaterad - - -

    Kanske har nån här haft den innan? den jag köpte den av hade inte moddat nånting. Bilen heter JZB 1**
    Senast redigerat av lillen 761 den 2016-03-14 klockan 08:40. Anledning: bilder
    Akta skinnet!

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Snygg bil! Den ser låg ut. Framförallt bak, men du kanske har mycket last bak...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor romaols avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderåkra, Kalmar, Småland, Sweden osv osv... =)
    Inlägg
    41
    Medlem#
    170
    Se där ja, en ny viting
    Grattis, ser riktigt trevlig ut
    /Rooster
    #STCS 170#
    99TCC-78 + 9000CDE 2,3T-94 + 9-3AERO Cab 2,0T-00 + 9-3SE Coupé Sport Edition 2,0T-99 + 9-5SC 2,3t-08 + 900GLi Toppola-84... TECH2
    Flest grejer när man dör vinner.... http://www.garaget.org/Roosterman

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Lasten bak var en barnvagn,lite blommor,en kaffekorg och i baksätet ett sovande barn på ca 12 kg.
    Den är sänkt med Konifjädrar tydligen,kan inte bekräfta det dock..

    Jepp Rooster,en vit blev det! Har dock kvar 9-5:an ett tag till samt 99 turbon i garaget!
    /M
    Akta skinnet!

  5. #5
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Värmeplåtar = stora brickor. Japp! Lite std på gamla 9-3'or.
    (Kanske i plast så du bytt för sista gången?)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    "Gamla" 9-3:or...vad säger du? Bilen är ju nästan ny,,för mig iaf .

    Problemet är ju att det inte är brickan som ärgar bort utan hålet i plåten blir så mycket större. Har kanske en lösning på g där.

    /M
    Akta skinnet!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    89
    Går jättebra att köra utan också. Då slipper man då verkligen alla framtida problem :-)
    Saab 9-5 Aero -02

  8. #8
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289
    Jag satte dit stora karossbrickor för tre-fyra år sedan, funkar klockrent fortfarande.

    Snygg bil!

  9. #9
    Sugmotor romaols avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderåkra, Kalmar, Småland, Sweden osv osv... =)
    Inlägg
    41
    Medlem#
    170
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Lasten bak var en barnvagn,lite blommor,en kaffekorg och i baksätet ett sovande barn på ca 12 kg.
    Den är sänkt med Konifjädrar tydligen,kan inte bekräfta det dock..

    Jepp Rooster,en vit blev det! Har dock kvar 9-5:an ett tag till samt 99 turbon i garaget!
    /M
    Gutt att höra Här fick cabben komma ut ur vintervilan häromdan o 99an om nån vecka, sen blir det saabfestival med den

    Ang den där rackarns plåten så funkar botten från en sprayburk alldeles utmärkt, enligt test på en focus st170 (hemska tanke).
    Den är tunn nog för att kunna använda muttern igen. O sen lite tectyl på det så håller det bra verkar det som
    Senast redigerat av romaol den 2015-05-15 klockan 21:16.
    #STCS 170#
    99TCC-78 + 9000CDE 2,3T-94 + 9-3AERO Cab 2,0T-00 + 9-3SE Coupé Sport Edition 2,0T-99 + 9-5SC 2,3t-08 + 900GLi Toppola-84... TECH2
    Flest grejer när man dör vinner.... http://www.garaget.org/Roosterman

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Har i helgen haft spräckt min Sprit-oskuld! Med gott samvete bara blurpa i sprit för 450:- ! Och ja den var lite piggare tycker jag,däremot så kom effekten lite ryckigare,mera som en turbokick. Om det nu är Maptun steg 2 i den så borde jag väl ha lite mer effekt med Sprit? För vad jag kan se så byts spridarna i steg 2.

    Har inte fått svar från dom än om min bil, hur gör jag annars enklast för att bekräfta trimmet?

    /M
    Akta skinnet!

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Efter nån vecka med nya bilen så kan man reflektera lite.

    Det är som en Gocart jämfört med en 9-5 med dåliga stötisar.

    Den är jättelåg! Avgaset har varit i några gånger vid normal körning över fartgupp tex.

    Inredningen är såpass knarrig så man tror nåt ska hoppa loss närsomhelst! Trodde det skulle vara bättre på en bil med 8000 mil mot dom andra med 20k+ jag sett innan men icke...

    En schysst polering skulle sitta som en smäck,frågan är om jag ska göra det själv?

    19" BBS Challenge är snygga men vad dom ser små ut! Spacers kanske gör att det fyller bättre? Eller en omgång läcka 20" Men vad är snyggt på 9-3:an? Har sett massor med fälgar men inget har klickat!

    /M
    Akta skinnet!

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Tänkte på bromsarna,fanns det så många olika varianter (storlekar) på dom? Vad borde jag ha? 209hk xwd original.?
    /M
    Akta skinnet!

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Bromsalternativen fram är väl 302mm, 314mm & 345mm. 314mm fram är väl en trolig storlek. Det står broms koder på etiketten på B stolpen. Har du någon bild på de främre bromsarna?
    Bak är de 292mm.

  14. #14
    Grundladd xpcas avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Moholm
    Inlägg
    266
    Medlem#
    7036
    På bilden från sidan från första inlägget ser det ut som 302mm oken.. Mkt större ok med 314/345mm.
    STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Idag kom limsprutan fram i andra ärenden,passade då på att limma dit XWD märket som tidigare ägare nångång satt dit. Tycker det ser bra ut faktiskt.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Idag kom limsprutan fram i andra ärenden,passade då på att limma dit XWD märket som tidigare ägare nångång satt dit. Tycker det ser bra ut faktiskt.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk


    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Letar lite info om min bil,påa lla mina gamla bilar så har jag örnkoll på turbomodell,kolvar,koppling,stereo,stolar,dämpare osv osv.....

    Men på den här vet jag nästan ingenting!

    Vart hittar jag enklast info om tex:
    Spridare,storlek osv...
    Koppling,vad klarar den tex?
    Turbon,vad är det för nån? Vad kan den leverera?
    Växellådan?
    Motorkod?


    /M
    Akta skinnet!

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Snart en sommar med bilen. .... Har nästan bara tvättat bilen,inget annat har behövts fixas mer än en lampa som gått sönder.
    Det jag gjort var att byta fälgar,jag tog från min 9-5 istället. Bilen blev då mycket behagligare att köra.
    Sen är dom snyggare än BBS om jag får säga set själv.....
    Däremot så är det grymt irriterande med allt knirr och knorr från inredningen! Värst är kopplingspedalen som knirrar,har smort som fan men hjälper inte! Måste man plocka ner hela pedalen för att fån kräm på rätt ställe?
    Sen knirrar rattstången nånstans också,låter mest när man svänger höger,ska testa att smörja lite på den med.

    Att plasten låter som den ska ramla ur bilen närsom helst verkar man få leva med dock. (?).



    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513


    Bild från en Sommarfika,dom här fälgarna blir det! Vill inte byta tillbaka till bbs igen,dom får sitta på 9-5:an istället!

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  20. #20
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289
    Jag tog loss de mesta plastdelarna jag hittade i bilen och tejpade lite silvertejp på insidan och satte sedan tillbaka grejerna. Blev tyst och fint! inredningen känns riktigt billig när det knarrar överallt annars.

    1 användare gillar detta inlägg



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •