Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 119

Ämne: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  1. #61
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Under fredag kväll var jag lite tråkig och bytte olja + filter. Enkelt när man vet vad man gör, bara att följa Haynes boken. Olja ut, nytt filter, 4 liter olja i, klart.

    Medan jag ändå var under bilen bytte jag också luftfiltret. Jag upptäckte att en av skruvarna till locket gått av i föregående ägares vård, så locket till luftfiltret sitter lite löst. Det var ovanligt skitigt innuti filterkåpan, men gissningsvis var det bara ett tag sen filtret byttes och insekter och skrot kommit in "den vanliga vägen" och inte genom det lilla extra glappet i locket. Jag antar att det lilla glappet inte kommer vara ett problem i längden..?

    Skulle iofs kunna köpa ett nytt lock. 500:- hos maptun eller runt 250:- begagnat. Om det verkar vara ett problem så återkommer jag till det nån gång.


    När jag körde runt under dagen märkte jag något nytt, när bilen står still på tomgång så hoppar motorn upp i runt 1800 RPM. Under körning så beter den sig normalt, likaså vid start, runt 800-900 RPM, men när jag stannar efter att ha kört runt ett tag så hoppar den upp så där. Jag har också ingen fungerande kyla i ACn, jag vet inte om det är relaterat men en tråd här på forumet tyckte att det kunde vara det, eller relaterat till vevhusventilationen. Jag ska ta en vända ut och kolla på vevhusventilationen nu på en gång..
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Ja se på fan. Jag är inte en expert, men jag tror inte det är så här det ska se ut..
    20170513_224847.jpg

    Så vitt jag kan förstå är det här backventilen, som kommer som kommer tillsammans med en slang i artikelnr 5955927. Kostar inte många kronor att ersätta, 200:- på maptun. Jag hade lite superlim liggandes så jag testar det tills vidare.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  3. #63
    Citat Ursprungligen postat av JonasFrånLandet Visa inlägg
    Ja se på fan. Jag är inte en expert, men jag tror inte det är så här det ska se ut..
    20170513_224847.jpg

    Så vitt jag kan förstå är det här backventilen, som kommer som kommer tillsammans med en slang i artikelnr 5955927. Kostar inte många kronor att ersätta, 200:- på maptun. Jag hade lite superlim liggandes så jag testar det tills vidare.
    Inte samma ventil, denna du länkade till under kopan och har en vit ventil

    https://www.google.se/imgres?imgurl=...act=mrc&uact=8

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Inte samma ventil, denna du länkade till under kopan och har en vit ventil
    Mja, du har nog rätt, bra fångat. Jag tog en till titt och är inte säker. Slangen går ut från vänster sida av motor (från förarens perspektiv), genom backventilen och tillbaka in i inloppsröret till motorn, ovanpå till vänster. Efter lite grävande i EPC så kommer jag fram till att artikelnr 5955927 som jag plockade fram tidigare, går från oljefällan till spjällhuset. Vilken slang det är som går till inloppsröret är oklart. Jag får titta lite mer nästa gång jag orkar masa mig ut i garaget.


    På tal om att masa sig ut i garaget, idag tog jag en vända ut för att byta tändstiften. Samma procedur som i min förra bil så det var snabbt avklarat, och jag fick lite nytta av momentnycklarna. Jag upptäckte dock att föregående ägare var lite busig och hade NGK BCPR 6ES-11 i, när 2.3 Turbo ska ha NGK PFR 6H-10. Nu återstår det väl att se om det blir någon faktiskt skillnad med rätt stift i, dock..
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  5. #65
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    12 413
    Medlem#
    4791
    Skillnaden lär lite bli så stor m.a.p stiften, BCPR7ES-11 funkar utmärkt vid trimmat och hård körning så 6or kan funka om man tar det lugnt, PFR stiften är jämförbara med BCPR7ES-11 men dyrare fast har längre bytes intervall så vilka man kör på spelar mindre roll när det bara handlar om bensin. Fördelen med BCPR7ES-11 är att man kan ta sig råd att chansbyta om bilen inte går som den skall.

    Hittar du inte rätt bland slangarna kan jag vara behjälplig då jag har relevant årsmodell.
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3 | Saab 95Aero -04 Hirsch | Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 -01 2.0t

  6. #66
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hittar du inte rätt bland slangarna kan jag vara behjälplig då jag har relevant årsmodell.
    Det vore jättebra. Jag har varit ute i bilen och tagit några bilder.

    20170516_145947.jpg
    Slangen verkar löpa från motorn och delas upp till två olika slangar. En leder till luftintaget på motorn, den andra till..jag vet inte vad, faktiskt.

    20170516_145925.jpg
    En närmare titt vid inloppet till motorn. Det var här slangen gått sönder, på inlopps-sidan av backventilen. Det kan inte ha varit helt bra för lufttrycket i motorn..

    20170516_145823.jpg
    En närmare titt på slangdelaren.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  7. #67
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    12 413
    Medlem#
    4791
    Citat Ursprungligen postat av JonasFrånLandet Visa inlägg
    Mja, du har nog rätt, bra fångat. Jag tog en till titt och är inte säker. Slangen går ut från vänster sida av motor (från förarens perspektiv), genom backventilen och tillbaka in i inloppsröret till motorn, ovanpå till vänster. Efter lite grävande i EPC så kommer jag fram till att artikelnr 5955927 som jag plockade fram tidigare, går från oljefällan till spjällhuset. Vilken slang det är som går till inloppsröret är oklart. Jag får titta lite mer nästa gång jag orkar masa mig ut i garaget.
    5955927 är det inte utan jag tror det är 5331095
    Och nu noterade jag att du har automat och min -04 är manuell men jag har en 9-3 -01 som i princip är likadan och jag tog lite bilder.
    Slangen på vänster sidan av motorn kommer från vakuumpumpen (eftersom du har automat) och går till ett t-kors och vidare insugsröret (A) via en backventil (som gått av för dig), andra anslutningen på t-korset går till bromsservot (B).
    1.JPG2.JPG3.JPG4.JPG

    Vad jag kan se löper ingen ner till automatlådan.
    På en manuell finns ju ingen pump så den slangen går istället till tryckröret.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-05-17 klockan 14:41. Anledning: Bilder och kompletterande text, Rättat art.nr.
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3 | Saab 95Aero -04 Hirsch | Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 -01 2.0t

  8. #68
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 348
    Medlem#
    3183
    Vaccumslang som går till Automatlådan? Åtminstone den grövre/vänstra på första bilden?
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  9. #69
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Ja, det verkar rimligt att det är artikelnr 5331103 eller liknande. Den var desto dyrare, 450:- hos maptun. Dock verkar ju backventilerna sitta på annan plats i ersättningskomponenten än hos mig..men rent funktionellt borde det inte göra någon större skillnad. Kollar jag upp den i EPC matchar bilden hur röret går i min bil. Dock är just det artikelnummret ej synligt om jag filtrerar baserat på min VIN.

    Jag letar vidare efter andra varianter av "vakuumrör", fast för min VIN, och hittar artikelnr 5331095. Ser lite annorlunda ut, och finns två varianter av den på maptun, en "Original" för 395:- och en "SAAB Original" för 416:-. Den ser ut precis som den i min bil, och går på precis samma sätt enligt EPC. Just nu fungerar min superlim-lösning, men om den släpper så vet jag vad jag ska beställa.

    Tack för att du tog på dig detektivhatten och tittade under huven, Herman!
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  10. #70
    Steg 1 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    1 062
    Jag misstänker att det är samma del båda två, men den ena (för 395) ligger i maptuns ordinarie sortiment medans den andra är deras "beställ vad som helst från orio genom oss"-variant.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #71
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    12 413
    Medlem#
    4791
    Citat Ursprungligen postat av JonasFrånLandet Visa inlägg
    Ja, det verkar rimligt att det är artikelnr 5331103 eller liknande. .... Kollar jag upp den i EPC matchar bilden hur röret går i min bil. Dock är just det artikelnummret ej synligt om jag filtrerar baserat på min VIN.

    Jag letar vidare efter andra varianter av "vakuumrör", fast för min VIN, och hittar artikelnr 5331095.

    Tack för att du tog på dig detektivhatten och tittade under huven, Herman!
    Helt korrekt, det skall vara numret har hittade först var för högerstyrd (RHD) rätt är alltså 5331095 (för LHD & Automat)
    Superlim skall du nog se som en temporär lösning.
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3 | Saab 95Aero -04 Hirsch | Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 -01 2.0t

  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Ja, du har nog rätt, den bör nog bytas inom kort. Jag lägger den på min TODO-lista, som verkar hålla konstant storlek oavsett hur mycket jag fixar.


    Nästa stora punkt på TODO-listan är AC-systemet. Det blir varmt men det blir inte kallt, vilket är ett problem nu när sommaren närmar sig. Jag har ett par felkoder i ACn som jag måste kolla upp, 08 och 11.

    Enligt http://saabinfo.se/og9-5/felkoder/acc/ :
    08 => Stepping motor, air-mixing flap, LH – no mechanical contact with flap – Gör-Det-Själv-Guide => WIS felkod B2495
    11 => Stepping motor, air-mixing flap, RH – no mechanical contact with flap => WIS felkod B2295

    När jag testar runt i bilen med motorn igång och på tomgång så får jag varm luft i samtliga utblås, luft i yttertemperatur i samtliga utblås förutom de två i baksätet (som förblir varma) och kall-luft i inget utblås. Min första tanke vid avsaknad av kyla skulle vara slut på kylmedium, men felkoderna ovan indikerar att jag borde felsöka motorerna först.

    Jag noterar att tidigare ägare haft den inne på verkstad under feb 2017, anteckningarna säger "Mod elmotorer acc" samt "Artikelnr 12765864 axel", vilket motsvarar just en axel tillhörande en av motorerna i klimataggregatet.


    Jag kollar upp felkoderna i WIS.
    B2495:
    Sätts när stegmotorn går förbi mer än 20% av det förväntade ändläget. Kan komma av felkalibrerat eller löst spjäll. Gäller för kupén som helhet.

    B2295:
    Samma sak som ovan, men gäller endast för höger sida av kupèn.


    För 08 verkar det finnas instruktioner här. Instruktionerna i WIS får jag ingen ordning på, det verkar saknas ett par viktiga bilder i min version. Det verkar inte finnas några motsvarande för 11, men enligt WIS är skillnanden bara att ena motorn sitter till vänster, den andra till höger så det är troligtvis en liknande procedur från andra sidan. Det som oroar mig är att jag inte ser någon access-väg från höger sida, om jag tänker tillbaka till när jag senast bytte pollenfilter på den här modellen..
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  13. #73
    Citat Ursprungligen postat av JonasFrånLandet Visa inlägg
    Ja, du har nog rätt, den bör nog bytas inom kort. Jag lägger den på min TODO-lista, som verkar hålla konstant storlek oavsett hur mycket jag fixar.


    Nästa stora punkt på TODO-listan är AC-systemet. Det blir varmt men det blir inte kallt, vilket är ett problem nu när sommaren närmar sig. Jag har ett par felkoder i ACn som jag måste kolla upp, 08 och 11.

    Enligt http://saabinfo.se/og9-5/felkoder/acc/ :
    08 => Stepping motor, air-mixing flap, LH – no mechanical contact with flap – Gör-Det-Själv-Guide => WIS felkod B2495
    11 => Stepping motor, air-mixing flap, RH – no mechanical contact with flap => WIS felkod B2295

    När jag testar runt i bilen med motorn igång och på tomgång så får jag varm luft i samtliga utblås, luft i yttertemperatur i samtliga utblås förutom de två i baksätet (som förblir varma) och kall-luft i inget utblås. Min första tanke vid avsaknad av kyla skulle vara slut på kylmedium, men felkoderna ovan indikerar att jag borde felsöka motorerna först.

    Jag noterar att tidigare ägare haft den inne på verkstad under feb 2017, anteckningarna säger "Mod elmotorer acc" samt "Artikelnr 12765864 axel", vilket motsvarar just en axel tillhörande en av motorerna i klimataggregatet.


    Jag kollar upp felkoderna i WIS.
    B2495:
    Sätts när stegmotorn går förbi mer än 20% av det förväntade ändläget. Kan komma av felkalibrerat eller löst spjäll. Gäller för kupén som helhet.

    B2295:
    Samma sak som ovan, men gäller endast för höger sida av kupèn.


    För 08 verkar det finnas instruktioner här. Instruktionerna i WIS får jag ingen ordning på, det verkar saknas ett par viktiga bilder i min version. Det verkar inte finnas några motsvarande för 11, men enligt WIS är skillnanden bara att ena motorn sitter till vänster, den andra till höger så det är troligtvis en liknande procedur från andra sidan. Det som oroar mig är att jag inte ser någon access-väg från höger sida, om jag tänker tillbaka till när jag senast bytte pollenfilter på den här modellen..
    Finns en förstärkt stopparm på ebay som är billigare än speedparts

    http://www.ebay.com/itm/Blend-Door-S...ZXC9gT&vxp=mtr


    för båda sidorna

    http://www.ebay.com/itm/NEW-Blend-Do...9XC9vU&vxp=mtr


    http://dudes.berrydejager.com/9-5_acc-repair

  14. #74
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Tack för tipset Joey. Den sista länken ledde till en helt ypperlig guide. Nu känns det inte så knepigt längre.

    Den där lilla pinalen ser ju ganska trivial ut att bygga. Jag kan säkert 3D-printa ut en ersättning utan problem, eller CNC'a till den i metall eller trä.. Det finns t.om. redan en ritning på thingiverse.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  15. #75
    Citat Ursprungligen postat av JonasFrånLandet Visa inlägg
    Tack för tipset Joey. Den sista länken ledde till en helt ypperlig guide. Nu känns det inte så knepigt längre.

    Den där lilla pinalen ser ju ganska trivial ut att bygga. Jag kan säkert 3D-printa ut en ersättning utan problem, eller CNC'a till den i metall eller trä.. Det finns t.om. redan en ritning på thingiverse.

    Ifall du har en 3d skrivare så kör på hade dock designat lite mer förstärkning i den

  16. #76
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Idag hade jag lite ärenden så jag fick bara lite småfix gjort. Slet ner passagerarsidans kickpanel och plockade ur handskfacket för att byta pollenfiltret, och det var ju exakt lika trångt och jävligt som jag mindes det från när jag bytte det i min förra 9-5. Nåja, jag var iallafall en mer van hand nu, så det gick bra. Jag tappade inte ens bort någon skruv!

    Bilen har haft en viss doft, inte obehaglig men lite speciell, sen jag köpte den för nån månad sen. Jag trodde det var från föregående ägares parfym, bara "inåkt" så att säga. I min förra bil hittade jag en öppnad, halvfull colaburk i en sätesficka och ett stort för-tuggat hubba-bubba under baksätet, så även den hade sin speciella doft.

    Iallafall, jag tror jag har identifierat källan till just den här doften.
    20170518_204252_005.jpg
    Nytt filter till höger, det använda till vänster. Jag är riktigt säker, men jag misstänker att de där bruna fläckarna är mögel av något slag.


    Nu lämnar jag handskfacket och allt avmonterat tills vidare, tills jag har en stund att ge mig på AC'n över helgen. Höger AC-motor sitter precis bredvid pollenfiltret.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  17. #77
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Jag var ute och grejade lite med AC'n idag. Hade hoppats på en "easy win" nu när allt var isärmonterat, men så blev det inte.

    Jag monterade ner motorn på höger sida och inspekterade den lilla plastarmen. Den var bytt till en nyare, vit arm som var hel och fin. Inte så förvånande kanske, iochmed att det var just här de var inne och bråkade när de tidigare bytte artikelnr 12765864. Jag kände efter och allt roterade och rörde sig bra med fingerkraft, så jag monterade ihop och körde AC'ns self-test. Båda armarna rörde sig som de skulle, men felet kom tillbaka precis som tidigare, 08 och 11. Jag körde testet ett par gånger till, och fick bara 11 en gång, sedan 08 och 11 en gång till.

    20170519_191128.jpg
    Blått = motorn
    Grönt = armen styrd av motorn
    Rött = en annan arm som går förbi motorn, som också rör sig fram och tillbaka under self-testet.

    Jag försökte komma åt på vänster sida för att inspektera motorn även där, men den satt så jävligt till att jag gav upp på den tills vidare. Jag borde ju fortfarande få kallt ur den motor som fungerar, och funkar inte kylan överlag så är vänster motor mindre viktig.

    Jag experimenterade vidare. Som jag nog nämnde tidigare så går det bra att gå från varmt till ytterluft-tempererad "kall-luft", men någon aktiv kylning finns det inte. När man går från varmt till yttertemp på höger sida så rör sig motorn och armen i grönt.

    Eftersom jag kan få varmt och yttertemp på vänster sida också så drar jag slutsatsen att motorn där fungerar sådär..men nu när jag skriver detta vill jag dra mig till minnes att jag hade problem med att få den att gå till varmt från yttertemp på vänster sida, tidigare. Note to self: Det kanske är problem på vänster sida ändå..


    Jag märkte att när man byter mellan "Econ" och "normalt" läge på AC'n, utan att reglera temperaturen eller något annat, så brummar det från innuti instrumentpanelen. Inte på ett bra sätt heller, det brummar ganska högt, sen klickar det till rejält, sen brummar det mer. Låter ungefär likadan oavsett om man går till eller från "Econ". "Econ"-läget innebär att AC'n kopplas ifrån, så med tanke på hur det låter skulle det kunna vara något spjäll därinne vid AC'n som gått sönder. Mindre rolig plats att behöva reparera, blir dyrt som jag förstår det..

    Någon som har en 9-5 ~04 med fungerade AC, som kan testa hur det låter därnere vid passagerarsätets fötter? Bilen på men motorn av, AC'n på och inställt på max kyla, sen gå mellan "Econ" och "normalt" och lyssna efter.


    Nästa steg blir nog att kolla nivån på AC-gasen, för att försäkra mig om att den inte är slut innan jag börjar fundera på att felsöka det mekaniska invändigt. Enligt den här tråden ska man kunna testa detta genom att bara mäta temp i mittenutblåset fram.

    Om det är gasen som strular så finns det vissa som menar att det bör lämnas in till verkstad, och andra som menar att det går att göra själv. Jag har hört att det inte är lagligt att göra hur som helst, men andra påstår att det är ok om det görs rätt. Finns en del info för den hugade gör-det-självaren där också. Chrisfix har givetvis täckt det, tillsammans med många andra youtubers.

    Enligt WIS innehåller 9-5's kylsystem 825 gram R134a. Det ska tydligen också gå att mäta trycket i kylsystemet med diagnostikverktyget, jag antar det innebär en Tech2-läsare.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  18. #78
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Efter att ha inhämtat lite mer information om AC-systemets funktion så tog jag ännu en titt i bilen. Jag tänkte att de två rören man ser till vänster om främre passagerares ben skulle kunna gå till förångaren, och att jag därmed skulle kunna testa om kompressorn ger någon kyla alls.
    20170519_221902.jpg
    Det var givetvis fel, dessa bjöd bara på värme och blev heta som fan.

    Jag kollade upp lite mer och nu vet jag att förångaren sitter precis bakom pollenfiltret. Rätta mig om jag har fel, men måste inte det innebära att jag nu *vet* att förångaren inte blir kall, eftersom jag därmed skulle få kall-luft i kupen? Jag kan byta mellan värme, dvs via pollenfiltret och sedan till värmeväxlaren, och yttertemp, dvs. via bara pollenfiltret. Om yttertemp bara förblir just yttertemp, även efter jag låtit bilen stå på max kyla i 7-8 minuter, så måste det alltså innebära att förångaren inte blir kall, ergo något är fel i kompressor + gas-loopen nånstans?

    Jag rotade lite under huven och märkte att fläktarna där fram fortfarande var av efter 7-8 minuter, vilket jag tolkar som att kompressorn inte ens försökt slå på iochmed att fläktarna då torde snurra(yttertemp 20+ enligt instrumentpanel trots allt).

    Medan jag var under huven hittade jag också vad jag tror är ett av AC-loopens uttag, på vänster sida av motorn. Jag menar det svarta plastlocket på metall-röret i mitten av bilden. Jag kunde inte lokalisera det andra uttaget dock, och jag är inte säker på om detta är hög- eller låg-tryck sidan.
    20170519_222257.jpg
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  19. #79
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Dags att släppa ACn för helgens stora uppgift, att flusha kylarvätskan. Den existerande ser rätt bra ut, men jag vet inte säkert när den senast byttes så lika bra at göra rent hus. Jag har laddat med 16 liter destillerat vatten för att spola igenom, samt en färsk batch Dexcool-ekvivalent.

    Till att börja med är det mycket trängre här än i min förra 9-5. Jag måste montera ner batteriet samt batterihållaren, behöver en 10mm samt 13mm nyckel.
    20170520_190658.jpg

    För att få ut batterihållaren måste jag också lossa säkringsfästet. Bara ett par snäppfästen som måste hållas tillbaka samtidigt som hållaren ruckas ut, lite i taget.
    20170520_191112.jpg

    Nu kan man se den lilla gröna pluggen. Den ska roteras ett halvt varv, och det underlättar om man drar den utåt samtidigt. Den lossnar inte helt utan sitter fast i sitt spår, och man får ta i rejält för att lossa den. Jag behövde använda tång. När den stängs är det samma sak, det underlättar om man trycker in samtidigt, vrid tills den "knäpper". Handkraft räcker.
    20170520_191245.jpg

    Medan kylarvätskan sakta sipprar ut i min behållare så började jag meka med termostathuset. Min tanke är att om jag plockar ur termostaten kan jag flusha systemet mycket snabbare, utan att behöva varmköra motorn i flera minuter för att sedan låta den svalna ännu längre mellan varven. Mer jobb för att plocka ut den, men sparar tid överlag. För att få ut den börjar jag med att ta bort metallringen som håller gummislangen på plats, med hjälp av ett kabel-förlängt kläm-verktyg. Köpte det på biltema men kan inte hitta en länk i deras sortiment just i ögonblicket.
    20170520_193142.jpg

    Slangen hade suttit på plats hur länge som helst så den hade ingen som helst avsikt att lossna även efter hållaren var borttagen. Nåväl, när termostathuset väl tagits bort kan jag fixa det. Jag ger mig på termostathuset härnäst. Även här behövde jag en 10mm och 13mm nyckel, två bultar av varje satt i.
    _lock.jpg
    Det här är inte mitt termostathus då jag var tvungen att ge upp med min.

    Efter jag lossat på de flesta bultar så insåg jag att den översta bulten satt så illa till bland alla slangar och allt som fanns där, att jag inte kunde lossa den utan att montera bort en hel hög slangar. Det ville jag mig inte ge mig in på, så jag började spänna fast de övriga bultarna igen..och det var här min dag blev förstörd. Hade mina momentnycklar till hands så jag kollade upp rätt åtdragningsmoment för termostathuset. Enligt den här tråden är det 22Nm. Jag dubbelkollade just i WIS och det stämmer, 22Nm är exakt rätt åtdragningsmoment. Dock var det tydligen ingen som informerat min bil om detta då nedersta bulten gick av i processen, och de två mittersta bultarna bara verkade gå runt och runt utan att någonsin egentligen få fäste, ungefär som om gängorna hade gett med sig. Katastrof.


    Jag funderade ett tag på om jag ens skulle posta detta. Att misslyckas så här, om och om igen, är ju inget man är stolt över, men jag tänkte vafan, gjort är gjort och om nån lär av mitt misstag och/eller får sig ett gott skratt så kan det vara värt det.

    Iallafall, jag avbröt flush-processen och skruvade tillbaka batteriet, fyllde på med färsk Dexcool och klappade igen butiken för dagen. Jag måste konsultera en verkstad om hur mycket det kommer kosta att fixa min fuckup. Jag misstänker att det blir lite blodigt..


    Någon som har några ideer på hur jag kunde dra av bultarna/gängen trots att jag använde momentnyckel? Dålig momentnyckel kanske, men torde inte bultarna ha marginaler förbi 22Nm? Man vill ju gärna veta så att man inte drar av fler bultar med momentnyckel i framtiden..
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  20. #80
    Grundladd dittrichs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    186
    Medlem#
    10452
    Fasen vad tråkigt o jobbigt...
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta "tempgivare insugsrör" efter "check engine" tre blink 9000 -93
    Av saabdude i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-07-31, 23:52
  2. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-05-18, 22:58
  3. Nyckeln vill inte hoppa tillbaka från "Start" till "On"
    Av cactuz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 22:33
  4. "Knäpper", "Knakar" eller "Klonkar" på SAAB 9-5 -07
    Av Krissmeister i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-13, 21:49
  5. "Gammal" 9-5 Aero vs. "nästan ny" Linear
    Av SAABoholic i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-12, 06:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •