Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: og9-3 Fjäderben rost repsats

  1. #1

    og9-3 Fjäderben rost repsats

    Fick en 2:a få rost på själva övre delen av röret
    Har inte sett detta innan på bilen besmannen knackade så röret buktade innåt och sprack längsmed nedre invändiga gängan.
    Bes tyckte jag kunde laga det genom att svetsa dit plåt men skulle inte våga svetsa med dämparen i röret eller?

    Bilen har väl sportchassi,hjullagret är bytt för ca 1.5 år sedan annars kunde man köpt ett komplett fjäderben för ca 2000kr

    Valet är att ta ner allt svetsa dit en rep hylsa och hoppas att inget annat behöver bytas på benet typ övre lager m.m

    alt2 Pressa i nytt lager och nav i ett nytt ben och flytta över allt annat.

    Hur är det med hjulinställningen om inget egentligen rubbas

    Någon som gjort något liknande nyligen och vilken rephylsa använde ni.

    Det finns 2 hylsor? på markanden en snedskuren som svetsas mot talriken och den andra svetsas i rören.
    Har inte kollar hur frisk benet är vilken metod man skall välja men lutar åt den snedskurna.

    Alla tips&råd är välkomna
    Forum amatör!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Vi har skrivit massor om fjäderben, googla! Jag köpte nya fjäderben från NeoBrothers och flyttade över allt utom hjullagren som inte går att demontera utan att det blir skrot av dom. Någon här skrev att de kompletta benen som säljs är av låg kvalité. Krängningshämmarlänkarna brukar bli skrot vid demontering p g a rost om de inte är relativt nya. Du får hojta om du inte hittar det jag refererar till så kan jag nog hitta länkar.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    33
    Hej!

    Fick samma problem på den og9-3 jag hade i 9 år.
    Själva benet är stryktåligt, men det är vid gängan där uppe som är den svaga punkten.
    Du ska inte svetsa med dämparen i, jag köpte den snedskurna varianten, slipade bort rosten och svetsade dit hylsan och sedan rostskydda.
    Om bilen har gått långt kan det vara en idé att byta övre lagret med när du ändå har allt nere.
    Hjulinställningen bör inte rubbas, jag gjorde ingen koll efteråt. (Kan dock vara bra att göra en 4-hjulsinställning ibland)

    Mvh

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    På min bil rostade fjädertallriken sönder så det är inte alltid samma problem.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. repsats bromsok
    Av aero s i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-17, 21:29
  2. Repsats flytande bromsok bak 9-5 03- var hittar man det?
    Av Frogfoot i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 22:30
  3. Repsats vattenpump?
    Av Aeropojk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-05, 19:03
  4. Vad innehåller repsats, bromsok???
    Av Magnus84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-27, 14:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •