Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kompressorn startar inte 9-5 -00

  1. #1

    Kompressorn startar inte 9-5 -00

    Hej!

    Inte ens om jag byglar 87 och 30 i säkringsboxen där ac-reläet sitter går kompressorn igång vilket den bara ska göra. Inte heller om jag kör varianten plus från batteriet direkt till 87 går kompressorn igång. Alla förekommande säkringar och relä är hela för det vet jag med 100% säkerhet. Jag har tre OG 9-5 så jag kan ju kolla med de andra och där går kompressorn igång när jag tvingar den på ovanstående sätt även om det är noll gas i en av bilarna. Gas är där så att det räcker i -00 (den aktuella bilen med problem) för även det har jag kollat genom att jämföra trycket med den bilen där ac:n fungerar perfekt. Jag blir inte klok på var på kompressorn jag hittar elanslutningarna. Jag ser helt enkelt inte dem trots att alla plastskydd såsom innerskärm är borttagna.

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Mål motstand mellom pinne #87 og et godt, uisolert punkt på chassis og sammenligne denne målingen med tilsvarende for en av de andre 9-5. Dette vil vise om du har gjennomgang/kontakt med koblingen. Er dette OK er én annen mulighet at termosikringen i kompressoren er utløst og da starter den ikke.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Tack för tipsen!

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Velbekomme .

    Ved ettertanke er det en mulig feilkilde til, i tilfelle det måles gjennomgang i koblingen, og det er luftgapet. Om dette blir for stort vil jo ikke det elektromagnetiske feltet i armaturen være kraftig nok til å koble til rotoren. Luftgapet justeres innenfor 0,35-0,65 mm.

    Glad Påsk.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Ett vanligt fel på lite äldre 9-5 är att sladden ner till kompressorn är paj, det har hänt mig på minst 2 9-5. Mät att verkligen strömmen kommer fram till kompressorn!

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ett vanligt fel på lite äldre 9-5 är att sladden ner till kompressorn är paj, det har hänt mig på minst 2 9-5. Mät att verkligen strömmen kommer fram till kompressorn!
    Tack!

  7. #7
    Har inte undersökt bilen ifråga än. Jag lägger in en annan 9-5 -01 här också. I den kan jag tvinga igång kompressorn via säkringsboxen men bara då. Den går inte igång när den ska. Tech2 visar P1656 A /C Relay Coil Circuit. Open / Short to Ground. Kan någon förklara vad som är fel och hur jag fixar det?
    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-05-08 klockan 07:10.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Ja, det står ju att relät är trasigt, har du provat att byta det?

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    När jag använde min silversaab (2.0t '99) innan återupplivningen så lämnades den in till AC-firma för att fixa AC'n, dom tömde systemet, läcktestade och återfyllde, men ingen kyla, dom tvångskörde kompressorn (via säkringsboxen tror jag) och då fick man kyla, men den verkade inte få signal från ACC-enheten.

    Jag kollade då felkoder och fick en felkod som betydde att firmwaren var korrupt i den, det visade sej vara dåligt för ingen AC-firma ville ta i det där, och saab-verkstäder bara TVÄRVÄGRADE att uppdatera firmwaren, dom krävde att få göra en komplett AC-service, inkl läcksökning osv - som ju precis var gjord - och ta fläskigt mycket betalt för detta. Jag annonserade här efter hjälp av någon med tech2 men det blev aldrig av, sen pajade bilen.

    Nu har jag bytt hela ACC-enheten till en utan felkod (och utan pixelfel) (den kommer ifrån min numera skrotade 2.3t '01), men jag får fortfarande ingen kyla :/ ..Dock är det ju nu sex år sen AC-firman kollade köldmediet så jag är inte helt säker på att det fortfarande är schysst.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    -- Kan någon förklara vad som är fel och hur jag fixar det?
    Det KAN være manglende spenning inn til reléspole og -kontakt (kabelbrudd her eller ifm. jordsignalet fra ECM), at kriterium for start av kompressor ikke er oppfyllt eller defekt relé. Dette siste kan kontrolleres ved å bytte dette (FR9) med feks. det for spylerpumpen (FR1).

    Så må begge sikringene være hele: #26 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet og selvfølgelig den du har benyttet; #14 i elsentralen (UEC) i motorrommet.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ja, det står ju att relät är trasigt, har du provat att byta det?
    Det står ju inte i klartext att reläet är trasigt. Och som jag fattar det så behöver det inte vara själva reläet i säkringsboxen utan något i själva kompressorn men jag tänker kanske fel. Jo reläet i säkringsboxen är provat med ett annat fungerande utan att det hjälpte.

  12. #12
    9-5 -00 som tråden började med har fungerande ac nu. En bagatell bara faktiskt. En av de smala svarta sladdarna från kompressorn går upp till bakom höger strålkastare. Där ska den sitta i en kontakt. Den gjorde inte det av någon anledning som jag inte vet. Satte ihop kontakten och se! Kompressorn gick igång och det blir sibirisk kyla i bilen nu. Innan jag hittade kontakten så fyllde jag på med envirosafe-gas inkl läckagetätare utan att kompressorn gick igång (jag trodde att det var lågtrycksvakten som stoppade kompressorn).

    Där var aningen tryck i systemet innan så det var inte helt tomt. Jag körde in båda burkarna som ska motsvara ungefär vad som behövs. Kopplade in min Tech2 och hittade flera ställen i den som visade att signaler till ac-relä och annat var on och dessutom hände något litet när jag växlade mellan ac och econ. Varvtalet ändrade sig aningen och något lät liksom men ingen kyla. Sen hittade jag kontakten och satte ihop den, startade bilen och ac på low. Det tog inte många sekunder innan den iskalla luften kom. Med läckagetätare i så ska man låta bilen vara igång med ac på low i 30 minuter för att tätningsmedlet ska cirkulera i hela systemet. Jag hade allt igång i en timme och körde runt lite.

    Vad gäller den andra 9-5 -01 så fungerade den en eftermiddag med hjälp av två burkar kylspray från Biltema. Samma kyla och väl fungerande men nästa morgon var systemet tomt igen. Läckage alltså. Nu lägger jag inte speciellt mycket tid på den bilen utan det är de andra två jag vill ha helt fungerande. Och de fungerar nu med ac och allt.

    20170521_125121.jpg

    20170521_135333.jpg
    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-05-21 klockan 17:43.

Liknande ämnen

  1. AC-kompressorn kopplar inte in
    Av TorbjörnÅ i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-06-27, 12:52
  2. Ljus och ljud dippar när AC kompressorn startar OG9-3
    Av Portal i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-06-22, 19:53
  3. og9-3 2,0T -98 ac kompressorn startar ej efter påfylld gas
    Av kuBen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 18:07
  4. Ac-kompressorn slår inte till?
    Av Roberth i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •