Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Vinande turbo samt småfix

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266

    Vinande turbo samt småfix

    Har fått hem min 9-5 nu; årsmodell/tillv.år -04 med 2.3T på 220hk.

    Det jag märker är att det viner från turbon när jag gasar på. Antar i alla fall att det kommer ifrån turbon och det viner enbart vid gaspådrag. Håller den på att ge sig eller är det ett läckage någonstans? Turbon på min 9-3 låter inte alls likadant, utan jag märker bara att det händer saker när jag trampar på gasen. 9-5an känns dock lite trött, även om turbon reagerar och sätter fart på bilen.

    Går det att kolla upp på något sätt och i så fall hur, eller går det att lämna i bilen för någon sorts service på turbon?

    Sedan är det lite småfix på bilen. På höger sida fram är plasten för strålkastaren lite sönder, vilket ger kondens innanför. Det är på den delen som omfattar blinkers. Det irriterar mig lite. Tanklocket går inte heller att låsa, men det är väl någon mekanism som gett sig? Vänster backspegel går att ändra vertikalt men inte horisontellt, dvs i sidled.

    Dock fungerar backvarnaren!

    Vad behöver jag för tändstift till en 2.3T -04 bensin med 220hk och vad för motorolja?

    EDIT;
    Angående motoroljan. Det är något förvirrande, men efter att ha konsulterat intstruktionsboken så ska jag ha GM-LL-A-025. Det blir bra med 5W-30, som har denna beteckning?


    Angående tändstiften. NGKPFR 6H-10 enligt instruktionsboken. Men Speedparts säljer helt andra tändstift i sitt kit; BCPR7ES-11.

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9.../4-cyl-bensin/
    Senast redigerat av Hemmansägaren den 2017-04-09 klockan 11:37.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  2. #2
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    119
    Ang turbon kan du ju kolla så allt sitter till att börja med.
    Grenrörs bultar,turbon, insug rör, kolla va det är för luftfilter.
    Hur mycket laddar den? Ryker bilen?
    Saab 9-5 Aero MY00

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Hemmansägaren Visa inlägg
    Har fått hem min 9-5 nu; årsmodell/tillv.år -04 med 2.3T på 220hk.

    Det jag märker är att det viner från turbon när jag gasar på. Antar i alla fall att det kommer ifrån turbon och det viner enbart vid gaspådrag. Håller den på att ge sig eller är det ett läckage någonstans? Turbon på min 9-3 låter inte alls likadant, utan jag märker bara att det händer saker när jag trampar på gasen. 9-5an känns dock lite trött, även om turbon reagerar och sätter fart på bilen.

    Går det att kolla upp på något sätt och i så fall hur, eller går det att lämna i bilen för någon sorts service på turbon?

    Sedan är det lite småfix på bilen. På höger sida fram är plasten för strålkastaren lite sönder, vilket ger kondens innanför. Det är på den delen som omfattar blinkers. Det irriterar mig lite. Tanklocket går inte heller att låsa, men det är väl någon mekanism som gett sig? Vänster backspegel går att ändra vertikalt men inte horisontellt, dvs i sidled.

    Dock fungerar backvarnaren!

    Vad behöver jag för tändstift till en 2.3T -04 bensin med 220hk och vad för motorolja?

    EDIT;
    Angående motoroljan. Det är något förvirrande, men efter att ha konsulterat intstruktionsboken så ska jag ha GM-LL-A-025. Det blir bra med 5W-30, som har denna beteckning?
    GM-LL-A-025 eller Dexos2 klassning är vad du skall ha. Finns GM-olja med Dexos2 klassning som är prisvärd, bla hos Speedparts och Däckonline.

    Citat Ursprungligen postat av Hemmansägaren Visa inlägg
    Angående tändstiften. NGKPFR 6H-10 enligt instruktionsboken. Men Speedparts säljer helt andra tändstift i sitt kit; BCPR7ES-11.

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9.../4-cyl-bensin/
    PFR är longlife medans bcpr är "vanliga" stift. Båda funkar.
    /Johan

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Den rycker inte eller så och mätaren kan gå upp till knappt mitten av den högsta nivån när jag trycker på gasen. Vad den har för luftfilter nu, det vet jag inte. Har inte hunnit kolla, men beställde idag ett;
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9..._55560911.html

    Beställde hela servicekitet för 18.000mil.

    Ska försöka kolla på anslutningarna till turbon, ifall något är löst mm.

    EDIT;

    Provkörde nu och turbon går inte upp på det röda, utan håller sig inom det övre gulorangea fältet. Tycker inte den rycker, utan mer vibrerar..
    Senast redigerat av Hemmansägaren den 2017-04-09 klockan 20:41.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Tanklocket går inte att låsa på den modellen jag köpte, så inget fel med det.

    Angående turbon, så brummar den mer än viner. Har konsulterat reparatörer på jobbet och de trodde det handlade om läckage någonstans. Ljudet påminner lite om när avgassystemet läcker och ger sig tillkänna när jag trampar på gasen. Bilen känns lite "trött".
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Har du alla pinnbultarna kvar på avgasgrenröret ? ..det brukar låta lite lustigt vid gaspådrag om det saknas nån/några.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Backspegeln på vänster sida kom igång, eller så var det jag som gjorde fel första gången.

    Dock la backvarnaren av igår kväll, samtidigt som det runda vredet i tändningen vägrade att ploppa upp när jag tog ur nyckeln. Det gick inte att låsa bilen.. men fick smörjt upp den idag med "52". Grabbarna på depån är kanon!!

    Har inte hunnit titta på turbon med anslutande slangar inkl pinnbultar. Bilen vibrerar lite när jag kör.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Angående backspegeln så är det kanske det här felet även om det är tvärt emot vad du verkar ha problem med (horisontellt/vertikalt): http://forum.saabturboclub.com/showt...-på-9-5-ng9-3
    Är du lite händig och har tillgång till lödutrustning så kan du fixa det själv.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av Hemmansägaren Visa inlägg
    Vänster backspegel går att ändra vertikalt men inte horisontellt, dvs i sidled.
    Det är inte helt ovanligt att det är manöverknappen som har dålig kontakt och glappar lite men det påverkar då båda sidor.
    Så innan spegeln rivs är det enkelt att testa flera ggr och växla mellan hö/vä.
    Är det helt klart spegeln borde nästa steg att mäta i kontaktdonet vid spegel för att säkerställa att allt är riktigt fram dit.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Om du ska öppna manöverknappen, var försiktig, det är en del smådelar som gärna sprätter iväg i den, man kan öppna den med händerna i en påse om man vill.

    Brukar vara mycket ärg i dom, så man får göra rent med topz och elektronikspray.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Tack för tipsen! Bilen ska få en översyn innan jag gör något åt den. Ligger lite lågt ett tag.. Ska kolla upp det där med vibrationerna och brummandet först, och vad som kan tänkas ge sig på en 9-5 -04. Läckage i turbosystemet, fjädringar och dämpare, pinnbultar, inre drivknut, mm. I värsta fall är det något med växellådan Växelspaken vibrerar lite under färd, men annat vibrerar ju också och spaken kan vibrera till följd av något annat. För att få i backen måste jag ibland vara lite bestämd och det kommer ljud när jag växlar "slarvigt". Det låter dels om växellådan (?) och dels som att något sitter löst och skakar när bilen rycker vid slarviga växlingar.

    Har kollat vinterdäcken och de har slitits ojämnt. Ska göra en framvagnsinställning.

    Bilbesiktningen erbjuder väl också olika typer av genomgångar av bilar? Funderar på något sådant.

    EDIT;
    Framvagnsinställningen var ok.
    Senast redigerat av Hemmansägaren den 2017-04-13 klockan 12:57.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    86
    De med växlingen är nog bussningarna i reglaget, har bytt dom på min -05a. Kolla att du har alla pinnbultar på grenröret, på min saknas det 1 men läcker inte där än

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av BTLulle Visa inlägg
    De med växlingen är nog bussningarna i reglaget, har bytt dom på min -05a. Kolla att du har alla pinnbultar på grenröret, på min saknas det 1 men läcker inte där än
    Behöver inte alls vara bussningarna på en -04, det nya länkaget kom -05.

    Men Hemmansägaren skruvar väl inte mycket själv så det kan i slutändan bli dyrt med alla gissningar.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Skulle behöva en ordentlig genomgång av 9-5an, men det närmaste jag kommer är Besiktas Bildiagnos på 1.500kr

    Har nog gjort ett felköp.. men har Blocket-försäkring i alla fall.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  15. #15
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Har du nog inte gjort, men du behöver ta hjälp av någon kunnig.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    86
    Då kom jag ihåg fel hade de på att de var -04 och nyare, men kunde de inte bli glapp i dom gamla oxå, har en -00 som inte backen går att få in på i bland och den undrar jag om de kan vara slangen till kopplingen som strular, går bra lägga i backen om jag stänger av motorn men då motorn är igång så får man lägga i en annan växel först och sen snabbt i med backen

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Har bilen uppe på "bryggan" nu..; pappas gamla smörjgrop. Ser att avgassystemet är ganska så kasst. Den bakre ljuddämparen har slagit i underredet ganska många gånger, det syns.. Det har rostat väldigt mycket och "höljet" runt det har lossat. Hur kunde den gå igenom besiktningen!? Men för övrigt ser den fin ut undertill.. Tur i oturen; lämpligt att byta till sportigare avgassystem!!

    Hoppas kunna posta bilder under kvällen.

    Hos "Pekkas" framvagnsinställning fick jag ett stort U på mina sommardäck bak; de gubben som jag köpte bilen av hade satt på.

    EDIT;
    Behöver mycket uppmuntran för att ro detta i hamn..
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Uff, det ser inte bra ut...

    Men i övrigt ser underredet med balkar mm helt ok ut. Avgassystemet har slagit emot underredet väldigt många gånger.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    image.jpg

    Hur avgassystemet slagit i chassit under
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  20. #20
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    119
    Då ska du se rosten på min 00 aero...
    Saab 9-5 Aero MY00

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-5, 05:2, Vinande låda samt problem få i 5:an
    Av Wickström i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 00:00
  2. SAAB 9-5 SC 99 2.0t bruksbil, småfix rost etc.
    Av Brommaerik i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-25, 07:43
  3. Introduktion/köptips/småfix/råd/etc.
    Av BigPete i forum Allmänt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 17:52
  4. Vinande vid kallstart, samt oljedropp
    Av Ewolve i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 21:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •