Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Fel på växellänkage? OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Fel på växellänkage? OG9-3

    Hej!

    Jag vill börja med att berätta att jag är helt okunnig om bilar. Jag köpte nyligen en begagnad Saab 9-3 2002 årsmodell. Jag stötte på ett problem där jag kunde växla men det var endast 3ans växel som var i. Alltså om jag la i backen, 1an, 2an, 3an, 4an eller 5an så var 3an "aktiverad" ändå. Efter en stunds letande under motorhuven så märkte jag att "länkaget" hade lossnat. Jag vet inte riktigt hur man ska beskriva det. Men man kan väl säga att det är en länkarm som ska sitta fast på en kula. På något sätt så lossnade denna länkarmen från kulan. Vet någon av er mer kunniga vad som ska bytas ut? Som sagt, jag kan absolut ingenting om Saab-bilar eller bilar överhuvudtaget. Jag får be om ursäkt i förväg för mitt sätt att förklara och det är möjligt att jag tar fel på delar. Bifogar en bild som jag tog nu ikväll. Om det skulle behövas mer information eller bilder så ordnar jag det.

    Tack på förhand!

    /Wexxor
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Wexxor Visa inlägg
    Hej!

    Jag vill börja med att berätta att jag är helt okunnig om bilar. Jag köpte nyligen en begagnad Saab 9-3 2002 årsmodell. Jag stötte på ett problem där jag kunde växla men det var endast 3ans växel som var i. Alltså om jag la i backen, 1an, 2an, 3an, 4an eller 5an så var 3an "aktiverad" ändå. Efter en stunds letande under motorhuven så märkte jag att "länkaget" hade lossnat. Jag vet inte riktigt hur man ska beskriva det. Men man kan väl säga att det är en länkarm som ska sitta fast på en kula. På något sätt så lossnade denna länkarmen från kulan. Vet någon av er mer kunniga vad som ska bytas ut? Som sagt, jag kan absolut ingenting om Saab-bilar eller bilar överhuvudtaget. Jag får be om ursäkt i förväg för mitt sätt att förklara och det är möjligt att jag tar fel på delar. Bifogar en bild som jag tog nu ikväll. Om det skulle behövas mer information eller bilder så ordnar jag det.

    Tack på förhand!

    /Wexxor
    Ingen fara.

    Det som har hänt är att en skruv har gängat ur sig på växelförararmen (som utgör låsning på länkaget). Den kommer du åt i motorutrymmet. Om jag inte minns fel är det stl 10 sexkant. Dra åt rätt hårt och kör gärna lite svag loctite 222.

    Mvh
    Lufto

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för svar Lufto! Ska försöka kolla om jag kan lösa det.

    /Wexxor

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Brukar vara pinnen som rostat och sprängt sönder ena plasthylsan i änden. Man får byta pinnen bara så blir det bra sen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Brukar vara pinnen som rostat och sprängt sönder ena plasthylsan i änden. Man får byta pinnen bara så blir det bra sen.

    Mvh
    Vad menar du?

    /Wexxor

Liknande ämnen

  1. Byta växellänkage 9000
    Av the_eagle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2021-07-12, 13:17
  2. F28 växellåda växellänkage?
    Av TIIMEY i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-04, 02:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •