Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Hur lågt kommer ni med en automatväxlad 9000?.
Min steg 1 2,0T ligger mellan 0,85 och 0,9 landsväg, 1,5 i tätort vinter
Vår 2,3 200 hp manuell gick under 0,7 landsväg
Om man har en som drar exakt 1 liter milen på samma sträcka samt körstil där 9-5:an drar 0,85 vad är det då för fel?
9000 2,3/200 -96
Att köra 9-5 aero under 0.8 på långkörning är inga problem. Funkar även på ng9-3 2.8T aut.
og9-3 aero ligger under 0.7 på långkörning.
Senast redigerat av Johan H den 2017-04-08 klockan 21:45.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Vilken som drar minst av 9-5 och 9000 beror utöver på körstil även på växellåda. 9-5:an är högre växlad men tyngre, och om man jämför automater så kan en 9-5 -00 utnyttja frihjul i hastigheter upp till 70, vilket betyder att man vid lugn landsvägskörning och driven frihjulsanvänding kan komma rätt lågt. Om man å andra sidan åker upp och ner i hastighet så blir 9-5:ans högre vikt utslagsgivande, samtidigt har 9-5 lite lägre luftmotstånd.
Kanske är det huvudsakliga felet att du kör mer inspirerat med 9000? När jag tittar på mina vardags-förbrukningssiffror på min 9-5:a och mina 9000 (alla automat) så hamnar jag på ungefär samma, men det sprider en hel del mellan olika körförhållanden och humör. Och jag ligger i båda fallen långt över vad de drar vid konstantfartskörning i 70...
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Nog är väl 9000 högre utväxlad? Iaf om man har 45-låda, den varvar ju löjligt lite, nästan diesel-klass på det.
9-5 automat, framförallt den äldre 4-växlade är rätt soppaslukande, de nya 5-växlade är bättre. Jag körde ju min V6 på nästan konstigt låga nivåer, vi talar ju under 0,8 på långkörningar, och det är ju inte dumt med en 3-liters 6a i en tung bil.
Till viss del tror jag också att det har att göra med motorstyret och motorn. T5-motorer går generellt snålare än T7, och det tror jag är på bekostnad av lite sämre miljövärden.
Testat snålkörning Sthlm-Ådalen bla. Under ca 0,64 är i princip omöjligt att nå. Det verkar även gälla 70 och 90 vägar. 0,64 är slags ingångsvärde för mig. MEN: Spannet mellan 0,64 och upp till ca 0,7 är ganska generöst. Kör man så den snittar 0,7 ja då kör man precis som vem som helst- Man kör enligt skyltarna men kör man lite klokt lätt komma ner på 0,68. Min skall ju också ha den sk M45 lådan son har en behagligt hög utväxling
9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)
9000 2,3t/T är en sällsynt skön och snål bil att köra långt i, speciellt med std 45-lådan som kom -93.
Men ska man komma ner riktigt lågt så ska man nog hoppa över farthållaren och breda däck drar ju också mer sås.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Även jag minns min 9000CC 2.0T som gick att få ner i värden som inte
låg så långt från vad EDU'n visade. Även min senare 9-5 Griffin V6 hade
en "Sweet spot" runt 90 km/h. Gissar att SAAB i brist på variabla kammar etc
på den tiden lagt optimum kring "55 MPH".
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Mina 9000 har alltid haft "glädjemätare" i färddatorn. Uppmätt förbrukning brukar ligga 0,4-0,5 dl mer per mil än vad färddatorn anger. Jag brukar med min nuvarande 9000 ligga på 0,8-0,85 liter per mil när jag pendlar till jobbet 13 mil per dag, mestadels motorväg och 2+1.
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Vad ligger automatlådebilarna på? Säg min 2,3 t. Vad ligger man på på landsväg? Normal körning i låt oss säga 100 km/h. Är inte fyran en växel som är direkt och borde teoretiskt göra den hyfsat snål men utväxlingen är väl lägre
9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)
Värmeplatta i insuget bra eller inte?
Det ger väl lägre förbrukning också vid kallstarter eftersom bränslet förgasas bättre och således ger bättre förbränning i början.
Jag vet att "kungen" JK Nilsson hade en grymt läcker lösning för vinterdrift med E85 där han lät värmeplattorna gå på så snart han låste upp bilen. När han väl vred om startnyckeln var de riktigt varma och kallstarter med E85 ner till -30 var inga som helst problem
Jag har värmeplattor i min och ser ingen anledning att ta bort dem då jag knappast kommer trimma bilen till de nivåer där de stör.
Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
"Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."