Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 77

Ämne: Köpa NG9-5 2010-2012?

  1. #21
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Men varför köpa en ofärdig produkt med dåliga motorer , förstår att man har ett "Saabhjärta" , men vart går gränsen?

    Har själv haft en NG9-5 TiD men det var ett antal år sedan när dessa problem inte var kända.
    Man kanske köper en känsla mer än en bil? Och kanske vill sticka ut lite i mängden?
    Tittar man ut i trafiken idag så ser man mest Volvo, Audi, BMW och Mercedes.
    Det blir väldigt trist i längden.

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Man kanske köper en känsla mer än en bil? Och kanske vill sticka ut lite i mängden?
    Tittar man ut i trafiken idag så ser man mest Volvo, Audi, BMW och Mercedes.
    Det blir väldigt trist i längden.


    Exakt! Jag blir glad när jag ser en 9-5NG i trafiken, man sneglar alltid lite extra bara för att.

    Men för att komma till en liten slutsats så är Diesel det säkraste alternativet med minst problem? Synd bara på skatten och ev strul med partikelfilter? Eller hur funkar det? Kör som sagt inte så mycket, och vill ha lite fart på motorn, så en 220hk bensinare hade ju varit bäst, synd bara på kedjan.

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Jag är ingen expert på något sätt men jag tycker inte du ska välja bort Turbo4 för Kamkedjan.

    Skatten (speciellt om det är automat) och rembytet på dieseln borde käka upp en ev kostnad för ett ev kedjebyte. Om priset på 15-18t för kedje byte stämmer.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av aik den 2017-04-08 klockan 14:52.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  4. #24
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Eh, va? Senast jag bytte kamrem på min ng9-3 så gick det på typ 4000, ink jobb, skall göras var 15000:e mil på en ng9-5. Skatten på en ng9-5 TiD automat ligger på runt 4500, betydligt billigare om man kan tänka sig att röra runt i soppan medan man kör.
    Ett kedjebyte på en 2.0T gick tydligen på runt 18000 skrev någon tidigare, det räcker ju till några år med en diesel det, utan problem. Sen kan man ju alltid påpeka att kamremmen på en diesel är gjord för att bytas, den har ett fastställt serviceintervall. Kamkedjan är egentligen inte tänkt att bytas. Man kan ju tänka sig att kamremssatsen kommer finnas kvar längre än kamkedjesatsen.

  5. #25
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Och att påstå att dieslarna är trötta är fel. Det är bättre vrid i diesel och det utnyttjar man bra med automat, dessutom har ju Hirsch "najs prajs" på trim så det blir det första som åker i min, då blir det ju 180hk och 400Nm!

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Eh, va? Senast jag bytte kamrem på min ng9-3 så gick det på typ 4000, ink jobb, skall göras var 15000:e mil på en ng9-5. Skatten på en ng9-5 TiD automat ligger på runt 4500, betydligt billigare om man kan tänka sig att röra runt i soppan medan man kör.
    Ett kedjebyte på en 2.0T gick tydligen på runt 18000 skrev någon tidigare, det räcker ju till några år med en diesel det, utan problem. Sen kan man ju alltid påpeka att kamremmen på en diesel är gjord för att bytas, den har ett fastställt serviceintervall. Kamkedjan är egentligen inte tänkt att bytas. Man kan ju tänka sig att kamremssatsen kommer finnas kvar längre än kamkedjesatsen.
    Har bestämt för mig att Saab i Nyköping skulle ja strax under 10k för kamrem ink vattenpump.

    Tycker en Turbo4 är bra mycket piggare än en Diesel.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    ca 11 Kkr betalade jag för kamkedjebytet, T4 med eller utan BioPower är mycket trevlig med Hirsch, kör även en og95 aero runt 290 hk, visst är den snabbare men jag är inte missnöjd med farten i ng95 Aeron.
    Många delar är samma/lika som Insignian och en hel del andra bilar i den GM-familjen.

    Mvh
    Johan

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  8. #28
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Man kanske köper en känsla mer än en bil? Och kanske vill sticka ut lite i mängden?
    Tittar man ut i trafiken idag så ser man mest Volvo, Audi, BMW och Mercedes.
    Det blir väldigt trist i längden.
    Kan ju vara för att dessa märken säljs nya fortfarande, men vad vet jag.

    Jag är ingen Saab motståndare , tvärtom , men nånstans måste ju plånboken vara större än hjärtat om man nu ska äga en bil som inte blev färdigutvecklad och med motorer som är av undermålig kvalitet.

    Alla gör ju som dom vill men jag trodde ett forum var en plats för diskussion.

    1 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Kan ju vara för att dessa märken säljs nya fortfarande, men vad vet jag.

    Jag är ingen Saab motståndare , tvärtom , men nånstans måste ju plånboken vara större än hjärtat om man nu ska äga en bil som inte blev färdigutvecklad och med motorer som är av undermålig kvalitet.

    Alla gör ju som dom vill men jag trodde ett forum var en plats för diskussion.

    Men vad ska man jämföra med? Om vi tar Dieseln, om det inte är så illa som det sägs, vad är det som kostar mer? Som exempel att plocka ut en ny bil, det är ju självmord rent ekonomiskt, så det faller ju bort på en gång. Eller att köpa en motsvarande Audi, eller varför inte en Bmw E60 bara för att, den bilen kan vara snuskigt dyr att underhålla/reparera.

    Lite mer konkreta argument vill jag se

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Hej,

    ca 11 Kkr betalade jag för kamkedjebytet, T4 med eller utan BioPower är mycket trevlig med Hirsch, kör även en og95 aero runt 290 hk, visst är den snabbare men jag är inte missnöjd med farten i ng95 Aeron.
    Många delar är samma/lika som Insignian och en hel del andra bilar i den GM-familjen.

    Mvh
    Johan
    inte mer? Skönt

    Hur långt hade den gått när det var dax och rasslade det eller tändes CE?

    Är oxå sugen på Hirsch till min.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av aik den 2017-04-08 klockan 20:43.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  11. #31
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Kan ju vara för att dessa märken säljs nya fortfarande, men vad vet jag.

    Jag är ingen Saab motståndare , tvärtom , men nånstans måste ju plånboken vara större än hjärtat om man nu ska äga en bil som inte blev färdigutvecklad och med motorer som är av undermålig kvalitet.

    Alla gör ju som dom vill men jag trodde ett forum var en plats för diskussion.
    När jag jobbade på Volvo ÅF som Personlig servicetekniker så hade jag en arbetskamrat som sa: "Hade man bytt namn på Lada Niva till Volvo XC40 så hade det blivit en storsäljare".
    Han syftade såklart på att Volvo säljer mycket på just sitt märke. Själv var han stor BMW fantast och skulle aldrig kunna tänka sig något annat.
    Det kanske ligger något i det. Jag har mött några med som är sådana, har även bekanta som är sådana. Volvo är världsbäst. Men sen har man aldrig provat något annat.

    Jag är Saabfantast. Jag har kört andra märken med. Men jag kan vara ärlig och säga att Saab är inte värld bäst och de har sina problem med, ibland stora.
    Men något sådant hör jag aldrig av de som körde världens bästa bil.

    Inte färdigutvecklad med motorer av undermålig kvalité. Om du tycker så, om Saab. Vad har du då att säga om VAG?

    Jag tycker hela tråden består av en diskussion, och alla får framföra sin åsikt.

    NG9-5 må ha sina bekymmer. Men samtidigt är det den bland de sista tillverkade Saabarna. Vilket gör den speciell.

    Alla tillverkare har sina bekymmer, även om vissa, och även deras ägare, gärna vill mörka det.

  12. #32
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Nog köper man ng9-5 med hjärtat, min kommer ju hem snart. Dock försöker jag "skademinimera" och köper en diesel som är en rätt beprövad Fiat-konstruktion. Bara det att man tänkt på att motorn inte skall begå harakiri om kamremmen går känns bra.
    VAG-bilar vette sjutton om jag skulle ta i med tång efter alla skräckhistorier jag hört, och många av de andra "premiummärkena" innebär bara att man betalar mer för inköp och sen reparation av samma fel som finns på alla andra bilar.

    I all ära tror jag dock att min tråd om "Bollmans sista SAAB" nog är rätt så sann. Nu råkade det bli en 9000 också innan 9-5an hann komma, men efter det, nja, nu är det nog färdigt. Hur bra de än är de gamla SAABarna så är det inte konstruktionen som klassar ut dem utan ålder. Det dröjer inte många år innan den nyaste SAABen är 10 år och efter det så går det snabbt utför. Man ser rätt tydligt på de bilar som finns till salu att åldern börjar ta ut sin rätt: rost, glapp, slitage.
    Det är ju med sorg i hjärtat som man lämnar, och jag kommer klamra mig fast vid min 9-5 så länge det går, och det finns en liten 9000-pärla i ett garage, men som vardagsbil har märket mycket snart spelat ut sin roll.

  13. #33
    Vad gör det att det glappar lite? Hänger, o slänger lite? Inte värre än nåt annat... ;-)

  14. #34
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    ... men som vardagsbil har märket mycket snart spelat ut sin roll...
    Man ser ju "pensionärer" som verkar hålla kvar vid sista bilen de köpte i massor av år... Kör man inte massor av mil så kan man nog köra saab som vardagsbil i minst 10 år till med hyfsad driftsäkerhet om man väljer nån av de "tryggare" konstruktionerna... Man ser ju fortfarande relativt ofta pensionärskörda OG900, 9000 mm. (SAAB 99 mfl ser man mycket sällan i vardagstrafiken eller ens på pensionärernas villauppfarter numera tycker jag).

    Jag är inte alls "inläst" på de sista årsmodellerna av SAAB, men det är lite tragiskt att det verkar funnits så mycket problem... Det som dessutom förvånar mig är att NG9-5 är såpass dyr, sett till att det är en uddamodell med diverse problem. Jag hade nästan trott man skulle kunnat plocka upp en för 50.000 vid det här laget - då hade jag kunnat tänka mig en. Frågan är, när de når 40-50.000, finns det kvar några som är drägligt driftsäkra då?

    Kanske köps/ägs nästan alla NG9-5 av entusiaster, varför priset hålls uppe?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  15. #35
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    När jag jobbade på Volvo ÅF som Personlig servicetekniker så hade jag en arbetskamrat som sa: "Hade man bytt namn på Lada Niva till Volvo XC40 så hade det blivit en storsäljare".
    Han syftade såklart på att Volvo säljer mycket på just sitt märke. Själv var han stor BMW fantast och skulle aldrig kunna tänka sig något annat.
    Det kanske ligger något i det. Jag har mött några med som är sådana, har även bekanta som är sådana. Volvo är världsbäst. Men sen har man aldrig provat något annat.

    Jag är Saabfantast. Jag har kört andra märken med. Men jag kan vara ärlig och säga att Saab är inte värld bäst och de har sina problem med, ibland stora.
    Men något sådant hör jag aldrig av de som körde världens bästa bil.

    Inte färdigutvecklad med motorer av undermålig kvalité. Om du tycker så, om Saab. Vad har du då att säga om VAG?

    Jag tycker hela tråden består av en diskussion, och alla får framföra sin åsikt.

    NG9-5 må ha sina bekymmer. Men samtidigt är det den bland de sista tillverkade Saabarna. Vilket gör den speciell.

    Alla tillverkare har sina bekymmer, även om vissa, och även deras ägare, gärna vill mörka det.


    Och jag tycker Saab har haft mycket bra produkter under alla tidigare år , har nog ägt en 15 st olika Saabar så visst finns hjärtat där , men som bollman skriver , alla Saabar blir bara äldre.

    Nån skrev att det var ekonomiskt självmord att köpa en ny bil ,ja det är dyrt och du köper nog inte en ny bil för att tjäna pengar på den heller utan för att du får ju faktiskt åka nytt , det blir lite fel jämförelse mot en 6-7år gammal Saab.

    En 6-7 år gammal Saab som nu har en del problem och ofärdiga mjukvaror , dåliga motorer på många av modellerna och har problem med rost tycker jag inte är värd 100-150 tusen, det är dessutom ingen garanti att modellspecifika reservdelar kommer gå att få tag på i all oändlighet.

    Där tycker jag vi kan prata ekonomiskt självmord.

    För dom pengarna hade jag hellre köpt en riktigt fin OG9-5 eller NG9-3 , där rullar det redan så många bilar och dom är färdigutvecklade och kompletta , reservdelar finns det gott om och priset för dessa ligger på en bättre nivå.

    Alternativ hade jag köpt en S80/V60/V70 istället , inte lika roliga som Saaben men en väl beprövad bil.

    Tyska märken håller jag mig långt ifrån, kvalitén är OFTAST usel och man betalar dyrt för märket , men fakto är att dom har stora organisationer bakom sina märken och dom finns fortfarande vilket resulterar i mer trygghet än den sista bilen från Saab som inte finns i särskilt många exemplar och har en del problem.

    NG9-5 är nog en av dom vassaste av vanliga bilar jag kört när det gäller väghållning , iaf innan SPA plattformen hos Volvo kom , dom är ruskigt trevliga dom med.

    Och visst håller jag med dig om att alla bilar och märken har sina problem på ett eller annat sätt.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  16. #36
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259
    Med Speedparts "förbättrade" kedja så kanske ng9-5 blir helt problem fri.
    Ingen som har monterat den kedjan ? Istället för att garanterat köpa en dålig orginal kedja igen.

  17. #37
    Ledrampen finns det ju bra support på numera. Antingen gör man det själv eller skickar iväg den. Hur meckigt är det att fixa det klassiska stolsvärmeproblemet på förarsidan?

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84
    Läste att det ev finns en uppdaterad stolsvärme ifrån buick som passar rakt i. Var inte allt för svårt att byta.

  19. #39
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Lite bökigt måste det väl vara att byt värmedyna?

    Arbetskostnaden på mitt kvitto är över 3000kr och material 1713kr

    Måste ju tagit verkstan dryga 3h att byta
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Jag har ingen aning om hur lätt eller svårt det är

    Råkade bara ha pärmen med alla bilkvitton i handen när jag såg inlägget.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

Liknande ämnen

  1. Ta reda på utrustning med VIN nummer
    Av Loffe i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2023-02-25, 09:28
  2. Kamkedjebyte NG9-5 (2010 - 2012)
    Av Loffe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2019-11-23, 10:16
  3. Bränsleförbrukning ng9-5 Aero Turbo6 XWD (2010-2012)
    Av Loffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2016-08-07, 15:48
  4. ng9-3 2012-bakluckelist på 2004-2010
    Av Roger #2378 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-02-18, 10:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •