Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 77

Ämne: Köpa NG9-5 2010-2012?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84

    Köpa NG9-5 2010-2012?

    Hallå.

    Är sugen på en 9-5 ng, men funderar lite på hur ägandet är idag med kostnader för service, reparationer osv. Vad finns det för fel på dessa som oftast inte generellt är fixade och vilka motorer ska man passa sig för? Många börjar närma sig 20 000mil idag.

    Kommer att ha bilen som primära bil, pendla, bruksbil m.m. Men kör bara runt 1000 mil om året, så bränslekostnaden är lite strunt samma för mig.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Vanliga fel är, dioder som slocknar i 3:e bromsljuset, ledlisten på bakluckan får fukt i sig och slocknar, stolsvärmen lägger av(dynan) generellt alla Saabar med XWD ska vara ordentligt servade, vissa bilar har rattlåsproblem(ny s/w eller modul avhjälper), Navigation sak ha E800 s/w för att fungera bra.
    Övrigt inget som sticker ut i kostnader eller service.

    Utr som jag gillar är skyltavläsning, xwd, navi, HUD, automat med HIRSCH(2.oT motorn) blir trevlig, samt drivesense.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Dåliga kamkedjor i flera av motortyperna (alla bensinare?) sticker verkligen ut. Läs på ordentligt så du kan undvika de motorerna! (om du inte tycker det är jättekul att meka)
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    1.6T har usel växellåda, håller max 15000 mil.
    2.0T har osäkra kedjor, men ändå bättre än
    2.8T som har totalt hopplösa kedjor. Livslängd: 10000 mil, tops, ibland så lite som 5000 mil.
    2.0TiD och 2.0TTiD är i princip gamla 1.9TiD från 9-3/9-5 och är känd för att vara en riktigt driftsäker motor.
    Uppborrningen verkar inte ha påverkat driftsäkerheten.
    TTiD finns bara med manuell låda, trist.
    XWD-systemet är superkänsligt för dålig service och kan leda till äckligt dyra reperationer det med.
    Vissa exemplar har börjat rosta, framför allt i bakre hjulhusets framkant, kan vara riktigt illa redan på vissa bilar.
    Importerade bilar saknar ofta rostskydd helt, plåtrena undertill. Rostskyddar man inte en sån bil när den kommer till Sverige så håller den inte många vintrar.
    Knapparna på ACC/Radio tappar färgen och blir helt vita, och Orio har inga ersättare annat än hela paneler som är snordyra.

    Ng9-5 hann inte riktigt bli en mogen produkt så att köpa en är lite av ett vågspel och man agerar lite betatestare, fast utvecklarna har släckt lampan för länge sen så man kan inte räkna med att problem fixas.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN


  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    En hel del har bytt kedjor i bilen, dock så skulle jag inte vilja säga att undvika dessa motorer det tycker jag är att överdriva.
    De motorer som finns är
    Bensin:
    V6 300 hk
    2.0 220 hk
    1.6 180 hk (ovanlig)
    Diesel:
    TiD4 2.0
    TTiD4 2.0

    Mvh
    Johan

    1 användare gillar detta inlägg

    aik

    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Min BioPower har gått 13000mil utan kedjebyte.. kanske kommer snart

    Är inte Svänghjulen lite dåliga på manuella. Eller är det mest på Dieslar?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Polaren har haft 3 ng9-5 V6 och en 9-4X V6. Alla 4 bilarna har behövt kedjebyte innan 10000 mil. Det tycker jag är dåligt nock.
    Var på verkstad för inte så länge sen, då stod det en 2.0T där som var inne på sitt andra kedjebyte på 12000 mil. Har ju sålts ett par på blocket som haft dåliga kedjor.
    Växellådan i 1.6T heter M32 och är riktigt usel:
    http://www.wgmotorworks.co.uk/repair...n/m32-gearbox/

    Jag tror att alla manuella har dubbelmassesvänghjul förutom 1.6T och då är det ju precis som med manuella dieslar, dvs att de slits ut framåt 15000 mil.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Lär bli jobbigt då maskinskadan inte täcker ett kedjebyte på en V6a

    Turbo4 läste jag ett pris på runt 18t kr. Vet inte om det stämmer men låter betydligt vettigare än på Turbo6
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    1.6T har usel växellåda, håller max 15000 mil.
    2.0T har osäkra kedjor, men ändå bättre än
    2.8T som har totalt hopplösa kedjor. Livslängd: 10000 mil, tops, ibland så lite som 5000 mil.
    2.0TiD och 2.0TTiD är i princip gamla 1.9TiD från 9-3/9-5 och är känd för att vara en riktigt driftsäker motor.
    Uppborrningen verkar inte ha påverkat driftsäkerheten.
    TTiD finns bara med manuell låda, trist.
    XWD-systemet är superkänsligt för dålig service och kan leda till äckligt dyra reperationer det med.
    Vissa exemplar har börjat rosta, framför allt i bakre hjulhusets framkant, kan vara riktigt illa redan på vissa bilar.
    Importerade bilar saknar ofta rostskydd helt, plåtrena undertill. Rostskyddar man inte en sån bil när den kommer till Sverige så håller den inte många vintrar.
    Knapparna på ACC/Radio tappar färgen och blir helt vita, och Orio har inga ersättare annat än hela paneler som är snordyra.

    Ng9-5 hann inte riktigt bli en mogen produkt så att köpa en är lite av ett vågspel och man agerar lite betatestare, fast utvecklarna har släckt lampan för länge sen så man kan inte räkna med att problem fixas.
    Detta är en riktigt bra genomgång och sammanfattning, kan man bryta ut detta inlägg och lägga det i FAQ som "Tänk på detta innan du köper ng9-5" eller liknande?

    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Hej,

    Detta är en riktigt bra genomgång och sammanfattning, skulle man kunna bryta ut detta inlägg och lägga det i FAQ?
    En hel del har bytt kedjor i bilen, dock så skulle jag inte vilja säga att undvika dessa motorer det tycker jag är att överdriva.
    De motorer som finns är
    Bensin:
    V6 300 hk
    2.0 220 hk
    1.6 180 hk (ovanlig)
    Diesel:
    TiD4 2.0
    TTiD4 2.0

    Mvh
    Johan
    Problemet är ju att även om kedjorna bytts så är de nya inte bättre än originalkedjorna, så det enda man som ägare kan göra är att även dessa kedjor kommer behöva bytas inom max 10k mil. Och då finns det inge maskinskadeförsäkrning utan man får stå för hela kalaset själv
    /Johan

  10. #10
    Speedparts Kedje-paket lovar ju mer än så vad jag kan se på hemsidan.. Deras kit är bättre än original! Så har man bytt till detta så "borde" det bli bättre. Finns aldrig några garantier.

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/a...ts-b284-1.html

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    JSN. Folksam har 15000mil eller 10år.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    JSN. Folksam har 15000mil eller 10år.
    Och det räcker till första kedjebytet, och kanske även andra kedjebytet om de kommer relativt tätt, men sedan då?
    Vad är självrisken hos Folksam när det börjar närma sig 15k mil? Vad jag förstått så kostar ett komplett byte på v6:an 80kkr, så är självrisken en procentsats av totalpriset så blir det ändå en ansenlig kostnad.
    /Johan

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    En bekant betalade 750kr för byte på en Turbo6. Tror det är det dubbla, alltså 1500kr efter 10000mil om man har deras "stora" försäkring.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  14. #14
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Men varför köpa en ofärdig produkt med dåliga motorer , förstår att man har ett "Saabhjärta" , men vart går gränsen?

    Har själv haft en NG9-5 TiD men det var ett antal år sedan när dessa problem inte var kända.

    1 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Men varför köpa en ofärdig produkt med dåliga motorer , förstår att man har ett "Saabhjärta" , men vart går gränsen?

    Har själv haft en NG9-5 TiD men det var ett antal år sedan när dessa problem inte var kända.

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Men varför köpa en ofärdig produkt med dåliga motorer , förstår att man har ett "Saabhjärta" , men vart går gränsen?

    Har själv haft en NG9-5 TiD men det var ett antal år sedan när dessa problem inte var kända.
    Jag vet inte, fick bara ett sug efter att ha en sådan, stilla nyfikenheten. Att ha ägt en sådan en gång i livet. Tänker att man inte måste vara så förnuftig jämt, hatar det ordet förövrigt. Jag vet inte, känns som en stor chansning så jag kanske struntar i det.

    Å andra sidan är ju 9-5og långt ifrån perfekt. Dåliga turbos på typ 80% av alla som åker förr eller senare, Saab-rosten på 99% av alla tips nog, för att inte tala om strulet med kamkedjorna på tidiga, eller varför inte på v6an.

    Så jag vet inte om Ng är så mycket sämre egentligen, men finns såklart bättre bilar att köpa.

    Men kan ju ta V70 års 2008-2015, var på väg att köpa en sådan men det är en lika stor chansning där som med 9-5ng.

    Exempel: Går multiremmen på V70 som har kamrem så kan dom trasslas ihop med motorhaveri som följd, och multiremmen har dom stora problem med. Tror det är dåliga hjul/lager i löphjul och generator m.m.

    Framrutan lossnar och läcker in vatten, trots att det hör till en bärande konstruktion, har varit svårt att få på "garantin" för vissa. Topplock blir dåliga på vissa motorer. Bakluckan, kablar går av, läcker in och går inte att öppna. Ljudtätningen i hjulhusen fram samlar fukt och blir en rosthärd.

    Finns en del mer saker, men stannar där. Var på väg att köpa en sådan, men värkar ju isåfall som en 9-5Ng vara en ofärdig produkt.


    Annars, tack alla för bra info!

    1 användare gillar detta inlägg

    aik


  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Citat Ursprungligen postat av saigon Visa inlägg
    Å andra sidan är ju 9-5og långt ifrån perfekt. Dåliga turbos på typ 80% av alla som åker förr eller senare, Saab-rosten på 99% av alla tips nog, för att inte tala om strulet med kamkedjorna på tidiga, eller varför inte på v6an.
    Det är INGA fel på V6an till og9-5! Tvärtom är det en ruskigt hållbar motor som är förvånansvärt snål! Pershav här på forumet köpte min gamla V6a och även han tycker att det är den bästa 9-5 han ägt!

    Den V6an har dessutom kamrem så några kedjeproblem är det då rakt inte.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Men varför köpa en ofärdig produkt med dåliga motorer , förstår att man har ett "Saabhjärta" , men vart går gränsen?

    Har själv haft en NG9-5 TiD men det var ett antal år sedan när dessa problem inte var kända.
    Har fått uppfattningen att ng9-5 är bra, speciellt för att vara en "provbil".

    Är väl bara v6an som är ofärdig eller felbyggt eftersom kedjorna inte orkar med 10000mil ens. Fast den motorn (och ingen annan heller) har väl med Saab att göra egentligen.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  18. #18
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Har fått uppfattningen att ng9-5 är bra, speciellt för att vara en "provbil".

    Är väl bara v6an som är ofärdig eller felbyggt eftersom kedjorna inte orkar med 10000mil ens. Fast den motorn (och ingen annan heller) har väl med Saab att göra egentligen.
    Du missade det här ovan?

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    1.6T har usel växellåda, håller max 15000 mil.
    2.0T har osäkra kedjor, men ändå bättre än
    2.8T som har totalt hopplösa kedjor. Livslängd: 10000 mil, tops, ibland så lite som 5000 mil.
    2.0TiD och 2.0TTiD är i princip gamla 1.9TiD från 9-3/9-5 och är känd för att vara en riktigt driftsäker motor.
    Uppborrningen verkar inte ha påverkat driftsäkerheten.
    TTiD finns bara med manuell låda, trist.
    XWD-systemet är superkänsligt för dålig service och kan leda till äckligt dyra reperationer det med.
    Vissa exemplar har börjat rosta, framför allt i bakre hjulhusets framkant, kan vara riktigt illa redan på vissa bilar.
    Importerade bilar saknar ofta rostskydd helt, plåtrena undertill. Rostskyddar man inte en sån bil när den kommer till Sverige så håller den inte många vintrar.
    Knapparna på ACC/Radio tappar färgen och blir helt vita, och Orio har inga ersättare annat än hela paneler som är snordyra.

    Ng9-5 hann inte riktigt bli en mogen produkt så att köpa en är lite av ett vågspel och man agerar lite betatestare, fast utvecklarna har släckt lampan för länge sen så man kan inte räkna med att problem fixas.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det är INGA fel på V6an till og9-5! Tvärtom är det en ruskigt hållbar motor som är förvånansvärt snål! Pershav här på forumet köpte min gamla V6a och även han tycker att det är den bästa 9-5 han ägt!

    Den V6an har dessutom kamrem så några kedjeproblem är det då rakt inte.
    Blandade nog ihop den med V6an till 9-3an. Ber om ursäkt för det. Kör en 9-5og nu, så jag är inte anti, min poäng var mer att ingen bil är perfekt, går att göra listor med grejjer på alla bilar, som mitt exempel ovan med V70 som ändå är väldigt populär i Sverige.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Nej då.

    Menar bara att jag inte fått uppfattningen att det är mer problem med ng9-5 än andra lite nyare bilar.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

Liknande ämnen

  1. Ta reda på utrustning med VIN nummer
    Av Loffe i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2023-02-25, 09:28
  2. Kamkedjebyte NG9-5 (2010 - 2012)
    Av Loffe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2019-11-23, 10:16
  3. Bränsleförbrukning ng9-5 Aero Turbo6 XWD (2010-2012)
    Av Loffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2016-08-07, 15:48
  4. ng9-3 2012-bakluckelist på 2004-2010
    Av Roger #2378 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-02-18, 10:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •