Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 77 av 77

Ämne: Köpa NG9-5 2010-2012?

  1. #61
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Harlösa, Skåne
    Inlägg
    250
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Märker man av Belgienproblemet i belgien? ☺
    Ja, det gör man, men inte pga att den startar i belgien utan på ett par andra problem som kommer med, bland annat att det inte går att spara nya platser som bokmärken i navigatorn, samt att man kan få problem med att bilen "glömmer" vilket språk den är inställd på och går tillbaka till engelska.

    1 användare gillar detta inlägg

    aik


  2. #62
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Antalet ng9-3 med A20-motorn understiger ju vida mängden ng9-5 med A20. Jag har för mig att det är någonstans 3-400 ng9-3 av 2012 års modell.

  3. #63
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502
    Angående kamkedjan i turbo4/A20-motorn kan jag inflika om mina erfarenheter med vår ng9-5 turbo4/biopower (aut).

    Vid 15k mil i december i fjol började det rassla rejält, utan CE-varning för kedjan. (Hade varning för kamaxellägesgivaren men det visade sig orelaterat). Service är skötta enligt boken (bortsett från att jag missade en liten service/oljebyte med 3-400 mil i samband med köpet).

    Lämnade in på Upplands Väsby Bil och Motor, har bara bra erfarenhet av dem, med beställningen "byt allt". Valde att ta bärgare dit och det var nog tur.

    Det visade sig att kedjan slagit sönder glidskenor och sedan piskat på en av skruvarna som håller en sträckare/glidskena så den skruvat ut sig och fallit ner i sumpen, bara centimeter från drevet på vevaxeln! Den hade även skadat ett balansaxeldrev och lite annat smått och gott.

    Hamnade på ~16kkr i slutändan, mycket pengar men när jag först hörde diagnosen trodde jag nästan det skulle sluta på det dubbla.

    Kan lägga till att gubbarna där sa att det var inte den första ng9-5:an de bytt kedja på, både 4:or och 6:or. Med tanke på hur få det ändå finns tycker jag det pekar på att det är ett ganska vanligt problem.

    Slutsats av det då? Ömtåliga kedjor och/eller relaterade delar? Det verkar så! Lita inte på att CE tänds, lyssna! Jag borde nog tagit den till verkstaden tidigare. Skulle jag köpa samma bil igen? Absolut, ingen tvekan!

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #64
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Aj då. Får börja lyssna oxå då.

    16kkr låter ju överkomligt, även om det är mycket pengar som man kan ha roligare för.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  5. #65
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Anlitade dem för byte av kedjor i min bil eftersom dem på telefon sa att dem hade bytt flertalet, dock tog det några veckor extra i tid för dem inte hade alla verktyg för att göra detta.
    Jag har avråder från att ha med dem att göra, är min erfarenhet, makalöst hur man kan missköta sitt jobb.
    Det tog många veckor för dem att fixa kedjorna och jag är glad att efter över ett(1) år få hjälp ifrån (direkt)ORIO för att lösa s/w problem i navigatorn.

    Googlade på dem för att se om det var samma killar och såg min bil där på bilderna från google.
    https://www.google.se/maps/uv?hl=sv&...GTDW0QoioIeDAK


    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister Visa inlägg
    Angående kamkedjan i turbo4/A20-motorn kan jag inflika om mina erfarenheter med vår ng9-5 turbo4/biopower (aut).

    Vid 15k mil i december i fjol började det rassla rejält, utan CE-varning för kedjan. (Hade varning för kamaxellägesgivaren men det visade sig orelaterat). Service är skötta enligt boken (bortsett från att jag missade en liten service/oljebyte med 3-400 mil i samband med köpet).

    Lämnade in på Upplands Väsby Bil och Motor, har bara bra erfarenhet av dem, med beställningen "byt allt". Valde att ta bärgare dit och det var nog tur.

    Det visade sig att kedjan slagit sönder glidskenor och sedan piskat på en av skruvarna som håller en sträckare/glidskena så den skruvat ut sig och fallit ner i sumpen, bara centimeter från drevet på vevaxeln! Den hade även skadat ett balansaxeldrev och lite annat smått och gott.

    Hamnade på ~16kkr i slutändan, mycket pengar men när jag först hörde diagnosen trodde jag nästan det skulle sluta på det dubbla.

    Kan lägga till att gubbarna där sa att det var inte den första ng9-5:an de bytt kedja på, både 4:or och 6:or. Med tanke på hur få det ändå finns tycker jag det pekar på att det är ett ganska vanligt problem.

    Slutsats av det då? Ömtåliga kedjor och/eller relaterade delar? Det verkar så! Lita inte på att CE tänds, lyssna! Jag borde nog tagit den till verkstaden tidigare. Skulle jag köpa samma bil igen? Absolut, ingen tvekan!
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  6. #66
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag kan ju säga att när det gäller ng9-5 så litar jag bara på en enda verkstad: Manne's bilservice i Sölvesborg. Philip som äger stället har ju ägt minst 5st ng9-5 med olika motorer, 9-4X och alla andra tänkbara SAABar, dessutom så är Christian som jobbar där riktigt vass. Fråga någon på Orio vilka de tycker man skall anlita så kan jag lova att de rekommenderar Manne's.
    Det är ju inte för inte som folk kör från hela Sverige ner dit för att få sina ng9-5 fixade och uppgraderade. När man ser vilka jobb de åtagit sig och genomfört vad gäller ng9-5 så gapar man bara.
    Den senaste som jag vet de gjorde mycket på var en rätt sniken Vector som de gjorde mer eller mindre fullsmetad, tror kunden bara valde bort taklucka, annars har de ju satt panoramatak på några bilar också, för de som verkligen vill betala.

    Det var säkert några här som såg Philips (nu sålda) röda Aero6 i Maptuns monter på Elmia.

  7. #67
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    synd bara att man har 50 mil dit
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  8. #68
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag vet folk som kör längre än så för att få sin bil servad där...

  9. #69

  10. #70
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Ja jo jag vet. Men känns lite skumt att åka 100 mil för att byta olja och tändstift. Det klarar nog Bilcenter i Nyköping minst lika bra. Byta kamkedja kan dom oxå
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  11. #71
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Ja jo jag vet. Men känns lite skumt att åka 100 mil för att byta olja och tändstift. Det klarar nog Bilcenter i Nyköping minst lika bra. Byta kamkedja kan dom oxå
    Maptun annars i Örebro?

    1 användare gillar detta inlägg

    aik


  12. #72
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jaja, olja filter kan man ju till och med byta själv. Jag menar om man skall göra något större, som typ ett kedjebyte. Man vill ju inte att någon gör det "för första gången" på ens bil.

  13. #73
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Nej det är sant. Ska man dessutom bekosta kalaset själv (om maskinskadan inte tar det) så blir det ju extra intressant att den som gör det har koll på läget.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  14. #74
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47
    Jag har förvisso aldrig lämnat in någon NG 9-5 där, men Bilcenter i Nyköping är en stor verkstad som är auktoriserad för flera stora bilmärken (Mercedes-Benz, Kia, Opel, Saab m.fl.) och som de garanterat gör avancerade reparationer på. De har hållit på med Saab i decennier och verkar ha erfarna mekaniker och kundmottagare. Det är ingen liten Autoexperten/AD/MECA-verkstad direkt.
    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  15. #75
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Nu känner jag inte till just dem, men jag vet ju en del om BilPartner i Skåne och Mechanum i Malmö. De är stora, har hållit på med SAAB länge, men jag skulle inte låta dem titta på mina bilar ens... Stora verkstäder behöver absolut inte vara något plus, de brukar ha grymt stressade mekaniker och ruskigt höga timpriser.

  16. #76
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nu känner jag inte till just dem, men jag vet ju en del om BilPartner i Skåne och Mechanum i Malmö. De är stora, har hållit på med SAAB länge, men jag skulle inte låta dem titta på mina bilar ens... Stora verkstäder behöver absolut inte vara något plus, de brukar ha grymt stressade mekaniker och ruskigt höga timpriser.
    Haha, kommer osökt att tänka på Svenska Bil och Hedin Bil. Störst är ofta sämst. Det är livskvalité att ha eget garage där man kan göra allt som behövs själv. Full koll (nåja) och aldrig lurad. Ibland klantar man till det och får göra om. Trots det kommer man aldrig upp i samma kostnad som att lämna till proffs (på att ta betalt).
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  17. #77
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Finns nog lika många stora dåliga verkstäder som små. Men inbillar mig att stora verkstäder i de större städerna oftasr är sämre. Hade en 9-5 förut som var servad på Svenska Bil i Sthlm. Där hade dom lyckats tagit betalt för byte av multirem och hjul utan att ha bytt den.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

Liknande ämnen

  1. Ta reda på utrustning med VIN nummer
    Av Loffe i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2023-02-25, 09:28
  2. Kamkedjebyte NG9-5 (2010 - 2012)
    Av Loffe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2019-11-23, 10:16
  3. Bränsleförbrukning ng9-5 Aero Turbo6 XWD (2010-2012)
    Av Loffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2016-08-07, 15:48
  4. ng9-3 2012-bakluckelist på 2004-2010
    Av Roger #2378 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-02-18, 10:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •