Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9-5 Aero 00 2,3t

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    9-5 Aero 00 2,3t

    Tja, Första posten ny här.

    Ja har lite problem med min bil o blir lite galen.....
    Börjar från början.

    Bytte till en kina dump då ja ville ha lite mer placebo effekt.
    Körde ut o testa den o då *Small* det nästan till lite och jag börja då få ett turbo vin in i cupén.
    Den gick som vanligt endå.

    Bytte till org dump igen men inget försvann,börja kolla om ic,kylare,oljekylarn hade åkt på en törn eller om nån gavel gått eller slang,men nada.....
    Struntade i det efter ett tag då jag inte hitta de o folk sa de va lungt.

    Nu efter ja åkt på lite små grejer som termostaten(3 gånger på ett år) vattenpump,osv osv.

    Så nu igår när jag bytt i princip allt på växellådan så märker jag ett nytt fenomen,när jag gasar fullt på 2an så går de fan inte fort,0.5 i ladd o i mitten på org mätarn.(luft?)
    Och den går inte som förut, när jag kommer upp till ca 3500-4000 varv DÅ kickar den igång o ja får NÄSTAN 0.8 i ladd o den går som den brukar.

    Obs trimmad så ska va lite runt 310hk under huven.

    Förut kom det fullt laddtryck vid 2500 rpm men nu känns det som en två stegare, ett litet steg vid 2500 o resten vid 3500, förut ladda jag dessutom runt 1,4-1,5 men nu kommer jag inte ens upp till 1.

    Ska i helgen börja testa lite saker som Lmm,tändstift osv osv(slangar är förmodligen inte ett problem då ja kollat på dom flesta o dom ser helt ok ut(men va vet jag.....)

    Om nån har nån idé så är de mer än välkommet

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Välkommen till STCS Streaver

    Ditt fel låter väldigt bekant och det har beskrivits massor av gånger vad och hur det bör felsökas och enklast är om du söker lite i redan skrivna trådar än att vi skall repetera allt ännu en gång.

    Värt dock att poängtera
    Alltid original TK
    Alltid NGK stift av rätt modell
    Och alltid läsa ut ev. felkoder
    sedan kontrollerar du vakuumslangar, backventiler och letar efter luftläckage.
    .... och aldrig öppen dump!!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hej Herman, jodå ja kika igenom rejält efter nån med samma eller någolunda likt problem.... dock ingen med samma modell va jag hittat o samma fel.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Modellen kvittar så länge det är samma familj, B2x5, symtom är vad du bör söka på initialt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Varför byttes termostaten tre gånger på ett år(!) Kinavariant även på den?
    Vilken firma har skrivit trimprogrammet?
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av Streaver Visa inlägg
    dock ingen med samma modell va jag hittat
    Du är ensam om att ha en 2,3t Aero. Alla andra har en 2,3T Aero. Så samma modell hittar du inte....

    Jag skulle leta luftläckage när det viner. 310hk program är jag också nyfiken på vem som snickrat ihop också.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Du är ensam om att ha en 2,3t Aero. Alla andra har en 2,3T Aero. Så samma modell hittar du inte....

    Jag skulle leta luftläckage när det viner. 310hk program är jag också nyfiken på vem som snickrat ihop också.

    /Fred
    program har ju maptun och andra med lite hårdvaru uppgraderingar så har dom steg 4 på 315 hkr.... han skriver ju inte att det gäller ett steg 1 dvs bara mjukvaru uppgradering...
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •