Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Spørsmål vedrørende OpenSID

  1. #1
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 804
    Medlem#
    12886

    Spørsmål vedrørende OpenSID

    Kan noen si meg om verdiene som er vist på video, er riktige. Eventuelt hvilke avik, må det gjøres noe med. Er noe stresset. Da bilen skal på besiktning i løpet av måneden.

    Dette er en: 9-5 MY03 B235R motor. Med Steg 3 = 290 hk och 440 Nm trimmet av Maptun.


    https://www.youtube.com/watch?v=V2GH...c6VHqnC&t=100s


    Mvh
    Bent

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 518
    Amul = 0 Säger mig att bilen behöver köras så att en adaption sker. 0 brukar den bara vara när adaptionen är nollad.

    mAir och mReq följer varandra vilket de skall fast det bör de göra vid acceleration hela vägen upp till max mReq.
    Filmar du det bör du ha fast kamera eller kompis som sköter filmandet och du håller i ratten och framför bilen säkert i trafiken.

    Många värden är kanske inte så intressanta på tomgång.
    Själv tittar jag nästan bara om jag vill checka av att allt är som det skall.
    mAir/mReq som jag nämnde,Amul, Ad85/Ca85 , Pdif, Tair är de vanliga samt att man kan hålla ett öga på om antalet knack börjar öka, dvs om det finns en trend vilket indikerar att man kanske skall kontrollera om det är dags att byta stiften.

    Och du vet att det finns olika MODE för att välja vad du vill se?
    Samt att man kan välja de 6 som visas samtidigt.

    Och OpenSID kan lätt förvirra om man inte är insatt och då är det bättre att inte titta alls samtidigt som det är värdefullt och finns alltid till hands om man vet vad man skall titta på och skilja på normalt från ikke normalt. Tyvärr kan man inte se oljetrycket vilket skulle vara den viktigaste parametern.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  3. #3
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 804
    Medlem#
    12886
    Det var en som forklarte meg, at det ikke var feil med at Amul var 0. Da jeg fylte bensin for noen dager siden. Og har ikke brukt bilen siden påfyllingen. Men etter hva jeg forstår, skal Amul ligge på +- 500. Men hvor lenge etter bensin på fyllinga, skal dette tre i kraft. Skal sjekke dette, med mAir og mReq. Så fort jeg får orden på open sid. Det vil si at det er bare en sjelden gang, jeg får opp verdiene fra open sid. Da det stort sett ikke skjer noen ting, når jeg trykker på pluss og minus samtidig. Har sendt mail til Maptun, vedrørende dette i dag. Så jeg får avvente med, hva de kommer opp med.

    Nei vet ikke at det finnes 6 mode. Er helt grønn på dette feltet, Herman. Men prøver nå, og sette meg inn i hvordan, det fungerer. Har olje trykk måler. Så skal se nærmere på verdiene her.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 518
    Bra, då har du lite koll
    Det finns en parameter som heter STAd om jag minns rätt och på den ser man efter tankning att den ändrar sig, dvs. den kommer att göra en adaption.
    Adaption sker var 5 minut och tar 30s
    Och för att den skall ske skall bl.a. motorn vara varmkörd,lambdareglerad, varvtal 1500-2750rpm och lasten 175-350mg/c
    Amul bör max ha en diff på 500 om jag fattar rätt (någon med kunskaper får gärna bekräfta eller dementera) dvs. +-250 eller som Saab beskriver det mellan 0,75 (-25%)och 1,25 (+25%)
    Går du utanför dessa gränser sätts P0171/P0172 vilket pekar åt felaktigt bränsletryck, luftläckage eller mätfel i LMM

    Efter man tankar brukar SID berätta att man tankat och ungefär hur mycket om om det är GAS/E85 och en stund därefter visas en adaption, nya värden.

    Ang. mAir/mReq så bör de följas åt, inte helt exakt men börjar de visa mer olika än de brukar bör man felsöka. Man lär sig vad som är normalt för sin bil.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  5. #5
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 804
    Medlem#
    12886
    Ok. Men si at Amul ikke forandrer seg. Men holder seg på 0. Hva kan i så fall være feil?

    Skal sjekke ut mAir og mReq ved på drag. Men om verdiene her ikke følges jevnt. Hva burde man da se på?

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 518
    Amul skall ändras när en multiplikativ adaption lyckas, kör du på dellast inom angivet varvtal med jämn gas/last bör det inte krävas speciellt lång körning och eftersom sker med 5min intervall så är det lämpligt att köra minst i 5min eller tills man ser att adaptionen lyckats.
    Det går ju att påverka adaptionen genom sitt körsätt så att den avbryts, t.ex. genom att gå utanför kraven för när adaption genomförs och då avbryter den.

    Ang. om mAir og mReq avviker skrev jag om ovan

    Och jag vill poängtera att jag inte är någon expert med alla svar på OpenSID och alla symboler.
    Men mycket info finns på forumet om man söker.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  7. #7
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 804
    Medlem#
    12886
    Jobber med saken, Herman. Prøver og sette meg inn i hvordan de forskjellige verdiene funger.

    Men takk skal du ha. Er jo kun du på forumet. Som gidder, og svare på min forespørsel.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 803
    Medlem#
    8924
    Allt ser normalt ut tycker jag.

    Angående multiplikativ bränsleadaption (Amul) så måste motortemperaturen vara minst 78°C. Belastningsområde varierar lite beroende på årsmodell och motoralternativ, men det kan exempelvis vara mellan 1500 - 2750rpm och 175-350mg/c. Ofta blir dessa ingångsvärden uppfyllda vid vanlig landsvägskörning.

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 804
    Medlem#
    12886
    Søker rund om, til den store gullmedaljen, Herman. Men det er fortsatt ikke så lett, og lære dette med open sid, på kort tid. Men fortsetter, og jobbe med saken. Ser ingen grunn, til og ha open sid. Om jeg ikke forstår, hvordan den brukes. Men takk skal du ha, for dine innspill.


    Fint Brisse. Skal se nærmere på det du skriver. Takker


    Om man har linker til, hvordan man kan lære og lese ut, verdier i open sid. Så ikke vær beskjeden, men legg det ut. Sikkert mange som ønsker, og lære seg dette. Burde være en KLISTRAD, på dette emnet.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 518
    Helt enig, OpenSID kan fel använt skapa osäkerhet för man inte förstår och det är därför trimfirmorna inte erbjuder det eftersom det bara skulle skapa frågor i onödan.
    Jag har det som sagt med det är sällan jag tittar eftersom bilarna går bra och det ligger OBD läsare i armstödet om det skulle behövas, hemma finns ännu större möjligheter till analys om behovet uppstår.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  11. #11
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 804
    Medlem#
    12886
    Ok, jeg ser den, Herman. Men jeg vil lære. Og nå har jeg kommet over noe informasjon, som kan være behjelpelig for alle og enhver.




    amul: (+-500) Fuel adaptation; high/low=tune is lean/rich, wrong injector const, vacuum leak, MAF issues, fuel pump issues

    ioff: (>0) ignition offset; <0 can mean problems

    mair: (=pinl) intake air vs intake pressure?; maf sensor problems if not close to =

    mair: (+-50 of mreq) intake air vs requested air; MAF problems, intake air leak

    AKW 1 & 2: (?? & >80?) Sensitivity to knock; ???

    Badp: (=0) Boost adaptation , ???

    Mifi: (0 or close to) Filtered missfires; rich/lean, ign timing, ???

    AdpN/D: (??/??) air adaptation at idle N=neutral D=drive; ???

    lamb: (0-1ish??) front 02 sensor reading, AFR reading; air leak near turbo, rich/lean condition, ???

    Rpm: It's just what it says.

    Lambda: Shows adjustment from fuelmap. Swings alot between -400 -> +400 (higher in any directions is an indicator of going to rich och too lean.
    Mostly vacuum leaks or bad fuel pressure will affect this. In rare cases bad fuel map)

    Teng: Engine coolant temperature (normal range on warm engine 82-92°C)

    Tair: Intake air temperature. Have a look at this going WOT. It usually climbs fast, and at ~45°C it starts backing down on air and ignition...

    Ioff: ignition offset. Should in general say 0, unless you have high intake temps, cold start, air leaks or getting on/letting off throttle.

    Meng: Engine torque, gathered from nominal map.

    Mlow: Max allowed torque in this gear/rpm

    Pinl: Absolute pressure in the inlet manifold
    Pair: Atmospheric pressure. (also absolute)

    mReq: Requested airmass - dependent on rpm, gear, load, fuel, missfires, vacuum leaks, etc...

    mAir: Actual achieved airmass. If your mapping's what it should be, it shouldn't differ too much from mReq.

    Pdif: Boost pressure (1 Bar of boost is ~1000)

    nErr: Number of error codes/DTC's stored in Trionic's fault memory

    PWM: PWM-numbers used to push the wastegate closed



    OG HER HAR VI NOE MER.



    Amul Multiplicative Adaption This value is your Long Term Fuel Trim. It is represented in a percent. The value shown is the amount of fuel being added to or subtracted from the entire fuel map. Example: Amul = 523, this means that 5.23% more fuel is being added across the board. This Amul value is determined from your front O2 sensor while in closed loop.

    Badp Boost Adaption value This is the Boost Adaption Value. Value is in percent. This represents the value of Boost Adaption currently applied.

    Fcod OBD codes stored in the ECU This is the hex value is the diagnostic trouble code stored in the ECU. This value is in Hexadecimal and will need to be converted in order to read the actual fault code.
    Gear Gear Actual for Automatic This represents the actual gear presently active in automatic transmissions. This is the current gear in automatic transmissions.

    Igna Ignition Angle Actual This is the actual ignition angle, given in degrees before top dead center. Negative values are after top dead center. This
    is the actual ignition angle at any given time. A value of 300 indicates 30.0 degrees before top dead center. A value of -50 indicates 5 degrees after top dead center.

    Ioff Ignition Offset This is the amount of ignition retardation currently applied by the ECU. This value is the actual currently applied ignition offset. When this goes negative your timing is being retarded. When it goes positive, there is no action taken on offset.
    Lamb Lambda This is the value read from the front oxygen sensor, after conversion. This value shows the converted value from the front

    O2 sensor. This value should swing repeatedly between -800-ish and +800-ish.

    LIMP Status of Limp Home Mode This indicates whether in Limp Home Mode. This value indicates whether or not in Limp Home Mode.

    Mair Mass Air Actual This is the Requested Air mass of the MAF. After conversion, unit is milligrams/combustion. This value represents what your Mass Air Flow Sensor is seeing. This value should be within +/- 50mg/c of Mreq when all is healthy.

    MiFi Number of misfires since last engine cycle This value is the actual number of stored misfires since the last time the ignition was off. Misfires can be normal just after throttle lift, even more just after a hard pull. Misfires while under load are ones to be concerned about and typically point to a fault in ignition system. If experiencing misfires under load, check and/or replace you plugs first (NGK BCPR7ES gap to 0.9-1.0mm), and then check your DIC.

    Mreq Mass Air Requested This is the Requested Air mass of the MAF. After conversion, unit is milligrams/combustion. This value represents what your requested Mass Air Flow is as determined by pedal position and rpm.

    nErr Number of stored OBD faults This value is the number of currently stored OBD faults. A quick look at this value will let you know if you have a single of multiple error codes. Even though you may not have a CEL on, sometimes this value will still show a code being stored.
    Pair Atmospheric pressure This should be a static value, resolution is 0.1kpa. This is the value of your environments atmospheric pressure. Sea-level value is 1000.

    Pbef Pressure before throttle This is the value of your boost pressure before the throttle plate. Resolution is 0.1kpa This value is the boost pressure present in your charge pipe prior to the throttle.

    Pdif Pressure differential between Manifold Pressure and Atmospheric Pressure. This is the value of your vacuum and boost pressure. Resolution is

    0.1kpa If Pdif reads 1000 then you are at 1bar (0.1 kpa or 14.7psi), including atmospheric. If Pdif reads 2000 then you are at 2bar including atmospheric (and if you are at sea-level this means you are boosting 1bar positive pressure). This value is relative to atmospheric pressure and should be taken into account when reading.

    Pinl Engine Inlet Air Pressure This is the value of your boost/vacuum at engine inlet. Resolution is 0.1kpa. This is the value of your boost/vacuum at engine inlet. Resolution is 0.1kpa.

    PWM PWM value of Boost Pressure Controller This is the PWM (Pulse Width Modulation) applied to the BPC (Boost Pressure Controller). Value is percent. This is the percent duty cycle applied to the BPC to achieve requested air mass.
    Rpm Engine Revolutions per Minute This is the engines RPM (revolutions per minute). This is engine RPM's.

    Tair Intake Air Temperature This value is the Air Temperature before throttle. Value is in degrees Celsius. This is the temperature of the air entering your engine, in degrees Celsius. This temp sensor is part of the pressure sensor located on your charge pipe.

    Teng Engine Coolant Temperature This is the temperature of engine coolant in degrees Celsius. This value is the value from the coolant temperature sensor and represents the engine temp.

    Xacc Accelerator Pedal Position This value is the Accelerator Pedal Position. Value is 0-100. This is the actual value read from the Pedal Position Sensor.

  12. #12
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 404
    Medlem#
    5129
    Gammal tråd men adderar lite info.
    https://saabinfo.se/generellt/opensi...xQQcc_LCjoYmJw
    Till mitt garage: Garaget

Liknande ämnen

  1. Spørsmål vedrørend montering, av Powerflex foringer.
    Av Positiv i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-10-11, 16:57
  2. OpenSid
    Av LasseH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-10-07, 20:52
  3. OpenSid fel kod
    Av spoony i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-09, 16:18
  4. Turbo spørsmål
    Av vegvill i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 03:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •