Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Kopplingsfråga 9-5 -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Kopplingsfråga 9-5 -07

    Hej!

    Jag är ny här på forumet och ganska nollad när det gäller bilar, så var snäll mot mig. ;-)

    Jag kör en 9-5'a från 2007 som gått dryga 20000 mil. När jag hade den på service senast så fick jag en anmärkning på att kopplingen inte kopplar ur och behöver bytas, vilket gjorde mig väldigt förvånad eftersom jag inte har märk några problem med den. Det enda som skulle kunna hinta om att den är dålig är att det är lite trögt att få i vissa växlar ibland, speciellt backen. Men eftersom det är svårt att få i växlar även när motorn är av så borde det väl inte bero på kopplingen, eller?

    Jag har också provat att lägga i växlar med stillastående bil (och kopplingen nedtryckt) och varva upp den till 4-5000 varv. Om den inte kopplar ur ordentligt, borde inte bilen börja dra då?

    Någon som har några tips på hur jag kan testa kopplingen vidare? Eller borde jag bara sluta med skepsisen och lita på min verkstadstekniker?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    86
    Skulle först testa byta slangen vid v-lådan, varit med om på ett par bilar att slangen expanderar lite då den blir gammal och fått till följd att den inte frikopplar tillräckligt.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Låter mer som länkaget.

    https://www.maptunparts.se/transmiss...9-5-04-10.html

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av BTLulle Visa inlägg
    Skulle först testa byta slangen vid v-lådan, varit med om på ett par bilar att slangen expanderar lite då den blir gammal och fått till följd att den inte frikopplar tillräckligt.
    Var inte det på gamla 9000, att den satte igen sig.

    9-5 har jag aldrig hört talas om.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Är det billigt så är det värt ett försök. Är det svårt att komma åt att byta bussningarna själv? (Min första utmaning blir att hitta växellådan.)

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Att byta bussningarna i länkaget är en lite utmaning om man inte har mekvana vilket det låter som att det kanske saknas.
    Man behöver lossa batteri, säkringscentralen samt va lite vig och ha lite torxverktyg.
    Omöjligt är det inte utan mest trångt och vissa har haft problem med runddragna torx och då kan det genast bli knepigare.
    Var i landet finns du?

    Edit: Om det stämmer som verkstaden säger skulle jag avlufta kopplingen först och inspektera slangen från kopplingshuvudcyl till växellådan, har varit med om skavskador med läckage som följd. Slangen bör vara torr och fri från synliga skador.
    För att avlufta kopplingen krävs att man vet hur systemet är uppbyggt med liten gemensam behållare tillsammans med bromssystemet och hur man gör för att avlufta. Det har skrivits mycket om det så det bur du hitta.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-04-05 klockan 11:23.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Det låter som jag får anlita någon. :-) Jag bor i Stockholms norrort.

    - - - Uppdaterad - - -

    Om man återgår till kopplingen, vad tror ni? Borde jag oroa mig över den eller borde jag märka tydligare att den är kass?

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Kolla med Mats Riesel, verkar populär och kompetent.
    Och de borde kunna bekräfta eller dementera den första verkstadens bedömning av kopplingen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Kolla med Mats Riesel, verkar populär och kompetent.
    Och de borde kunna bekräfta eller dementera den första verkstadens bedömning av kopplingen.
    Tack för tips!

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    är det lite intermittent så gissar jag på rostiga splines på ingående axel i växellådan. Då rör sig inte lamellen som den ska och det driver med och skorrar och har sig. Inget ovanligt alls på bilar som gått långt och aldrig fått koppling bytt.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    När du släpper upp kopplingen, börjar den dra på en gång eller är det precis på slutet... Samma reversera när slutar den dra när du kopplar ur. Sen ett tips. Om du tänkt behålla bilen länge och spara lite flis... Börja lära känna bilen gör lite extra kontroller när du byter däck. Kontrollera bussningar länkar mm när du öppna motorhuven, känn på slangar kolla efter oljeläckage och ta reda på vad saker heter och sitter, som vakuum slangar vattenpump osv. Om ett tag känns det lite mer bekvämt att kanske göra något byte på något som skulle kostat nån tusing på verkstad. Tar man det lugnt och noterar hur det sitter och monterar tillbaka på samma sätt så blir det oftast rätt....

    Du kan dessutom få det lättare att värdera om det verkstan säger är rimligt eller om det är ren merförsäljning dom sysslar med....

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ytterligare ett bra tips är att ta bilder. Före mekande, under och efter mekande. Ofta väldigt bra att kunna gå tillbaka och kolla hur det egentligen såg ut. Många mobilkameror ger väldigt bra bilder om bara ljuset är ok.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    är det lite intermittent så gissar jag på rostiga splines på ingående axel i växellådan. Då rör sig inte lamellen som den ska och det driver med och skorrar och har sig. Inget ovanligt alls på bilar som gått långt och aldrig fått koppling bytt.
    Det var väldigt många ord i en mening. ;-) Skulle ett kopplingsbyte åtgärda det? Det kanske, liksom, ändå är dags att byta koppling efter 20k mil om man tänkt att den ska rulla 20k mil till?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    När du släpper upp kopplingen, börjar den dra på en gång eller är det precis på slutet... Samma reversera när slutar den dra när du kopplar ur.
    Jag tycker det känns som den både börjar och sluta dra nånstans i mitten, likt andra bilar jag kört. Jag ska in med den i morgon för en second opinion, så får vi se om jag blir något klokare.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Om mekanikern uppmärksammar det problemet i samband med kopplingsbytet, Ja.
    Det finns ju en inspektionslucka för att kunna se kopplingen.
    Är lamellen sliten så är det ju dags ändå men om den inte är utsliten på ytterligare 10kmil känns det lite onödigt.
    Mekar man själv kostar det ju gratis men måste du lämna bort jobbet är ju arbetskostnaden en relativt stor del av ett kopplingsbyte och då är det kanske dumsnålt att inte förebygga genom byte av koppling och slavcylinder om lådan ändå lyfts ner.
    Börja med verkstadstipset ovan, de som kan se bilen lär ge dig bättre råd än vad jag kan över nätet
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack för hjälpen! Jag kan meka med hojar men bilar är än så länge bara stora lådor för mig. Men det blir bättre... :-)

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Lite samma sak men det förbaskat mycket mer plats i garaget :-)
    Mekade hoj när min bror var aktiv inom Road Racing (och fick då mest göra simpla och för honom tråkiga saker)

    Vi finns här för att tipsa och dela med oss av erfarenheten
    Och jag sa det inte förut, Varmt Välkommen till STCS
    Bilägandet kan bli lite billigare av att läsa här
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kopplingsfråga vid steg1 OG9-5 B235R
    Av bosabengt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 19:28
  2. Kopplingsfråga 9000 steg1
    Av Martini i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 13:06
  3. [LÖST] Kopplingsfråga OG9-3 -99 200hk
    Av MattA i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 17:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •