Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab med biojetbränsle

  1. #1
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Saab med biojetbränsle

    Saab JAS 39 Gripen genomförde kl 14:10 den 28e mars 2017 en unik flygning för stridsflygplan genom att flyga med 100 % biojetbränsle.


    http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-pre...Biojetbransle/
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Undras om man får några hästar till om man tankar biobränsle, precis som i BioPowerbilarna
    Nå, jag har för mig att detta BioJet-bränsle teoretiskt har samma egenskaper som JET-A1 och därmed inte kräver någon konvertering av motorerna för att fungera:
    http://www.svensktflyg.se/i-fokus/biojet/

  3. #3
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Hur är det med oktan halten?
    Till mitt garage: Garaget

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Jet-A1 är mer likt diesel än bensin så någon oktan mäter man inte, men cetanhalt, som är låg och bränslet smörjer dåligt så man kan tyvärr inte köra bilen på det (hade varit bra eftersom det kostar typ 5-6 kronor litern) Många mindre propellerplan (som då har kolvmotorer) kör ju på avgas 100LL vilket är 100 oktan, LowLead, men fortfarande med alldeles för mycket bly för katalysatorbilar. 91/96UL är också vanligt (till och med vanligare än 100LL numer skulle jag tro)och skulle väl kunna funka i bilar, men kostar mer än bilbensin. Sen finns ju avgas 115/145 för äldre motorer, typ WW2-maskiner. Går inte att köpa hur som helst, tillverkas på beställning och innehåller en massa bly.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •