Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vevaxelgivare? Ja! B2x5 / OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    16

    Vevaxelgivare? Ja! B2x5 / OG9-5

    Hej, har en:

    9-5, -03 2,3T
    Orginal
    27000 mil
    Bilen startar inte, har hänt flera gånger slumpmässigt. Men har kunnat köra en del emellan.

    Startmotorn går.
    Har provat startgas vid insug-tänder inte. Borde inte vara bränslepump eller liknande alltså. När jag provade startgas så såg jag att en vaakumslang till spjällhuset var loss, satte dit den utan skillnad.

    Misstänker starkt vevaxelgivaren-MEN enligt beskrivningar här på forumet så ska varvräknaren inte röra sig vid start om vevaxelgivaren är död. Men min varvräknare rycker till lite innan start. Kan det vara vevaxelgivaren ändå?

    /MRH

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Om vevaxeln är hel skall du se att varvräknaren lyfter lite när du vevar på starten, den gör ändå några varv i minuten då
    Hoppar den bara till innan du drar på starten för att sen inte röra sig så kan du vara rätt säker på att det är givaren.
    Dessutom brukar det börja med att den lägger av när den är varm för att sen starta igen när den svalnat.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Är den helt död nu då ? Jag skulle nog prova en annan tändkassett först om nu varvräknaren rör på sig

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    16
    Ok, tack för svar. Ja, den är tänder inte alls.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Hade problem med vevaxelgivaren på min 9-5:a i höstas och blev själv lite fundersam på det där med att varvräknaren ska röra sig eller ej. När man slår på tändningen (utan att dra till startläget) så verkar varv-indikator-nålen hoppa upp en bit från vilande till noll så om man gör hela startmomentet snabbt, alltså bara snabbt förbi tändningsläget och in i start så kan man missta sig för att mätaren rör sig när man startar fast den i själva verket bara går upp i viloläget.

    Ställ alltså nyckeln i tändningsläget en stund tills nålen stabiliserat sig (tar nån sekund bara) och försök sen starta och se om den rör sig ytterligare.

    I mitt fall var jag inte helt säker på att den var helt stilla men jag beställde en ny givare ändå och det löste mitt problem, att den inte startade när motorn var varm.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    16
    Beställde en vevaxelgivare från Speedparts och bytte igår. J##%¤a trångt och komma åt och svårt att se vad man gör, men nu är den bytt och bilen funkar kalas! : )

    2 användare gillar detta inlägg

    JSN, Vfr


  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Ja inte satt den lätt till och jag tappade både skruv och skyddsplåt några gånger när jag skulle få dit allt igen, som tur är ramlade allt bara igenom och hamnade på marken under.

    Info för någon annan som ska byta så köpte jag följande verktyg på biltema för att komplettera mitt 1/2" spärrskaft:
    torx-bits för 1/2" hylsnyckel (10364)
    Universalknut (103580)
    Förlängare (101201)

    Det var lite trångt att få plats med torx-bit och universalknuten nere vid sensorn men det gick precis. Det går säkert att byta också med mindre uppsättning verktyg men jag hade ingen lust att stå och svära i onödan på fel/dåliga verktyg. Förlängarna är ganska smidiga med, trycker man inte ihop dom helt så fungerar de lite som en universalknut de med, man får lite extra vinkel vilket jag tyckte behövdes längst upp, mot spärrskaftet.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Oljeläckage vid ventilkåpan B2x5 Automat
    Av Jannesgarage i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2021-11-28, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •