Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Det är dags att se äldre saab för vad de är och inte bruksbilar

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928

    Det är dags att se äldre saab för vad de är och inte bruksbilar

    Man ser ofta folk som frågar om vad en saab är värd och hur mycket man kan få för den och den generella tonen på forumet är att äldre saab är stendöda och nej ingen vill ha en 9000 och det är bara nån tusenlapp, skrota. Du blir aldrig av med den osv osv.
    Varför är det ingen som liksom vill ha en nyare "veteranbil" ? De är typ 20 år gamla minst de flesta värdelösa modeller och man kan lika gärna renovera en udda 9000 som en tvåtakt. Det är såklart mer pengar i en fin tvåtakt men en saabentusiast borde vara mer intresserad av att bevara saab oavsett? Nu är det mer som att det är och förblir en bruksbil, punkt slut.

    Jag har en 9-5 stående som jag fick, risig och allmänt ful men det tar emot att skrota den för nån gång skulle det vara kul att renovera en sådan. Drömmar har jag mycket men det är liksom principen. Att liksom riva ner och renovera från grunden precis som man gör med en 60tals veteran. Borde vara ett ypperligt tillfälle att göra det nu medans det finns delar. Nöjet att renovera finns ju där och nöjet att visa upp torde vara likartat som en typisk veteranbil. Sen att de inte är värda nåt är ju en helt annan femma men det kan ju hjälpa värdet mer om fler och fler lagar upp det dom har. Alla behöver ju inte renovera dem. Ser man till 9-5 så räcker det ju med en utgift på ett par tusen så är det liksom spiken i kistan.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Håller med att läget med Saab, och kanske speciellt 9-5, är unikt. Möjligheten att från grunden renovera till nära nyskick är ju helt optimal just nu, kunskapen finns kvar, delarna finns ett överskott på, och budgeten kan nog bli lägre än för nån som renoverar en veteranmoped i garaget. Kunde jag fortfarande ha kvar en Manuell 9-5 i garaget om 30 år vore jag otroligt lycklig.

    2 användare gillar detta inlägg


    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  3. #3
    Håller med! Har precis motorrenoverat (delvis) min 9-5 aero som är en 2005a. Nästa steg är att ta hand om lacken runt om, lackera om, polera upp och lägga ett riktigt bra skydd. Sen är nästa steg interiören. Nu är denna 9-5an inte speciellt risig, men det är helt underbart att se slutresultatet (och känna det.. ). Ännu bättre måste det ju kännas om man går från riktigt risig till toppskick!

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 562
    Medlem#
    8163
    Att göra omfattande renoveringar av halvgamla Saabar är fortfarande något för riktiga fullblodsfantaster :S Det finns inget ekonomiskt incitament att göra detta - det finns fortfarande för många av samma variant ute till försäljning för att priserna kan motivera en så kostsam affär, och det är fortfarande väldigt lång tid kvar innan priserna på gamla 9-5 eller nyare 9k kan förväntas stiga.
    Men är man fantast och gillar att skruva och har både tid pengar och plats att husa en sådan bil i 30 år så har du helt rätt, det blir inte enklare eller billigare att återställa dessa bilar i nyskick!
    /Johan

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    jo fast nu var det ju inte bruksbilar vi skulle se de som........den ekonomiska aspekten kan man liksom inte tänka på utan det ska ju vara glädjen att renovera och att ha en fin bil som ska styra. Finns ju de som renoverar gamla peugeot 104 också och de är lika stendöda de också men gläder ändå den som äger och renoverar dem.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020
    Jag har väl redan börjat min gamla -01:a vårdas och används enbart som sommarbrukis (14 året i min ägo), funderar på om att få loss bilen med numret under min. De är identiska från början och stod på rad hos svenska bil när de levererades. Och har en -05:a aeor med knappt 15k på mätaren, den skall bli som de borde levererats, bättre bromsat, fjädring, diffad låda med 3:61 utväxling och smidd motor. ca 400 hk och det borde bli en rolig autobahn räser . Så jag har bilar så det räcker ca 20-25 år frammåt. Baksidan är att jag inte behöver köpa någon mer bil, den sista finns redan

    1 användare gillar detta inlägg


    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Fast just 9000 verkar ju trenden ha vänt uppåt på. Där börjar man ju se halvdana bilar betinga ett inte helt oävet pris. En Aero får man ju ändå hosta upp 20000 för även i rätt uselt skick.

    1 användare gillar detta inlägg

    rcy


  8. #8
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Turas om att åka med mina gamlingar och fixa mellan körandet, min äldsta fyller 53 i sommar och den får rulla minst 50 mil varje år för att hålla kompet och bromscylindertrycket uppe och den stiger i värde för varje kilometer, äldsta 9000 rullar några fler mil som halvbruks och även den börjar få sitt välförtjänta värde, ser att det tunnas ut med riktigt fina 9000 utan framskärmsrost

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Jag tycker fortfarande att 9000 är en fruktansvärt bra bruksbil året runt.
    Bekväma stolar, rymlig och billig att ha

    2 användare gillar detta inlägg


    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Personlig glädje och tillfredställelse kan inte, och ska inte, värderas i pengar.
    Låt oss glömma den allmänna Girigheten och njuta istället.

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Konstruktionen på "moderna" (nåja) bilar gör dem ju oftast inte så renoveringsvänliga, även om 9-5 inte kanske är så extrem så är det ju ändå en hel del delar som är tillverkade just för att inte renoveras utan bytas. Många av dessa saker går såklart få tag på fortfarande men priserna på vissa delar (både udda och ibland även vissa mer vanliga delar) är löjligt höga.

    På 60-70-80 talet byggdes finns det ofta lite baktanke med att det skall gå att reparera och renovera det mesta istället för att byta ut komponenter rakt av. T ex så finns det ingen (mig veterligen) ekonomiplåt att köpa till 9-5 utan det är kompletta stora plåtbitar över disk hos Saab som gäller, tråkigt om du t ex har rostiga bakskärmar vilket 90% av alla 9-5 har eller kommer att drabbas av.

    Lite halv-OT: Det ska bli intressant att se dagens helt nya bilar om 10-15-20 år och se hur många som rullar fortfarande. Med de (ofta) molnbaserade tjänsterna för diagnostik m.m som biltillverkare idag levererar så innebär det ju att de lite när som helst kan bestämma sig för att en modell är end-of-life och helt enkelt inte supportera reparationer på den modellen längre och hänvisa till att köpa en nyare bil istället. Lite som när ens mobil har gått sönder...

    Ska bli intressant att se också vilka tredjeparts-verktyg som finns för fordonsdiagnostik om 10-20år, den utvecklingen behöver ju också hänga med för att inte helt isolera fristående icke märkesverkstäder.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    jo fast ser man rent konkret på att rostlaga en 9-5 så är det ju nästan lättare att byta hela bakskärmen än att lappa en dålig skärmkant. Hela skärmar finns ju och är inte dyra på det viset. Visst är det ingen veteranbil man renoverar så men det borde nästan bli nästa trend. Att renovera en 9-5 från botten och upp. En modern veteranbil liksom. Skippa bruksbilstänket. Ju fler som börjar ju bättre blir ju tillgången på delar också. Om ingen köper ett dyft från orio och efterfrågan är noll. Ja då lyfter dom inte in pressverktygen igen...........

  13. #13
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Intressant tråd! Jag har tänkt rätt mycket på detta sen jag skaffade Saab.

    Jag anser mig ha "fyndat" en 9-5 aero som är i precis den konfiguration jag vill ha; en 02, skålade sportstolar, nya fronten och allt vad den faceliften innebar, mörk klädsel, manuellt växlad (gillar inte automat), borstad metall på instrumentbrädan och favvofärgen blåmetallic ("cosmic blue"). Men vagnen är rätt sliten, rostig och stenskjuten och jag velar när "den jävlas med mig" om jag ska behålla den eller inte.

    Tanken har slagit mig både en och två gånger om man skulle köra sommaren ut för att sen ställa av över vintrarna och börja använda den som "entusiastbil". Lite rost avskräcker inte, däremot avancerad elektronik och komplicerade konstruktioner där mycket behöver demonteras för en liten detaljs byte. Jag har även reflekterat över den billiga och mångfaldiga reservdelstillgången, till och med funderat på att köpa en donator i tillräckligt nära konfiguration, som man kan ha bara för att ta delar ifrån.

    Finns en del tänkvärt i detta ämne!
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Det skrotas många, och många är det säkert inte jätte fel på heller. Den stigmata som rör sludge och kedja gör att folk skrotat hellre än lämna in bilen och lägga pengar på en felsökning (de flesta har ju glömt hur man skruvar) det kan vara så enkelt att en skruv tar i remskiva som en del upplevt och det låter som bilen skärihop om 2 sekunder.

    Att använda som brukas tycker jag är okej, bilar ska användas inget som säger att brukisen måste vara slit och släng som man inte bryr sig om.

    Saab är faktiskt inte så svåra att meka med som vissa andra modeller, kruxet är egentligen bara när det behöver giftas i och ur om man inte har tech II. Kan väl heller inte tycka att reservdelar kostar orimliga pengar och skrotat har en uppsjö av bilar själv föredrar jag självplock då man oftast hittar lite extra saker att att ta med till ibland löjligt lite pengar har även hänt att dom sagt äh dom där kan du ta....

Liknande ämnen

  1. Äldre navkapslar SAAB
    Av falconiii i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-07-15, 17:12
  2. [LÖST] Ris! Är det inte dags att ändra/lägga till tema?
    Av virrgot i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 11:21
  3. Ang Saab 9-3 vs 9-5 äldre modeller köpråd
    Av PartyDavid i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-28, 09:13
  4. Bränsleförbrukning saab 99 av äldre modell
    Av Pershav i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 10:36
  5. Rostskyddstips för dig med SAAB äldre än -97
    Av Jugglis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-03-07, 21:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •