Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Konstigt motorljud vid start (Video) på ng9-3 1,8t Biopower

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -

    Konstigt motorljud vid start (Video) på ng9-3 1,8t Biopower

    Hej,

    Vet inte om detta är i rätt forum, låter som att felet kommer från motorn. Felet är att motorn /bilen låter riktigt risig vid start. Felet uppkommer oftast om det varit kallt ute, men märkte igår att det även fanns där vid 10+ ute.
    Inget som märkets vid köp.

    Så fort man gasar iväg, max 10m, så försvinner ljudet och kommer inte tillbaka förens bilen stått över natten.

    - Försvinner direkt när man börjat köra, även om jag stannar.
    - Växlar jag till P så låter det inget.
    - Låter bara med D eller R.
    - Bilen går normalt.

    Bil: 9-3 1.8t -08 BioPower/B207

    /Andreas


  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Här är ett nytt klipp. Bilen startas med P i. När ljudet kommer så har D lagts i.
    Som ni hör i videon så försvann även ljudet precis innan ja skulle börja känna!?
    https://youtu.be/-nI4DFpVWV4

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Jag tycker mer att det låter som något skorrar, sitter löst. Kan vara att det börjar låta när du lägger bilen i växel pga dess vibrationer. Kanske rem till generatorn?

    Se tidigare tråd för tips: http://forum.saabturboclub.com/showt...-ljud-motorrum

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av to0b Visa inlägg
    Jag tycker mer att det låter som något skorrar, sitter löst. Kan vara att det börjar låta när du lägger bilen i växel pga dess vibrationer. Kanske rem till generatorn?

    Se tidigare tråd för tips: http://forum.saabturboclub.com/showt...-ljud-motorrum
    Tack för svar. Uppskattas.

    Ja du. Jag har inte den blekaste. Inte många andra heller antar ja.

    Blir nog att ställa den utanför verkstan över natten, och be dem lyssna på morgonen. Brukar ju bli ett dyrt kalas, där av skulle ka vilja löst set själv.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Lämnar in bilen imorgon. Kan ju återkomma med deras rapport.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Har nog varit lite lat på felsökningssidan. Testade idag igen och kan konstatera att bilen inte låter något om jag stänger av ACn helt. Bilen slirar lite "skriker" så fort ja sätter på den. Samt att mullret kommer tillbaka.

    Går detta att lösa själv tros? Remmen eller hjulet?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Har du inte tummen mitt i hand kan du säkert lösa det själv. Ta av remmen för att känna på rullarna om någon skurit.

    Kanske hjälper lite (är dock till OG9.3): http://forum.saabturboclub.com/showt...9-3-Aero-02-OG

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Verkstaden misstänker multirem. 500:- för kalaset, ink arbete och material. Låter som ett bra pris. Får hoppas det är den bara.

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Det är svårt att se men det ser ut som remmen slår så innihelvete fram och tillbaka vid ca 13-15sek och stämmer det så lär det vara värt att kolla upp remmen och eventuell spännare.

    https://youtu.be/-nI4DFpVWV4?t=13

    Den lär vara riktigt torr och gammal om det är den som inte orkar dra runt ordentligt när ACn slår till, be verkstaden undersöka så inte AC kompressorn är på väg att gå åt helvete också. De ska/bör alltid kontrollera det i och med att remmen är lös men det är inte sagt att alla gör det ändå.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hunnit byta remmen, Problemet löst?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hunnit byta remmen, Problemet löst?
    - Tack för alla svar. Uppskattas.

    Herman; Skrev multirem men tjejen i receptionen sa fläktrem. Antar att det är samma sak. Är lite skadad utav ljudet och tyckte mig höra det när jag hämtade bilen. Jag inbillade mig bara. Har haft bilen nu och kallstartat i flera dagar. Den låter normalt nu, inget missljud eller liknande.

    Samtalade även med killen som reparerade bilen och han sa att remmen inte var slut eller torr..

    Blev en billig historia :-)

    Tack igen!

  12. #12
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av poulsen56 Visa inlägg
    ...han sa att remmen inte var slut eller torr..
    Vad var felet då? Bytte han remmen ändå?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Vad var felet då? Bytte han remmen ändå?
    Ja, han sa att den inte var slut men att den kan varit dålig ändå, eller nått i den stilen. Är inte super haj på detta så kan ha tolkat fel också. Men den byttes iaf och ljudet har försvunnit.

    Edit: Att den inte såg slut/torr ut men att den kan bli så när det blir belastning på en dålig rem som annars ser bra ut.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-06-15, 12:10
  2. Konstigt motorljud från Saab 9-5.
    Av MuLLvaD3n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-01, 14:51
  3. 9-5 2.0t BioPower 2007/11700 mil - kamkedjerassel (video)?
    Av pestor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-02-16, 08:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •