Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Problem med xenonljusen pekar i marken

  1. #1
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593

    Problem med xenonljusen pekar i marken

    körde över ett vildsvin så har fått byta nivågivaren fram för den gick sönder, sedan des har ljuset braåkat med mig,

    fick på bes att det e för lågt ställt.

    Har bytt kablen fram och givaren bak med, inga felkoder, men ändå så så fort jag börjar köra bilen så ställer det ner sig i baken, så man ser 2 m framför sig.

    stannar man sen bilen så är det bättre igen,

    När jag kollade med tech 2 så var givaren fram kalibrerad på 44% och bakre på 61%

    och gungar man bilen ser man att dom ändrar sig.

    Men vet i fan vad jag skall göra för att få det bra

    https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...f5&oe=5960424A


    läser man sen om det i wis så skall det ju vara mellan 33 och 40% men vad är det som gör att det blir så fel på min skit bil?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-04-02 klockan 16:39. Anledning: §7.1 WIS bild raderad
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Sammenlignet med verdier som målt i et system der høyden var OK (men som hadde satt DTCs) var "Främre lastvinkelgivare"/"Kalibreringsvärde främre" der hhv. 43%/43%, og tilsvarende for bakre 53%/45%. Ut fra dette KAN det virke som om det er bakre giver hos deg som peker på problemet (selv om dette vil variere mellom ulike biloppsett), siden grenseverdiene ligger mellom 30%-70%.

    Verdien for "Ljuslängdregleringsmotor" låg på 193%.

    Har du førsøkt Kalibrering av systemet?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Sammenlignet med verdier som målt i et system der høyden var OK (men som hadde satt DTCs) var "Främre lastvinkelgivare"/"Kalibreringsvärde främre" der hhv. 43%/43%, og tilsvarende for bakre 53%/45%. Ut fra dette KAN det virke som om det er bakre giver hos deg som peker på problemet (selv om dette vil variere mellom ulike biloppsett), siden grenseverdiene ligger mellom 30%-70%.

    Verdien for "Ljuslängdregleringsmotor" låg på 193%.

    Har du førsøkt Kalibrering av systemet?
    är inte så duktig på norska,
    Men jag har bytt givaren bak till en som ska fungera.
    Och jag har kalibrerat men när man börjar köra så sjunker ljuset rätt mycket ner i baken, och när man saktar in så reglerar det upp sig.

    Ljuslängdregleringsmotor ligger ju på 180% som den skall göra när man står still på plan mark.
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson Visa inlägg
    Ljuslängdregleringsmotor ligger ju på 180% som den skall göra när man står still på plan mark.
    180% av vad då? Vad är det för siffra och var kommer den från? 180% låter lite konstigt oavsett vad det är för något. Det låter ju som att något är 80% mer än "normalt" (100%), och det låter lite konstigt i mina öron...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Kalibrerte du systemet etter at den fremre giveren ble byttet, men FÖR kabel og den bakre ble skiftet ut? Det jeg tenker på er at du kanskje har/har hatt to feil.

    Når du "gungar bilen ner" framme endrer da verdien for fremre giver seg opp eller ned? Og om du så "gungar bilen opp" bak endrer da verdien for bakre giver seg samme veg som det gjorde for den fremre?

    Jeg går ut ifra at du ikke har feilkoder satt for xenon - og at lampa for xenon i hovedinstrumentet ikke lyser(?).

    Beklager at jeg ikke skriver på svensk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    180% av vad då? Vad är det för siffra och var kommer den från? 180% låter lite konstigt oavsett vad det är för något. Det låter ju som att något är 80% mer än "normalt" (100%), och det låter lite konstigt i mina öron...
    bilden blev borttagen men i wis står det att Ljuslängdregleringsmotor ska vara på 180 när man står plant och den e rätt kalibrerad

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Kalibrerte du systemet etter at den fremre giveren ble byttet, men FÖR kabel og den bakre ble skiftet ut? Det jeg tenker på er at du kanskje har/har hatt to feil.

    Når du "gungar bilen ner" framme endrer da verdien for fremre giver seg opp eller ned? Og om du så "gungar bilen opp" bak endrer da verdien for bakre giver seg samme veg som det gjorde for den fremre?

    Jeg går ut ifra at du ikke har feilkoder satt for xenon - og at lampa for xenon i hovedinstrumentet ikke lyser(?).

    Beklager at jeg ikke skriver på svensk
    Det e lungt, översätter i goggel translate men ändå inte helt lätt

    nä precis inga felkoder och ingen lampa lyser.

    När man höjer bilen i bakänden så minskar värdet fram och tvärt om fram, höjer man den fram så ökar värdet, så står det åxå i wis att det skall vara.

    Jag kalibrerade efter jag bytande givare och kabel. har nog kalibrerat 10 gånger nu hehe
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Det är klart att den är borttagen eftersom det inte är tillåtet att lägga upp sådant material.

    Jag vänder mig inte mot att värdet ska vara 180, utan mer att enheten ska vara "%". Det låter mer som t.ex 180grader, typ helt horisontellt. Men det kanske ska vara så. Svårt att säga utan veta allt...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson Visa inlägg
    - När man höjer bilen i bakänden så minskar värdet fram och tvärt om fram, höjer man den fram så ökar värdet, så står det åxå i wis att det skall vara.
    Men har du også kontrollert verdien til bakre lastvinklegiver når du "höjer bilen i bakänden" og sänker den der, og hva ble resultatet da?

    Hvorfra ble giverene nå anskaffet og hvilke artikkelnummer har de?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Det är klart att den är borttagen eftersom det inte är tillåtet att lägga upp sådant material.
    Jeg har fulgt diskusjonen rundt dette tema og respekterer konklusjonen, men da bør også oppfølging være konsistent. Det er ikke mer enn 1 1/2 måned siden slikt materiale slapp igjennom "sensuren" .
    Senast redigerat av Norrbagge den 2017-04-03 klockan 15:00. Anledning: Staving
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Självklart ska det vara det. Det kan ha varit något som ingen uppmärksammade. Eftersom dom är till hjälp för många och det inte är något som stör folk här i allmänhet, så är det ju knappast så att det kommer in massor av rapporter om det. Sedan har vi ju sagt att det är ok om det kommer från någon annan som redan publicerat det på nätet, t.ex Mekonomen, Speedparts etc. Då kan det vara ok att länka till den sidan för då är det inte vi som publicerat det. Nog om det här och nu så vi inte förstör TS tråd.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Problem med Xenonljusen
    Av Bowlarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-08, 21:46
  2. varningslampan för xenonljusen tänd, fråga!
    Av -big kahuna- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 14:30
  3. Då var xenonljusen på plats
    Av MyGGaN76 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •