Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Turbulens efter byte till förstärkta bakfjädrar

  1. #21
    Grundladd hammaren70s avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Öland Rälla
    Inlägg
    223
    Medlem#
    9395
    Jag har inte sportchassi och det skall göras på verkstad och bilen har gått 21000 mil.
    Kör en Saab 9-3 1.8t biopower 2008.

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Mät bilens höjd från marken (på plant och slätt underlag) till skärmkant vid samtliga hjul före och efter bytet. Kan ev vara till nytta om bytet inte blir helt till belåtenhet. Kan ju vara intressant att veta dessutom.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    det skadar nog inte att dubbelkolla fjädrarna på måtten. längd 389mm, dia 118mm och tråd 11,5mm Det är inte direkt ovanligt med felmärkta fjädrar från lesjöfors. Har säkert fått fel 5ggr nu och oftast är det en helt annan fjäder. Inte ett spår lika ens så jag vet inte riktigt hur det fungerar där på fabriken.
    Artnr är korrekt dock.

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    det skadar nog inte att dubbelkolla fjädrarna på måtten. längd 389mm, dia 118mm och tråd 11,5mm Det är inte direkt ovanligt med felmärkta fjädrar från lesjöfors. Har säkert fått fel 5ggr nu och oftast är det en helt annan fjäder. Inte ett spår lika ens så jag vet inte riktigt hur det fungerar där på fabriken.
    Artnr är korrekt dock.
    Är måtten du anger standardfjäderns, eller den förstärkta? Eller är de identiska?
    11,5 mm tråd gav skjutmåttet när jag mätte de förstärkta när jag växlade tillbaka till sommardäck igår.
    Saab 9-5 2,3t SC -09 Vector Griffin
    Saab 9-5 2,3t SC -05 Linear Business (såld)
    Saab 9000 CSE 2,3T -95 (såld)
    Saab 9000 CC 2,0T -87 (såld)

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Måtten jag skrev är vad de förstärkta ska vara.

  6. #26
    Jag har hämtat de som satt tidigare på bilen, på verkstaden.
    Då är måtten mellan standard och förstärkta så gott som identiska.

    Jag har också checkat med auktoriserad SAAB-verkstad att de gamla fjädrarna (märkta gul/grön/blå) är standardfjädrar.

    Verkstaden har beställt upp två nya fjädrar för jämförelse, för att utesluta att de nuvarande är felplockade.

    Nästa steg är att säkerställa att stötdämparna också är av standardvariant. Hur gör man det?
    Saab 9-5 2,3t SC -09 Vector Griffin
    Saab 9-5 2,3t SC -05 Linear Business (såld)
    Saab 9000 CSE 2,3T -95 (såld)
    Saab 9000 CC 2,0T -87 (såld)

  7. #27
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    standard fjädern till samma bil ska vara 410mm lång och ha 11mm tråd.
    Värt att poängtera är att alla de fjädrar jag har fått som varit fel har varit totalt fel, alltså helt felmärkta även på fjädern. Senaste VW passat fjädern jag fick som var fel hade min lev 300st av i lager. Alla var fel. Så det handlar sällan om nåt enstaka felplock utan de måste dribbla med nån siffra eller nåt redan vid märkningen av hela batchen. Att få ett nytt par behöver alltså inte innebära att de är rätt heller.

  8. #28
    Jag var och mätte på nytt på de demonterade, och de är 410mm långa. De är ju något rostiga, så 11mm i original kan nog stämma också.
    Jag noterar dina uppgifter med stor tacksamhet och vidarebefordrar till verkstaden så får de kontrollmäta.
    Märkligt att en stor tillverkare kan ha så pass dålig leveranskontroll.

    Har du någon motsvarande info gällande stötdämparna?
    En felorsak som verkstaden förde upp, skulle kunna vara att stötdämparna är av sportmodell (chassikoden ger att det ska vara standarddämpare).
    Men skulle det ha fungerat med standardfjädrarna tidigare?
    Har stötdämparna någon färgmärkning från fabrik, eller hur ser man detta?
    Saab 9-5 2,3t SC -09 Vector Griffin
    Saab 9-5 2,3t SC -05 Linear Business (såld)
    Saab 9000 CSE 2,3T -95 (såld)
    Saab 9000 CC 2,0T -87 (såld)

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    jo min web epc säger standard på fjädrar och stötdämpare. Om det inte funnits varianter tidigare så ska dämparen vara lila markerad. Står det ingenting på dämparna då? Allt ser ju hyfsat fräscht ut så man borde ju nästan kunna se artikelnumret på dem?

    fast rent konkret, visst kan lågprofilshjul göra en stor skillnad gentemot mjukare 16". Det är ju nästan så nivåregleringsdämpare hade varit ett bättre val än styvare fjädrar.

  10. #30
    Jag ska plocka bort bakdäcken igen under dagen och se om jag kan hitta något på dämparna.

    Den rullade på andra 17" sommardäck i höstas, och visst är det skillnad mot 16", men det är främst dunkande och hoppandet som stör.
    Och det dunkade och lät inte normalt när jag tillfälligt la på vinterdäcken (16") i helgen heller.

    Det kan väl naturligtvis inte heller uteslutas att en dämpare gått sönder, eller om de nu redan är så slitna att de inte klarar att jobba optimalt med en förstärkt fjäder?
    Saab 9-5 2,3t SC -09 Vector Griffin
    Saab 9-5 2,3t SC -05 Linear Business (såld)
    Saab 9000 CSE 2,3T -95 (såld)
    Saab 9000 CC 2,0T -87 (såld)

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Kvänum
    Inlägg
    107
    Är vanligt på 9-5 när man hissar upp bilen och dämparen dras i ändläge. Så ger de sig och tappar sin funktion. Hissa upp bilen och släpp dämparen i sitt nedre fästa och tryck upp dämparen för hand. Det ska gå tungt och jämt hela vägen. Prova det så får du se mvh
    Saab Racing Development

  12. #32
    Grundladd hammaren70s avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Öland Rälla
    Inlägg
    223
    Medlem#
    9395
    Hej har fått tillbaka min bil från verkstan och den blev lite högre än förut. Men den fungerar som innan lite simmare bara inget dunkande eller hoppande än så länge är jättenöjd.

  13. #33
    Citat Ursprungligen postat av hammaren70 Visa inlägg
    Hej har fått tillbaka min bil från verkstan och den blev lite högre än förut. Men den fungerar som innan lite simmare bara inget dunkande eller hoppande än så länge är jättenöjd.
    Stort tack för återkopplingen.

    Byttes även konsolen som sitter vid det övre fästet, som du frågade om i tråden http://forum.saabturboclub.com/showt...6td%C3%A4mpare ?
    Saab 9-5 2,3t SC -09 Vector Griffin
    Saab 9-5 2,3t SC -05 Linear Business (såld)
    Saab 9000 CSE 2,3T -95 (såld)
    Saab 9000 CC 2,0T -87 (såld)

  14. #34
    Grundladd hammaren70s avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Öland Rälla
    Inlägg
    223
    Medlem#
    9395
    Nej dom använde den gamla konsolen.
    Kör en Saab 9-3 1.8t biopower 2008.

  15. #35
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Hur kan den här tråden stå LÖST om den inte är det för Goforit?



    Kan du ta bilder på alla dina delar och nr när däcket är borta igen och längst ner på dämparanslutningen?

    Kanske inte är någon svår lösning, men inte lätt när man inte får se det själv IRL.

    Dessa bilder kan ni fundera på ett tag, ni ser lösningen.

    DSC_0187_1.jpg

    DSC_0186_1.jpg

    Sen kan ni se i Garaget-länken hur den sett ut sedan dess.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #36
    Instämmer i frågan hur det kan stå [LÖST] när det verkligen INTE är fallet..........

    Bilen ska till verkstaden igen imorgon, och jag har faktiskt tagit ledigt för att kunna deltaga i operationen, och om så krävs dra iväg och hämta nya dämpare om det visar sig att problemet ligger där. Jag lyckades inte hitta någon färgmärkning på de nuvarande, och etiketten var svårläst (utan att få upp den på lift).

    Och det ska fotograferas, och mätas.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av SRD Visa inlägg
    Är vanligt på 9-5 när man hissar upp bilen och dämparen dras i ändläge. Så ger de sig och tappar sin funktion. Hissa upp bilen och släpp dämparen i sitt nedre fästa och tryck upp dämparen för hand. Det ska gå tungt och jämt hela vägen. Prova det så får du se mvh
    Var detta menat specifikt vid ett fjäderbyte, eller mer som en generell felsökning av stötdämparen?
    Saab 9-5 2,3t SC -09 Vector Griffin
    Saab 9-5 2,3t SC -05 Linear Business (såld)
    Saab 9000 CSE 2,3T -95 (såld)
    Saab 9000 CC 2,0T -87 (såld)

  17. #37
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Det är ju frågan när tråden sattes som löst. Och hur skall det hanteras när man har någon som går in i tråden i efterhand med liknande problem? Det kanske sattes som löst när TS hade löst sitt problem som var det som tråden ursprungligen handlade om. Ska tråden inte sättas som löst förrän alla som deltagit i tråden har löst sina problem?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #38
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av hammaren70 Visa inlägg
    Hej har fått tillbaka min bil från verkstan och den blev lite högre än förut. Men den fungerar som innan lite simmare bara inget dunkande eller hoppande än så länge är jättenöjd.
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Hur kan den här tråden stå LÖST om den inte är det för Goforit?
    Jag satte den i all hast som löst innan jag lämnade jobbet baserat på hammaren70's post utan att kolla att det var han som var TS.
    Återställt.
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Och hur skall det hanteras när man har någon som går in i tråden i efterhand med liknande problem? Det kanske sattes som löst när TS hade löst sitt problem som var det som tråden ursprungligen handlade om. Ska tråden inte sättas som löst förrän alla som deltagit i tråden har löst sina problem?
    Jag sätter trådar jag stöter på där TS's problem är lösta, om andra lånar tråden gör inte det ogjort.
    Syftet med prefixen [LÖST] är till för att särskilja trådar som innehåller lösningar får de som bara har problem och frågeställningar utan lösningar.
    Det hjälper de som använder avancerad sökning och bara söker bland redan lösta trådar alternativt gör att man i sökresultaten kan välja att lösa de trådar med lösningar baserat på prefixet före att lösa de som inte leder någon vart.

    I en ideal värld sätter TS alltid själv topic som löst när lösningen är verifierad men många vet inte hur, känner till att man kan eller bara glömmer det så jag gör även det utöver mycket annat för att vår kunskapsbank som forumet utgör skall bli lättare att hitta lösningar i för det finns mycket värderfullt begravt här.
    Och att hitta en lösning vill man gärna göra på kort tid.

    När tid finnes kommer jag att presentera mer av hur man kan förbättra samt öka chansen att hitta information.
    prefixet [LÖST] är en finess och vettiga taggar en annan....

  19. #39
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    det skadar nog inte att dubbelkolla fjädrarna på måtten. längd 389mm, dia 118mm och tråd 11,5mm Det är inte direkt ovanligt med felmärkta fjädrar från lesjöfors. Har säkert fått fel 5ggr nu och oftast är det en helt annan fjäder. Inte ett spår lika ens så jag vet inte riktigt hur det fungerar där på fabriken.
    Artnr är korrekt dock.
    Var hämtar du dessa fakta gällande kortare längd på de förstärkta fjädrarna än originalet?

    Jag fick samtal från verkstaden precis, och de förstärkta har samma längd som originalet, enligt dem.
    De ska också har säkerställt denna uppgift direkt med SAAB-verkstad (Holmgrens Bil).

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag får nu också besked från verkstaden om att stötdämparna tydligen inte har klarat bytet till de förstärkta fjädrarna, utan måste bytas.
    Saab 9-5 2,3t SC -09 Vector Griffin
    Saab 9-5 2,3t SC -05 Linear Business (såld)
    Saab 9000 CSE 2,3T -95 (såld)
    Saab 9000 CC 2,0T -87 (såld)

  20. #40
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Bara nivåreglering klarar detta egentligen.

    Skulle jag kostat på mig direkt.

    Gula Koni klarar inte av tyngden på en combi, men på en vanlig Sedan gör dom det.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Förstärkta bakfjädrar 9-5 kombi
    Av crillez i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-02-04, 22:54
  2. Mekonomens förstärkta bakfjädrar till 9-5. Erfarenheter??
    Av Lasse_gbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 17:47
  3. Förstärkta V-Lådor till 9000
    Av Barra i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 02:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •