Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Grundladdtryck B207 Biopower

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629

    Grundladdtryck B207 Biopower

    Har försökt söka mig till vad för GLT min kära bil ska ha.bilen i fråga 9-3 SS-09 1.8t biopower med icke orginal programvara .
    Hur kollar man GLT på dessa bilar?
    Skiljer det på GLT på standard bil gentemot optimerad bil?
    Vad ska det vara för GLT?
    Om jag har för lågt GLT vad bror det på kan det ändras om något i står rätt till?

    Tack på förhand
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...et-2000022139/

    Med en sån där handpump kan man kontrollera när wastegate öppnar sig.
    Glt kan skilja på en optimerad bil. Beror lite på hur optimerad och vem som gjort programmet.
    Om det är för lågt/högt burkar man kunna skruva på stången.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Oki.så man kan inte kolla glt genom att koppla ur den bakre magnetventilen vid turbon?

    Vad för värde kan man tänkas ska ha vid glt?
    0,0-0,2 0,2-0,5 ?
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Bakre dumpventilen? Du menar wastegate? Det du kan göra är att koppla wastegateklockan direkt till kompressorn istället för att gå via magnetventilen. Då kommer motorn gå på grundladdtryck när du stampar gasen i botten.

    Förspänningen på din wastegate ska vara 1,5mm och om allt står rätt till ska det ge ett grundladdtryck på 0,40bar ±0,03bar.
    Senast redigerat av Brisse den 2017-03-31 klockan 15:36.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Trodde ja han editera texten innan någon läste ..
    Oki ja kopplade ur den i kontaktstycket .då hade jag 0,1 i laddtryck som max ..men då kanske jag gjorde på fel sett..dra slangen direkt till kompressorn?
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja, kopplar du ur kontaktstycket så borde den också gå på grundladdtryck eftersom magnetventilen är öppen mellan W och C, men stängd till R i spänningslöst tillstånd, så det ska ge samma resultat som metoden jag föreslog ovanför.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Oki..då har ja för lågt GLT helt enkelt ..då är frågan varför ..kan det ställas ner vid optimering?
    Ställer man enbart GLT mekaniskt eller kan man ändra det i programvaran också?
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Nej, man ställer inte ned sitt grundladdtryck. Vid vanlig trimning ändrar man det inte. Vid mer extrem trimning kan det behöva höjas men det är i så fall i samband med att man kör större turbo än original.

    Grundladdtryck bestäms helt mekaniskt. Den elektroniska laddtrycksregleringen går bara in när föraren gasar så mycket att grundladdtryck inte räcker. Det som händer då är att gasspjället ställer sig helt öppet och så går motorstyrsystemet över till att styra vridmomentet genom att pysa ut luft ur wastegateklockan med magnetventilen.

    Har du för lågt grundladdtryck så kan det vara något fel på din wastegate eller wastegateklocka, som att den t.ex. kärvat fast i öppet läge, eller att fjädern i wastegateklockan är trasig. Det kan också vara att turbon är slutkörd så att den har svårt att komma upp i rätt laddtryck.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    158
    .
    Förspänningen ska vara 1,5 mm som Brisse skriver men grundtrycket är då ca 0,25-0,3 bar med den tryckklockan som sitter på TD04-11t turbon. Det är ett lägre grundladdtryck på B207 motorerna mot dom äldre B2x4, B2X5 motorerna. Om du pumpar med handpump med wastegatearmen monterad med 1,5 mm inspänning bör du se att armen börjar röra sig vid runt 0,25

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av eddy den 2017-03-31 klockan 16:31.

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Hej eddy! Är du säker på att det stämmer? Jag dubbelkollade siffrorna i WIS innan jag postade inlägget...

    Sedan skulle jag gärna vilja fråga, var exakt mäter T0bzter trycket och litar du på manometern? Går bilen som den ska i övrigt? Vad ligger maxladdet på? Tänker bara kolla så att vi inte letar efter fel som inte finns

    Edit: Tittade lite till i WIS och de anger två olika GLT på två olika ställen, så en av dem är uppenbarligen fel. Jag tog fram mina tidigare siffror från tekniska data, men tittar man under instruktionen "kontroll och justering av grundladdtryck" så skriver de 0,25-0,27bar med handpump tills stången börjar röra sig. Märkligt, men visst, WIS kan också ha fel ibland.
    Senast redigerat av Brisse den 2017-03-31 klockan 16:55.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Tack för grym info. Jag har lite små problem med bilen...
    den små rycker på tomgången och bolmmar vitrök..men anledningen av att ja ville kolla glt e för att ja va nyfiken ..ja kollar laddtryck genom obd med torgue appen då har ja maxladd på 1.0bar. Bilen har Annan programvara och 630cc spridare. Börjar tänka på om turbon e dålig..
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    158
    Ja, det är jag säker på och jag har även mätt på en 9-3 biopower med 11T samt min egna 9-3 aero med 14T. Har även för mig att Mackan nämner att han modifierat
    sin wastegate för att erhålla 0,45 bar istället för 0,25 på trionicforumet. Knepigt att WIS säger annat ?

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ryckig tomgång känns inte som ett symptom som skulle uppstå av en dålig turbo, men bolmar vitrök kan tyda på dålig turbo. Drar den mycket olja? Hur känns det när du trycker på gasen? Kommer turbon snabbt upp i laddtryck, eller känns den trött och seg? Är den frisk borde du få fullt ladd strax över 2000rpm.

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av eddy Visa inlägg
    Knepigt att WIS säger annat ?
    Ja, jag kollade lite till och WIS påstår två olika saker beroende på var man tittar, så WIS har fel på minst ett ställe.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Ryckig tomgång känns inte som ett symptom som skulle uppstå av en dålig turbo, men bolmar vitrök kan tyda på dålig turbo. Drar den mycket olja? Hur känns det när du trycker på gasen? Kommer turbon snabbt upp i laddtryck, eller känns den trött och seg? Är den frisk borde du få fullt ladd strax över 2000rpm.
    Ja tomgången är nog något annat....ja lite olja kanske den drar gjorde service på den i december fyllde på olja till max å nu är den någon mm nedanför max och ha kört ca 500mil..laddtrycket kommer vid ca 2500 och då lägger den sig stabilt på 0.9-1.0 men de känns lite lågt men svårt å säga när ja inte vet vad jag har för Programvara hur den ska ladda men borde finnas någon medel värde vad en optimering ger. Misstänker att ja har maptun steg 3 men de är bara spekulationer tyvärr ..men går man på hårdvaran så kan de stämma..kollade spolar å tändstift i dag..tyckte dom va svartsotiga tyder det på oföbrännt bränsle? Kan de ha å göra med laddtrycket att mappen matar på etanol men den förbränns inte riktigt?
    Och på så sett ryker mycket?
    Senast redigerat av T0bzter den 2017-04-01 klockan 00:18.
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av T0bzter Visa inlägg
    Kan de ha å göra med laddtrycket att mappen matar på etanol men den förbränns inte riktigt?
    Och på så sett ryker mycket?
    Bränsleblandningen ska bli rätt oavsett laddtryck eftersom motorstyrsystemet kontinuerligt mäter hur mycket luft som går in i motorn. Men visst, svarta stift tyder på fet bränsleblandning, men eventuellt lågt laddtryck lär inte vara orsaken. Däremot kan ett luftläckage någonstans mellan turbokompressorn och motorn göra att den går fett när det är övertryck, eftersom luft som är uppmätt och förväntas delta i förbränningen då försvinner innan det når motorn.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Oki. Någon som har ett hum hur mycket dessa bilar laddar vid steg1 optimering .skulle va trevligt å se om ja ligger någorlunda rätt?
    Märkte i helgen när man segdrar bilen på Vxl 6 från 100-120khm så få ja svaga vibrationer/ryckningar när turbon laddar men släpper ja gasen lite så slutar detta?
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  18. #18
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av T0bzter Visa inlägg
    Oki. Någon som har ett hum hur mycket dessa bilar laddar vid steg1 optimering .skulle va trevligt å se om ja ligger någorlunda rätt?
    Märkte i helgen när man segdrar bilen på Vxl 6 från 100-120khm så få ja svaga vibrationer/ryckningar när turbon laddar men släpper ja gasen lite så slutar detta?
    Har du steg1? Gäller det inte din projektbil? Du la väl upp en bild som visade Siemens Deka 630 alternativt ännu större spridare?
    Steg 1 borde rimligtvis vara samma GLT som original.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Det är detta som är lite problematiskt

    Jag har inge info på vilket steg jag har.jo förmodligen har jag 630cc enligt utseende är dom inte orginal..hmmm känner att ja måste försöka kolla upp programvaran ordentligt. Men inge av dom större bolagen säger varken att ja har deras program eller ej tyvärr...de ja försöker luska fram är om turbon hänger ihop med rök utveckling som bilen spyr ut..och har ja så lågt GLT som 0.1 känns de inte rätt..därför tänkte jag som en referens vad för max laddtryck ett steg 1 bil har
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Viktigt att programvaran är kalibrerad för spridarna som sitter i bilen. Om du exempelvis försöker köra 630cc med originalmjukvara (eller trim gjort för originalspridare) så går motorn väldigt fett, med svarta stift, mycket rök och ryckig gång som resultat.

Liknande ämnen

  1. Elektrodavstånd på tändstift? NG9-3 B207 BioPower
    Av Martytunes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2023-06-24, 17:46
  2. Stannat under färd NG9-3 B207 BioPower -09
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-10-24, 21:14
  3. BF98 i Biopower NG9-3 B207
    Av OrebroJohn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-12-25, 21:25
  4. [LÖST] Byta tändstift NG9-3 B207 BioPower
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-11-14, 19:59
  5. Temperaturproblem B207 Biopower
    Av Idlewild i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-10-30, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •