Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Hastighetsmätare visar 70km/h Saab 900 -97

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    16

    Hastighetsmätare visar 70km/h Saab 900 -97

    Hej!

    Jag är spekulant på en Saab 900 2,0 T -97.
    Enligt uppgift från nuvarande ägare ska det finnas ett fel på den som yttrar sig genom att ibland när man startar bilen så hoppar hastighetsmätarnålen till 70 km/h oavsett vilken hastighet man har. Om man då slår i instrumentbrädan ovanför mätaren så ställer sig mätaren rätt.

    Är det någon här som har varit med om samma sak eller som kan veta vad det beror på?

    Växellådan är tydligen inte boven i dramat enligt ägarens verkstad som inte lyckats lösa problemet.

    mvh
    Patrik
    Saab 9-3 2,0 T Sport Cabriolet -99

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Ett tips är nog att det är glapp i själva huvudinstrumentet...

    Är inte så ovanligt vad jag hört. (Men då brukar det främst hända att allting dör istället). Tror ändå att det är det som är fel.

    Tyvärr är det nog så att man måste byta hela instrumentet i så fall, och det går nog gissningsvis på runt 3000-4000 ungefär. (Förutsatt att du byter ut det själv. (inte så hemskt svårt)). Sen antar jag att du måste in på saab och ställa in milantalen och så, och de tar väl kanske en femhundring för det också...

    Men för säkerhets skull så kan du väl knata in på Saab och höra med de om vad saker och ting kostar, och om de också tror att det är det som är fel...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Vibrationer vid gaspådrag och fart över 70km/h,Saab 900S-91
    Av Mr Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 00:19
  2. hastighetsmätare visar för mycket
    Av Stranna i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-27, 23:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •