Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vibrationer, trögstyrd och klonkande OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931

    Vibrationer, trögstyrd och klonkande OG9-5

    Hej, vet inte riktigt om detta är rätt kategori men försöker ändå.

    Jag har en Saab 9-5 Aero automat från 2001 som är väldigt obekväm att köra. Den har i skrivande stund gått 19500 mil.

    Första problemet är att det är väldigt mycket vibrationer i bilen, på tomgång och när man kör. Hela bilen känns skakig. Känns som det är någon motorkudde då hela motorn rör sig när man startar den.

    Andra problemet är att bilen är väldigt trögstyrd, man får ta i ganska mycket i ratten när man är i låg fart, även ibland uppstår ett knarrande ljud i ratten, endast hänt när man svängt höger än så länge. Servo oljan är full, men på tomgång finns det något lustigt skrapande ljud så jag antar att servopumpen börjar ge upp?

    Nu till tredje och sista problemet, när man kör över gupp så uppstår det ett klonkade ljud, som metall slår mot metall.

    Dessa problem har förstört körglädjen totalt med denna bil, hur tråkigt som helst att köra den.

    Någon som vet vad man ska kolla efter så man kan lösa detta? Vill helst ge mig på det själv innan en verkstad får ta över.

    All hjälp uppskattas.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Vet du nåt om historiken på bilen? Balansaxelkedjan kanke är klippt?

    Byt servopump och olja.
    Se över subframebussningarna.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Nästa fråga är ju när och hur den blivit så här. Har du köp bilen nyligen i detta skicket eller haft den en längre tid? Om du haft den länge, har detta kommit gradvis eller över en kortare tid?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Nästa fråga är ju när och hur den blivit så här. Har du köp bilen nyligen i detta skicket eller haft den en längre tid? Om du haft den länge, har detta kommit gradvis eller över en kortare tid?
    Köpte bilen för tre veckor sedan, när jag provkörde den så gick den fint. Inga missljud, vibrationer eller trög ratt.


    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Vet du nåt om historiken på bilen? Balansaxelkedjan kanke är klippt?

    Byt servopump och olja.
    Se över subframebussningarna.
    Nej inte en aning, bara det som står i serviceboken. Köpte den för 3 veckor sedan och då gick allt fint.

    Får köpa en servopump på skroten och byta ut. Hur kollar man bussningarna ?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    När du säger att hela bilen rör sig när du startar motorn, märker du också av att den "hoppar" lite när du lägger i D eller R, även om du ändå håller ned bromsen och den inte faktiskt börjar röra på sig? Det symptomet har jag, och som jag förstått det så är det bussningar till motorn som behöver bytas. Etnoy här på forumet har en bra video om byte: https://www.youtube.com/watch?v=X2JXRS_3s1o

    Edit: Du borde också kunna se detta om du ber någon lägga i D eller R medan du står och tittar på motorn under huven. Om motorn rör sig markant så är det nog dags för bussningarna.

    I övrigt har jag en liknande Saab, och min har också lite motorvibrationer i ratten som jag känner av. Jag vet inte om det är normalt eller ej, men det är inte starka vibrationer och inget som jag känner förutom just i ratten så jag antar att det inte är samma problem som du har.
    Senast redigerat av JonasFrånLandet den 2017-03-30 klockan 19:57.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Citat Ursprungligen postat av JonasFrånLandet Visa inlägg
    När du säger att hela bilen rör sig när du startar motorn, märker du också av att den "hoppar" lite när du lägger i D eller R, även om du ändå håller ned bromsen och den inte faktiskt börjar röra på sig? Det symptomet har jag, och som jag förstått det så är det bussningar till motorn som behöver bytas. Etnoy här på forumet har en bra video om byte: https://www.youtube.com/watch?v=X2JXRS_3s1o

    Edit: Du borde också kunna se detta om du ber någon lägga i D eller R medan du står och tittar på motorn under huven. Om motorn rör sig markant så är det nog dags för bussningarna.

    I övrigt har jag en liknande Saab, och min har också lite motorvibrationer i ratten som jag känner av. Jag vet inte om det är normalt eller ej, men det är inte starka vibrationer och inget som jag känner förutom just i ratten så jag antar att det inte är samma problem som du har.
    Japp precis så gör min med. hade hoppats att det skulle försvinna när jag bytte växellådsolja men det är kvar. Får ge mig på att byta bussningarna.

    EDIT:

    Antar att det är DENNA jag ska ha?
    Senast redigerat av BizzyD den 2017-03-30 klockan 20:11.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Den ser rätt ut men jag har inte gjort bytet själv så jag vet inte säkert. I värsta fall kanske kundtjänst på maptun kan hjälpa dig reda ut det, de borde ha både WIS och EPC till hands.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Citat Ursprungligen postat av JonasFrånLandet Visa inlägg
    Den ser rätt ut men jag har inte gjort bytet själv så jag vet inte säkert. I värsta fall kanske kundtjänst på maptun kan hjälpa dig reda ut det, de borde ha både WIS och EPC till hands.
    Får kolla tack

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Ah okej Tackar

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Vet du nåt om historiken på bilen? Balansaxelkedjan kanke är klippt?
    Om du vet om motorn blivit bytt på den nån gång är det troligt att balansaxelkedjan är borta, vilket oftast medför mer vibrationer på tomgång & låga varvtal. Men bra/hela bussningar & stag minskar det givetvis.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Om du vet om motorn blivit bytt på den nån gång är det troligt att balansaxelkedjan är borta, vilket oftast medför mer vibrationer på tomgång & låga varvtal. Men bra/hela bussningar & stag minskar det givetvis.
    Inte en aning om det har blivit bytt nån gång, låter ingenting från kedjan, ska kolla spännaren nån dag.

    Ska även kolla över bussningarna

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Angående klinker vid gupp, upplevs det vara när fronten går över eller bakändan?. Har du kollat så fjädrarna är hela och ingen har brustit. Hissa upp bilen ta av hjul och ryck i fjädern passa på att kontrollera stag länkarm och bussningar mm kostar bada och kan säga mycket. Om du nyss bytt till sommar sulor testa byt tillbaka och se om vibrationerna ändras eller är samma, förändras eller försvinner dom är det obalans i de andra däcken.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    Angående klinker vid gupp, upplevs det vara när fronten går över eller bakändan?. Har du kollat så fjädrarna är hela och ingen har brustit. Hissa upp bilen ta av hjul och ryck i fjädern passa på att kontrollera stag länkarm och bussningar mm kostar bada och kan säga mycket. Om du nyss bytt till sommar sulor testa byt tillbaka och se om vibrationerna ändras eller är samma, förändras eller försvinner dom är det obalans i de andra däcken.
    Ska hissa upp bilen i helgen och kolla. Angående däcken så är dom balanserade. Lämnade in dom på balansering när jag bytte till vinterdäck. Tycker att hela bilen vibrerar även om man står på tomgång.

Liknande ämnen

  1. Trögstyrd 9-3 SS
    Av joH900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-08-08, 10:43
  2. Batterilampan började lysa och bilen trögstyrd
    Av SaabHasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-11-09, 20:34
  3. Vibrationer vid acc. + klonkande ljud bak
    Av Epzzky i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-02, 19:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •