Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Uppgradering av mjukvara ng 9-3 1.8t och og 9-5 aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -

    Uppgradering av mjukvara ng 9-3 1.8t och og 9-5 aero

    Hej allihopa!

    En västeråsare här som läst på forumet under åren men det är första gången jag själv registrerar mig och har en fråga!

    ng 9-3 1.8t ska ju som jag har förstått det vara en strypt 2.0t. Nu när min vän har köpt en 1.8t så började vi diskutera trim (vilket är något jag aldrig har gett mig in på själv) och då är frågan: Kan man på ett enkelt sätt byta mjukvaran så att hans 1.8t får standardmjukvaran för 2.0t? Han vill ha några extra hästar men inte några risker, eller öka slitaget genom ett trim och då tänkte jag att det här låter rimligt om det är möjligt att få till.

    Vet ju om att det finns program som txsuite och även fast jag kan datorer så har jag ingen erfarenhet av det programmet och vet inte om jag vill ta risken att trimma själv. Så därför undrar jag om det finns någon av trimbolagen eller annan pålitlig verkstad som någan av er alla kunniga känner till som kan lägga in den bättre "stock" mjukvaran som konstruerats för den motorn och på det viset "låser" upp prestandan? I sådant fall skulle ju jag gärna även ta min egen 9-5 aero dit och få 20 hästar till som den faceliftade 9-5an jag hade innan

    Eller finns dessa mjukvaror att få tag på och är det lätt att få in de med txsuite?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    På NG9-3 är det möjligt att göra det du vill men det är riskfritt att gå till ett steg1, på OG9-5 skiljer det i hårdvaran beroende på årsmodell och även här är ett steg1 att rekommendera och det är ju ganska nära till Örebro ;-)
    Välkommen till STCS
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Var det inte så att ng9-3 1.8t och 2.0t har samma mjukvara men att programmet väljer en av två förprogrammerade momentkurvor baserat på bilens chassinummer? Har inte pillat så mycket med T8, men jag har för mig att det är så.

    9-5 Aero från 230hk till 250hk är rent mjukvarutrim, men när de gick upp till 260hk ändrade man turbons insugsrör.
    Senast redigerat av Brisse den 2017-03-29 klockan 22:10. Anledning: §9.1

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jo,det tror jag stämmer ang. mjukvaran i B207/NG9-3
    Har för mig att bollman skrivit om det.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Tack för välkomnandet och svaren!

    Angående steg 1 trim till framförallt 9-3an, är det säkert att det är riskfritt? Slits inte t.ex turbon och kopplingen lite extra?

    Klart att ett steg 1 i sådant fall låter roligare men sedan funderar vi över besiktiningen, kanske är en dum fråga men det är inte så att avgasvärden eller annat kan sticka ut på fel sätt? Sedan har ju jag som ändå läst i forumet under åren sett många trådar kring vems steg 1 som är bäst, vet ju att maptun i örebro är väldigt populära och att nordic också är uppskattade. Men när jag tittar på priserna så ligger nordic på 3000 och maptun börjar på 3995 om man lånar en maptuner x.

    Han vill egentligen bara ha lite extra kraft och körglädje när han pendlar 20 min till jobbet och vill helst lägga ner så lite pengar som möjligt på delar och trim (därav ursprungsfrågan om att fixa in 2.0t mjukvaran om det gick för en billig slant). Är det då fel att säga att Nordic känns mer prisvärt om han väl kör på ett steg 1? Eller anser ni att Maptun är mer pålitligt eller effektivare på något vis så att det motiverar den där extra kostnaden?

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Både Maptun och Nordic har bra produkter. Jag har varit kund hos båda, men senast Maptun. Orsaken till det var en logistikfråga. Vi har närmare till Maptun och är ofta i Örebro och hälsar på av andra skäl. Du kan lugnt välja vilken av dom du vill.
    Senast redigerat av Vfr den 2017-03-31 klockan 09:26. Anledning: Stavning
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Riskfritt är det inte, och koppling och turbo kan slitas mer, beroende på hur gasglad man är och hur trimmet är utfört, men om grejerna är i bra skick så är ändå risken liten får man väl säga. Säg att en originalbil har säkerhetsmarginaler på 1,25 till 1,5 och när du trimmar så tar man ner marginalerna till kanske 1,05 istället, om jag får uttrycka mig lite abstrakt.

    Besiktning är inga problem. Deras utsläppstest är väldigt primitivt och utförs endast på tomgång alternativt förhöjd tomgång, och om inte trimmaren har klantat sig ordentligt så ska utsläppen under ett sådant test vara identiskt med en otrimmad motor.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Sent svar från mig här, men tack för era svar! Det uppskattas mycket och vi får se vad det slutar med för beslut här

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Riskfritt är det inte, och koppling och turbo kan slitas mer, beroende på hur gasglad man är och hur trimmet är utfört, men om grejerna är i bra skick så är ändå risken liten får man väl säga. Säg att en originalbil har säkerhetsmarginaler på 1,25 till 1,5 och när du trimmar så tar man ner marginalerna till kanske 1,05 istället, om jag får uttrycka mig lite abstrakt.

    Besiktning är inga problem. Deras utsläppstest är väldigt primitivt och utförs endast på tomgång alternativt förhöjd tomgång, och om inte trimmaren har klantat sig ordentligt så ska utsläppen under ett sådant test vara identiskt med en otrimmad motor.
    Är det ens möjligt att klanta sig så till den milda grad att den inte går igenom avgastesterna?

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Är det ens möjligt att klanta sig så till den milda grad att den inte går igenom avgastesterna?
    Nej, det är riktigt svårt, men jag har faktiskt flera gånger stött på folk som ovetande kör omkring med större spridare och originalmjukvara. Dessa får det lite svårt på bilprovningens avgastest

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Jaja, fast det är ju inte programvarans direkta fel, bara puckat, haha.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Och det har jag också sett. Framförallt så brukar det ju vara så att en del tror att det går bättre bara man byter hårdvaran så de byter avgassystem, turbo, spridare, IC, ja all hårdvara. Å så kör de på originalprogramvara och tror att de har samma effekt som de sett på någon trimfirmas hemsida med motsvarande hårdvara för de har ju hört att "programvaran anpassar sig", ju

    4 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Var det inte så att ng9-3 1.8t och 2.0t har samma mjukvara men att programmet väljer en av två förprogrammerade momentkurvor baserat på bilens chassinummer? Har inte pillat så mycket med T8, men jag har för mig att det är så.

    9-5 Aero från 230hk till 250hk är rent mjukvarutrim, men när de gick upp till 260hk ändrade man turbons insugsrör.
    Sorry 82jachar att jag blandar mig i tråden lite
    Om man som mig har en OG9-5 Aero 01a, och det bara är mjukvara att få ut 20 hästar till. Då borde väl vanliga aukt saab verstan göra det för typ en 20-lapp Eller pratar vi ff trimtrim, som tex utvecklats av maptun (eller hur det nu fungerar)
    Blev bara lite nyfiken...
    Senast redigerat av Karlqvist den 2017-04-03 klockan 22:45.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Om man som mig har en OG9-5 Aero 01a, och det bara är mjukvara att få ut 20 hästar till. Då borde väl vanliga aukt saab verstan göra det för typ en 20-lapp
    Problemet är att bilen är registrerad och "helbilsgodkänd" i sitt originalutförande på 230hk. Legaliteten i att ändra till 250hk är tveksam, och det är inget en aukt. verkstad kan riskera att ge sig in på.

Liknande ämnen

  1. og9-3 aero 630cc e85 mjukvara
    Av mathias80 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-10-16, 14:51
  2. Mjukvara 9-5 Aero 04.
    Av Swedlund91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2014-12-18, 21:29
  3. uppgradering av mjukvara???
    Av sundhed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 23:57
  4. Köpråd ny mjukvara till 9-5 Aero-00 aut, nu steg 1?
    Av jimmy1975 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 21:17
  5. Stereo mjukvara uppgradering 9-3 ss
    Av phr34k i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 20:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •