Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Missljud på 9-3 xwd

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    NV Skåne
    Inlägg
    2
    Medlem#
    10623

    Missljud på 9-3 xwd

    Hej,
    Gäller en Saab 9-3 SC 2.0T BioPower XWD 6 växlar manuell
    Årsmodell 2010, inga modifikationer eller trim, precis passerat 18000 mil.

    -Hur yttrar sig felet?
    Vid körning 30-70 km/h hörs ett vinande ljud som ökar i volym berooende av hastigheten på hjulen, är inte beroende av motorns varvtal, vägljud överröstar ljudet vid högre hastighet. Inget klonkande eller klickande.
    Jag tycker det låter som det kommer bakifrån/vänster bak. Andra tycker det kommer från fronten.
    Inga vibrationer heller.
    -Är felet permanent eller intermittent?
    Permanent sedan två veckor tillbaka.

    -Vilken felsökning har redan gjorts?
    Skiftade till sommardäck för trodde initialt det kom från däcken.
    Rullning i t ex 40km/h utan växel i ger också samma resultat. Dragit säkring 11 i skuffen för att stänga av elsd, samma.
    Även kollat så inte bromsarna ligger an, dock inga typiska skrapljud från broms men ska se om jag kan lossa oken ikväll och se om de behöver smörjas m m.
    Har även lyft upp vid varje hjul för att känna om det glappar i hjullager, oavsett hur jag rycker och vrider så glappar det inte.
    Låter heller inte någon skillnad i ljudet vid lite tightare svängar höger/vänster.

    Initialt ville jag tro det är hjullager men det låter varken brummande eller typiskt som man hört på andra bilar, utan mer ett vinande(svårt att beskriva exakt) ljud som kommer vid ca 30km/h. Lager i kardan? elsd-ras på g?
    Är det någon som har tips på vart jag ska fortsätta?
    9-3 SC 2.0T XWD -10

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Välkommen till STCS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Jag hade ett missljud på min förra bil som jag hade väldigt svårt att lokalisera. Det visade sig vara ena framhjulslagret. Bilen var en vanlig tvåhjulsdriven 9-3, men framhjulslagren borde vara lika, gissar jag?
    Det var inget vanligt lagerljud och det ändrades inte när man svängde med bilen, vilket ju dåliga hjullager normalt sett gör. Det visade sig att det var ABS-kransen som sitter inbyggd i lagerenheten som hade rostat och svällt, och därmed skrapade emot inne i lagerhuset. Det lät som ett vinande ljud som följde bilens hastighet, dvs det ökade ju fortare man körde. Själva lagret var det inget fel på, så det kändes inget glapp eller liknande. Det var bara ett irriterande missljud som hördes.

    Det är ju inte alls säkert att det är det som är problemet på din bil, men det kan ju vara värt att försöka kolla upp.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    NV Skåne
    Inlägg
    2
    Medlem#
    10623
    Yes, det är samma lager som på de framhjulsdrivna. På din beskrivning låter det som precis som i mitt fall.

    Ska se om jag hittar vad det är ikväll, blir annars till att höra med någon saabmek imorgon om de kan lokalisera varifrån det kommer. Ska se om jag kan fixa fram inspelning på ljudet också.

    Tack för tipset!
    Senast redigerat av C2H6O den 2017-03-30 klockan 20:21. Anledning: Trasig smiley
    9-3 SC 2.0T XWD -10

Liknande ämnen

  1. Missljud ac
    Av Lndv i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-12, 01:05
  2. 9-3 ss,missljud bak
    Av 2055 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •