Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Ny betalningsmetod: PayPal

  1. #1
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827

    Ny betalningsmetod: PayPal

    Hej!

    Lagom till årets första banträff så introducerar vi nu även möjligheten att betala in sin medlemsavgift via PayPal.

    Se klubbens hemsida, www.saabturboclub.com, följt av Medlem > Bli medlem > Registrering online.

    På detta vis får även de som glömt betala årets medlemsavgift möjlighet att vara med på Ring Knutstorp då medlemskapet aktiveras direkt när betalningen genomförs (och givetvis alla andra roliga aktiviteter inom klubben i år).

    Det går att förnya befintligt medlemskap (om man har inloggning till ”Mina sidor”) såväl som att bli helt ny medlem ifall man ej är det sedan tidigare.
    Medlemmar som väljer att betala via PayPal får inget välkomstbrev eller tillhörande plastficka*hemskickat via posten utan istället aktiveras medlemskapet direkt och du skriver själv ut ditt medlemskort.

    Detta medlemskort skall uppvisas vid klubbens träffar och om sponsor- eller rabattgivande företag kräver detta för att man som medlem skall få tillgång till medlemsrabatterna.

    För återkommande medlemmar gäller det alltså att logga in på ”Mina sidor” och där välja att betala sin medlemsavgift via PayPal, följ instruktionerna på sidan och skriv sedan själv ut ditt medlemskort direkt från ”Mina sidor”.

    För nya medlemmar väljer man att registrera sig online, då skapas ett konto för dig på ”Mina sidor” som du kan logga in på och betala ditt medlemskap för att aktivera och sedan skriva ut ditt medlemskort.

    Fram till att insläppet stänger klockan 09.00, söndagen den 9:e april, går det bra att betala in medlemsavgiften på detta vis.
    Notera att för att kunna komma in på Ring Knutstorp, krävs betald medlemsavgift, uppvisande av medlemskort samt körkort och*ifylld säkerhetsblankett.

    Insläppet till banan öppnar klockan 08.00 och stänger 09.00.

    Stort tack till Jan Färnström, som har arbetat fram möjligheten med medlemsinbetalning via PayPal.

    Med vänlig hälsning
    Michael Törnros

    Ordförande och medlemsansvarig

    2 användare gillar detta inlägg


    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja

    Bra! Det tackar vi för! Tyvärr (?) har jag redan betalt, men det är välkommet till nästa år. Det känns alltid bra när något man man saknat, önskat och föreslagit genomförs. Tack alla ni som jobbat med detta!


    Två nya önskemål & förslag för framtiden.
    1. Alla får medlemskort på samma sätt oavsett inbetalningsmetod.
    2. Möjlighet att betala med PayPal i klubbshoppen
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg

    Bra! Det tackar vi för! Tyvärr (?) har jag redan betalt, men det är välkommet till nästa år. Det känns alltid bra när något man man saknat, önskat och föreslagit genomförs. Tack alla ni som jobbat med detta!


    Två nya önskemål & förslag för framtiden.
    1. Alla får medlemskort på samma sätt oavsett inbetalningsmetod.
    2. Möjlighet att betala med PayPal i klubbshoppen
    Hej!

    Tack så mycket

    Att man nu kan skriva ut medlemskortet direkt själv, via betalningen genom PayPal, grundar vi på att kostnaden för PayPal-transaktionen kvittas mot kostnaden att skicka ut medlemsbrevet genom posten.

    Om betalning via PayPal och ändå utskick av medlemsbrev via posten skall vara ett alternativ, behöver vi fundera på alternativa sätt att täcka upp den ökade kostnaden som detta sätt innebär.

    Mvh Michael
    Ordförande och medlemsansvarig

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Trevligt att man även kan skriva ut sitt eget medlemskort så länge man kan logga in på Mina Sidor.
    Frågan om borttappade medlemskort förekommer ju då och då.
    Och så kan man skriva ut flera och lägga ett i varje bil man äger så är det med om man åker spontant på någon träff eller besöker en rabattgivare


    Ett utskick per snigelpost borde inte vara nödvändigt så länge man kan logga in på Mina Sidor
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Trevligt att man även kan skriva ut sitt eget medlemskort så länge man kan logga in på Mina Sidor.
    Frågan om borttappade medlemskort förekommer ju då och då.
    Och så kan man skriva ut flera och lägga ett i varje bil man äger så är det med om man åker spontant på någon träff eller besöker en rabattgivare


    Ett utskick per snigelpost borde inte vara nödvändigt så länge man kan logga in på Mina Sidor
    Hej David!

    Ja möjligheten att skriva ut eget nytt kort om man tappat bort det ordinarie är bra.

    På så sätt får medlemmen sitt medlemskort igen och klubben slipper extrakostnaden som det innebär att på nytt posta medlemskortet, samt den stora fördelen för medlemsansvarig som slipper extraarbetet.

    Sedan verifierar vi varje medlemsnummer numera mot databasen när vi registrerar in medlemmarna till klubbens träffar.

    Verierar att medlemmen har betalt sin medlemsavgift, samt att bara numret används 1 gång vid inregistreringen.

    Mvh Michael
    Ordförande och medlemsansvarig

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag tipsa om att klippa ut kortet, och sen klippa ut lösenordet till "mina sidor", eller skriva det på baksidan av kortet, då har man det alltid till hands!

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Hmmmpf, skriva upp ett lösenord

    Kan tipsa om appar som förvarar lösen orden åt en så blir det lite säkrare.
    Och till nästa år kanske medlemsnumret även är tryckt som streckkod för att underlätta för er
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    Herman: Ja QR-kod finns redan, det ska bara kluras ut hur det smidigast används på olika vis. Jag har lite planer såklart men en sak åt gången, paypal-grejorna precis lanserade så nu lite semester innan vi kör igång med nästa funktion.

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av tornros Visa inlägg
    Hej!

    Tack så mycket

    Att man nu kan skriva ut medlemskortet direkt själv, via betalningen genom PayPal, grundar vi på att kostnaden för PayPal-transaktionen kvittas mot kostnaden att skicka ut medlemsbrevet genom posten.

    Om betalning via PayPal och ändå utskick av medlemsbrev via posten skall vara ett alternativ, behöver vi fundera på alternativa sätt att täcka upp den ökade kostnaden som detta sätt innebär.

    Mvh Michael
    Ordförande och medlemsansvarig
    I princip tycker jag det är olyckligt med alla former av särbehandling. Om klubbens ekonomi är så ansträngd att man måste särbehandla de som betalar med PayPal är det inte bra. Kanske behöver avgiften höjas?

    Bättre är väl att helt avskaffa medlemsbreven om de nu kostar så mycket och innebär mycket arbete för medlemsansvarig, samt att det tar lång tid från betalning till medlemskortet anländer. Om ändå någon medlem önskar ett medlemskort med posten kan man väl bara erbjuda dem det som en extra tjänst. Eventuellt mot självkostnadspris. Det blir mindre arbete, mer pengar kvar och ingen särbehandling.

    Sedan tror jag det är rimligt att tänka sig att klubben genom det faktum att man erbjuder betalning via PayPal får större intäkter. Några extra medlemmar, några extra artiklar sålda i klubbshopen (i framtiden). Allt sammantaget tror jag faktiskt att klubben går plus på att erbjuda PayPal betalningar.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av cactuz Visa inlägg
    Herman: Ja QR-kod finns redan, det ska bara kluras ut hur det smidigast används på olika vis. Jag har lite planer såklart men en sak åt gången, paypal-grejorna precis lanserade så nu lite semester innan vi kör igång med nästa funktion.
    Ja det finns möjligheter till många fiffiga funktioner där. En STCS app skulle kunna lösa mycket, men .....

    ... ta nu det lugnt och njut av att detta projekt är avklarat så bra. Sen finns det tid att fundera på andras och mina synpunkter och era planer.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Lite beroende på hur medlemmarna i framtiden väljer att betala kan nog avgiften behöva höjas. Vi PG-inbetalning behåller vi alla pengarna, med Swish avgår lite pengar till Swish och med PayPal avgår lite mer pengar till PayPal.
    Om vi i framtiden slipper skicka ut något alls sparar vi väldigt mycket pengar och då kan det väl vara så

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Särbehandling är bra, avgiften borde vara densamma för alla men om någon väljer ett transaktionsmässigt dyrare betalningssätt borde det inte drabba klubben eller de medlemmar som betalar via giro?
    Jämför du med t.ex. om du ringer och röstar i TV-program så kostar det xx:- + ev. trafikavgift och så är det ju om du går i på banken med cash i näven och vill betala en räkning till ett girokonto, då åker den som betalar på transaktionskostnaden och inte mottagaren.
    Så jag ser gärna en differens i avgiften enligt modellen "Fastställd klubbavgift + ev. transaktionskostnader" betalas av medlemmen.

    Då blir det även tydligt vart en del av pengarna tar vägen vilket nog många inte är medvetna om, varför göda PayPal?

    Att automatisera processen med medlemsbreven ligger ju i tiden och liknar företagens agerande där jag själv får skriva ut (och ta kostnaden) de dokument de skickar om man vill ha dem på papper för att gömma i en pärm. Jag ser det den nu införda varianten av medlemsbrevet som ett större framsteg än möjligheten till att betala med PayPal även om det också är bra.
    Klapp på axeln till de som varit inblandade och fått till stånd dessa kliv framåt!

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det är ju en tydlig vilja hos medlemmarna att betala via andra metoder än PG. Med en, som det ser ut nu, sjunkande medlemsskara så kommer vi nog inte att kunna hålla nere medlemsavgiften, om vi vill fortsätta ha samma mängd aktiviteter.

  14. #14
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    För att fylla på.

    Vi har haft ett par bra år av ökande medlemsantal.

    Från strax under 1200 medlemmar för några år sedan, till strax under 1300 året efter och därefter strax över 1500 medlemmar förra säsongen.

    Nu ligger vi dock under den trenden i år, men jag tror mycket på Elmia-mässan.

    Mvh Michael
    Ordförande och medlemsansvarig

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Särbehandling är bra,
    Håller verkligen inte med. Om särbehandling är bra kanske de medlemmar som inte är med på någon banträff skulle betala halv avgift. Inte skall väl de drabbas av banhyror mm.
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    avgiften borde vara densamma för alla men om någon väljer ett transaktionsmässigt dyrare betalningssätt borde det inte drabba klubben eller de medlemmar som betalar via giro?
    Anledningen att erbjuda nya betalningssätt är att ge fler möjlighet att bli medlemmar och därmed höja klubbens intäkter.
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jämför du med t.ex. om du ringer och röstar i TV-program så kostar det xx:- + ev. trafikavgift och så är det ju om du går i på banken med cash i näven och vill betala en räkning till ett girokonto, då åker den som betalar på transaktionskostnaden och inte mottagaren.
    Det kostar normalt att ta emot pengar på bankgiro och plusgiro för företag och föreningar. Har STCS ingen kostnad är det ju bra!
    När butikerna för ett antal år sedan kände sig drabbade av att bankerna och kortföretagen tog ut transaktionsavgifter valde vissa att låta kunderna betala en avgift om de betalade med kort. Vid kontantköp slapp man avgiften. Efter vilda protester bland konsumenter visade det sig att det inte var tillåtet att särbehandla pga betalningssätt. I dag har de flesta glömt detta. Ingen förväntar sig att åka på en avgift eller sämre service för att de betalar med kort. Tvärtom betalar de flesta med kort.
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Så jag ser gärna en differens i avgiften enligt modellen "Fastställd klubbavgift + ev. transaktionskostnader" betalas av medlemmen.
    Då blir det även tydligt vart en del av pengarna tar vägen vilket nog många inte är medvetna om,
    Tydlighet är bra. Genom att göra årsberättelse och kassarapport samt budget tillgänglig för alla medlemmar blir sådant här tydligare och lättare att förstå för fler. Nu har man ingen info om vilka kostnader klubben betalar för medlemsavgifter.
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    varför göda PayPal?
    Helt rätt fråga. Javisst borde STCS informera om hur man helst vill ha betalt och varför. De som kan betalar säkert gärna på ett lite krångligare sätt om klubben har en fördel av det.

    Sammanfattning:
    Jag tycker alla medlemmar skall få samma service.
    Jag tycker alla skall betala samma medlemsavgift oavsett betalsätt.
    Jag tycker aktiviteter med hög kostnad som inte alla medlemmar deltar i kan motivera en extra aktivitetsavgift.

    Ännu en hög med blandade synpunkter att irriter... hm inspireras av
    Senast redigerat av Mr.O den 2017-03-30 klockan 01:06.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    Jag ser det såhär:
    Vill man ha medlemskort hemskickat betalar man via PG och får vänta 3-5 veckor på sitt medlemskap.
    Vill man ha sitt medlemskap aktiverat direkt så betalar man med PayPal och får skriva ut sitt eget medlemskort.

    Porto+Utskrift+Laminatficka kostar nog ungefär samma som paypal tar i avgift.
    Så pengarna för klubben blir densamma.
    Fördelen för medlemmen är att om denne ej har möjlighet att skriva ut, eller inte vill utföra ekonomiska transaktioner via internet eller för den delen inte vill använda internet alls, så får denne själv välja metod.
    Ingen särbehandling utan endast två alternativ för våra medlemmar.

    4 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Hej!

    Har nu postat lite info om PayPal på klubbens hemsida.
    http://www.saabturboclub.com/uncateg...en-via-paypal/

    Med vänlig hälsning
    Michael Törnros
    Ordförande och medlemsansvarig

    1 användare gillar detta inlägg


    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

Liknande ämnen

  1. Köp med PayPal, Ebay?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-06, 13:39
  2. Hur får jag till min PayPal-betalning?
    Av Big Tom i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 17:50
  3. Paypal
    Av Glader9991 i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 10:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •