Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Köra utan bakre ljuddämpare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Köra utan bakre ljuddämpare

    Tjena har en SAAB 9-3 Sport E 2.0T och vill att det ska mullra lite mer tänkte kolla ifall det finns någon som har koll vad som gäller angående ljuddämpare! är det olagligt att ta bort den bakre ljuddämparen och istället dra rakt rör. Det hade ju varit ganska surt om man fick böta om Fabror Polis inte tyckte om det
    Tack i för hand

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Det kan bli problem vid besiktning pga ljudnivån.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    men det är inga problem med Polisen om de gör en inspektion, och se ifall det bara är raka rör??

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Rent legalt sett är det ju olagligt på en helbilsgodkänd bil, men just det brukar aldrig vara några problem, om ljudnivån är för hög kan dock både bilprovningen och polisen klaga.

    Om den aktuella polisen har med sig bulldermätningsutrustning (ovanligt) kan dom mäta på plats, annars kan dom faktiskt ge dej ett föreläggande om besiktning bara för att dom tycker att bilen låter högt.

    Det är dock mycket ovanligt att det händer numera, bilen måste låta väldigt högt eller du måste träffa på en väldigt grinig polis/besiktningsman.


    Jag har ett custombyggt avgassystem på min ena motorcykel, och det gick bra i många år - tills en besiktningsman tyckte att "Det är inte orginal, nu ska vi mäta!", och mätte upp att det var 2dB mer än godkänt, så jag fick åka hem och stoppa in stenull i dämparen och åkte tillbaka varvid den besiktningsmannen jag fick då bara strök punkten, jag frågade "ska du inte mäta ?" och han svarade "Tja, om du vill ? ..men jag litar på att du ordnat problemet.."

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Småland
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Jag har en og9-3 aero och tänkte också ta bort den bakre ljuddämparen för att sedan dra rakt rör ut till ändröret. Men får väll höra hur det låter efter jag kapat av det och se om jag monterar ny ljuddämpare eller bara raka rör.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Jag frågade faktiskt en trafikpolis en gång hur de såg på trimmade bilar vid poliskontroller. Han svarade att om det inte lät för mycket så var det inget de brydde sig om. Nu var ju detta en enskild polisman och det är mycket bedömningar och tyckande men så länge det inte stör folk (dvs du väcker kvarteret när du kör runt) så klarar du dig nog ända tills den dagen du träffar på herr noggrann besiktningsman/polisman.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Småland
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -

    Ta bort bakre ljuddämpare og9-3 aero?

    Har en Saab og9-3 aero som förre ägaren monterat en fjuttigt ljuddämpare, som dämpar ljudet väldigt mycket. Dämparen är rostig och har då tankar på att kapa av den bakre ljuddämparen och dra rakt rör antingen 2,5" eller 3". Frågan är då om man kommer igenom besiktningen utan bakre ljuddämpare? Det finns knappt någon polis här så risk för någon flygande besiktning är inte så stor.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Njae,kanske att du gör beroende på besiktningsman. Ljudet kommer bli väldigt "raggarbilsaktigt".

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Rent legalt sett är det ju olagligt på en helbilsgodkänd bil, men just det brukar aldrig vara några problem, om ljudnivån är för hög kan dock både bilprovningen och polisen klaga.

    Om den aktuella polisen har med sig bulldermätningsutrustning (ovanligt) kan dom mäta på plats, annars kan dom faktiskt ge dej ett föreläggande om besiktning bara för att dom tycker att bilen låter högt.

    Det är dock mycket ovanligt att det händer numera, bilen måste låta väldigt högt eller du måste träffa på en väldigt grinig polis/besiktningsman.


    Jag har ett custombyggt avgassystem på min ena motorcykel, och det gick bra i många år - tills en besiktningsman tyckte att "Det är inte orginal, nu ska vi mäta!", och mätte upp att det var 2dB mer än godkänt, så jag fick åka hem och stoppa in stenull i dämparen och åkte tillbaka varvid den besiktningsmannen jag fick då bara strök punkten, jag frågade "ska du inte mäta ?" och han svarade "Tja, om du vill ? ..men jag litar på att du ordnat problemet.."
    Samtidigt så är det lagligt att använda reservdelar till bilen som inte är original även om bilen är helbilsgodkänd, så någonstans måste man rent praktiskt dra en gräns. I detta fall så tror jag dem inte bryr sig så länge bilen inte låter alltför mycket.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2021
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Plocka bakre ljuddämpare?

    Hej, vill ha lite skönare ljud från bilen och sitter i tankarna om att plocka bort bakre ljuddämpare och sätta fast ett enkelt rör där istället med en simpel rörklämma. Är lite oklart vad jag får fram via google om det är tillåtet numera eller inte? Vad säger besiktningen?
    Och ökar avgasutsläppet något eller liknande?
    Hur ser lagstiftningen ut kring detta numera?
    Tack på förhand!

  11. #11
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810

    Köra utan bakre ljuddämpare

    Vill du ha ett gött sportigare ljud ska du plocka bort den första ljuddämparn, gör dig inte besvär med den bakre dämparn. Plockade bort den bakre på min och blev bara besviken, mullrar lite mer och framför allt på tomgång men inte mer.

    Rent tekniskt olagligt att ta bort någon av ljuddämparna eftersom bilen inte är original längre men garanterat ingen som kommer påpeka det om det är gjort snyggt och inte låter våldsamt högt. Körde själv 2 år utan bakre dämparn och aldrig haft problem med besiktningen eller snuten. Kommer inte heller påverka avgasvärderna så länge du inte plockar bort någon av katterna
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

Liknande ämnen

  1. Nackdel att köra utan ljuddämpare på turbobilar?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •