Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Mil med era 9-3or? effekt? problem??

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Mil med era 9-3or? effekt? problem??

    Jag undrar kort o gott hur många mil som ni 9-3 piloter har kört med era bilar o vad för effekt det är i dom? samt om ni har haft några problem?

    Har fått ett par bra erbjudanden på 9-3or, som ligger nära 20k mil, allt från chippade 154hk till original 200hk... Problemet är att en del ger mig riktigt bra pris så det är svårt o motstå...
    samtidigt är det ju dumt o köpa något om man vet att lådan kommer snart osv... kort o gott vad kan man vänta sig för stora grejer som kommer på en 9-3 med 20k mil som är fullservad på märkesverkstad och väl omhändertagen...

    Jag drar ju, orättvist, en hel del parralleler till min 900ng set -94 och jag vet vad som hände med den när milen började ticka på... dock ska ju 9-3 vara driftsäkrare... man vill ju inte sätta sig i ekonomisk ruin för en bil

    Hade egentligen inte tänkt mig en bil med mer mil än 15k, men har som sagt fått en del bra priser osv... dessutom är ju planen att trimma lite måttligt, till o börja med steg 2 i vart fall...
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928
    Min 9-3 från 2001 ska just slå om till 15000 mil och den känns fortfarande som ny men det beror nog mest på mig som ägare...

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    822
    Har haft min pärla i drygt ett år, snart 11000 mil. Styrboxtrimmad bara och jag har väl inte fått några problem alls förrutom att jag just nu har problem med försvinnande kylarvatten.
    9-3 SE 2,0T220 -99 SÅLD
    Spakar numera en Toyota

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag ska precis stoppa i steg 3-box i man 9-3 154 som har gått nära nog 17000. Inget problem än. Lite trög i lådan men det går nog att ordna med lite ny lådolja.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304
    upp

    Är väl så att 9-3 håller rätt så bra kanske... Men mil är ju mil...
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 123
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    upp

    Är väl så att 9-3 håller rätt så bra kanske... Men mil är ju mil...
    Sen kan man ju fundera på vad man betalar för att få låga mil också. Och säg en 3-4 år gammal bil med 15-20k mil på mätaren är ju inte så farligt heller oftast. Korta stadsmil sliter nog mer maskinellt än långa mil på motorväg. Allt har sina sidor

    Mvh Redbull som kör 9-5a med många mil på mätaren

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Hässelby-Olofström
    Inlägg
    97
    Jag har haft både ng 900 med 15000mil på mätaren,en 9-3 årsm 98 med 7000 mil på mätaren i ett antal år 185hk bilare båda två.

    Ser ingen skillnad på att 9-3 höll bättre då det är samma detaljer rakt igenom(nästan)

    Digitaldisplayen till ac och steron har väl de flesta problem med,har en 9-3 med mer än 20000 mil i nacken så är väl ac kompresson som kan kan bli dålig med åren,det kostar ju en hel del o byta(har gjort)
    De största stjärnorna kommer från avlägsna platser

  8. #8
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Hela förra året körde jag hela ca 2mil med bilen ,, och det har fungerat kalas.. Förutom en o annan Toppackning..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    822
    9-3 SE 2,0T220 -99 SÅLD
    Spakar numera en Toyota

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Hela förra året körde jag hela ca 2mil med bilen ,, och det har fungerat kalas.. Förutom en o annan Toppackning..
    Måste vara ett måndagsex du fått tag på?


    Mvh

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Hela förra året körde jag hela ca 2mil med bilen ,, och det har fungerat kalas.. Förutom en o annan Toppackning..
    oooohh... mm nu känns det mkt bättre....
    har hittat en 9-3 200hk har rullat 21k mil, mest motorväg, förmodligen är ju inte kopplingen eller nåt bytt så... mm ska väl titta på den i vart fall...
    men den lär ju inte bli lättsåld när man ska sälja nån gång... fast o andra sidan är det ju frågan om skillnaden mellan 16-17k mil och 21k mil är så stor egentligen... så det motsvarar prisskillnaden
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt

    oooohh... mm nu känns det mkt bättre....
    har hittat en 9-3 200hk har rullat 21k mil, mest motorväg, förmodligen är ju inte kopplingen eller nåt bytt så... mm ska väl titta på den i vart fall...
    men den lär ju inte bli lättsåld när man ska sälja nån gång... fast o andra sidan är det ju frågan om skillnaden mellan 16-17k mil och 21k mil är så stor egentligen... så det motsvarar prisskillnaden
    Är tanken att du ska ha bilen länge, så är det kanske bättre att kolla
    på en med få mil. Har fått känslan av att du ändå vill ha en lågmilare.


    Mvh

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 123
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Hela förra året körde jag hela ca 2mil med bilen ,, och det har fungerat kalas.. Förutom en o annan Toppackning..
    Shit jag är glad att inte jag köpte ng900, jag som kör 1500 mil per år lär ju fått byte hela bilen

  14. #14
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Redbull
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Hela förra året körde jag hela ca 2mil med bilen ,, och det har fungerat kalas.. Förutom en o annan Toppackning..
    Shit jag är glad att inte jag köpte ng900, jag som kör 1500 mil per år lär ju fått byte hela bilen
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt

    oooohh... mm nu känns det mkt bättre....
    har hittat en 9-3 200hk har rullat 21k mil, mest motorväg, förmodligen är ju inte kopplingen eller nåt bytt så... mm ska väl titta på den i vart fall...
    men den lär ju inte bli lättsåld när man ska sälja nån gång... fast o andra sidan är det ju frågan om skillnaden mellan 16-17k mil och 21k mil är så stor egentligen... så det motsvarar prisskillnaden
    Är tanken att du ska ha bilen länge, så är det kanske bättre att kolla
    på en med få mil. Har fått känslan av att du ändå vill ha en lågmilare.


    Mvh
    jo då nåt mellanting hade jag tänkt från början... 10-15k mil....
    men har som sagt fått riktigt fint pris på en del långmilare.... men ofta är det ju nånanledning till att man kanske vill byta...

    ach jo jag har tänkt o ha denna bil längre än 6-10 månader som jag har haft andra bilar, planerna är även steg 3, men inte mer än så kanske och lite bättre väghållning....

    mm kluven får se hur det blir... på något vis bär det emot med många mil så...
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    899
    Angående kopplingen, hur bra brukar den hålla för steg 3? den kanske ändå behöver uppgraderas för att hålla?
    Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928
    fredrik_wt: Vilket prisomfång rör du dig i?

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304
    har inte bestämt nåt direkt max pris... men eftersom jag pluggar är det ju bra om det inte kostar allt för mkt, samtidigt som man inte vill skjuta sig själv i foten o reparera hela tiden heller.... Kommer jag under 80k är jag nöjd, ungeför där...
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Beror ju helt klart ungefär vad priset är på dessa långmilare.

    För en fin ng900 med 25.000mil får du ju fortfarande runt 40-45tkr för. Så om du bara ligger en bit över detta så gör du ju ett klipp. Sen kör du väl heller inte allt för många mil per år själv?

    Visst, en bil som rullat 300mil är troligen ett säkrare köp än en som gått 20.000 men allt handlar ju lite om hur de ligger i pris.

    Tipset är nog ändå att försöka landa runt 17.000 för att kunna sälja innan den har gått 20.000 då det brukar vara lite mer svårsålt då. Iof har ju skick och servicebok lite att göra med det. En bil kan ju fortfarande kännas hyfsat tight efter att ha rullat en lång bit. Servad och nya bussningar och dämpare brukar göra susen.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider
    Av Marre90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 18:41
  2. Saab 9-5 3.0 V6 effekt problem
    Av fejjn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 10:35
  3. Laddtryck/Effekt problem!
    Av Raskens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-03-10, 10:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •