Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Byta turbo the Hill-Billy-Way! :)

  1. #1

    Byta turbo the Hill-Billy-Way! :)

    Konsten att byta ett turboaggregat i en Saab 9-5 the-Hill-Billy-Way. Kapa avgassystemet mellan down pipe och katalysator och montera bort grenröret från motorn. Montera bort några olje och vattenrör från motorn till turbon och därefter sänker du ner allt och plockar bort hela detta paket som består av grenrör, turbo och down pipe ihopskruvat. Därefter gör du samma sak på en annan bil som ska donera en turbo.

    Upp med hela alltet framför motorn i den behövande bilen och skruva fast grenröret. Därefter tar du fram svetsen och svetsar ihop avgassystemet innan katalysatorn och skruvar fast olje och vatten rören till motorn. Jag har inte gjort på detta viset men någon måste ha gjort så här i min senaste Saab för 3 000 kronor. Bortsett från att jag fått leta läckor i avgassystemets främre delar så fungerar det ju bevisligen att göra så här. Istället för att enbart byta själva turboaggregatet. Turbon är fin-fin på alla sätt utan blårök eller andra konstigheter.

    Det ska vara en utbytesturbo i bilen (vilket jag ju trodde var en ny eller renoverad) enligt förra ägaren vilket kostade henne 12 000 kr i reparationskostnader men då borde skruvförbanden överallt inte se ut som om de är 16 år gamla vilket de gör. Men som sagt: turbon är fin-fin i alla avseenden i denna min 9-5 -01 för 3 000 kr.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-04-01 klockan 15:01.

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Bra jobbat, alla sätt som funkar är okejiga

  3. #3
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Men arbetstiden att helsvetsa avgassystemet "på nytt" + turbo kanske motiverade 12000 kr...

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •