Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Konstigt slitage på vevlager b202

  1. #1
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610

    Konstigt slitage på vevlager b202

    Jag rev min gamla motor som satt i min 900 tidigare som lät konstigt när den blev varm, felet kom jag fram till var att det vart ett konstigt ljud ur oljepumpen så fort den blev varm och när jag tappade ur oljan som kom det ut lagerbrons.

    Aja kort och gott så rev jag motorn idag och konstaterade att det var axiallagren som var slut men jag hade även väldigt konstigt slitage på varje övre vevlager medans dom undre hade helt normalt slitage och även ramlagren såg ut att ha helt normalt slitage.

    Som synes så är axiallagren helt slut medans vevlagren såg väldigt knepiga ut, man känner väldigt tydligt med fingret att allt inte står rätt till också, värst var 1 och 4 lager.


    Vet någon varför det är slitet på detta vis? Det är exakt samma tendenser på alla fyra men två var mycket värre än resten.
    Motorn hade gått runt 35k mil har jag för mig.

    EDIT: Någon som vet vart man kan få tag på axiallager nu för tiden till en b202? Har googlat runt en hel del och jag kan inte hitta någon som har dom på lager.
    Senast redigerat av Mokko J den 2017-03-26 klockan 16:50.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Mätte du lagerspelet på axiallagret? På bilden kan man inte se om lagerbronset du fått med ut med oljan kommer därifrån. Att axiallagret ser ut som på bilden behöver inte nödvändigtvis betyda att det är "slut". Är lagerytan slät och fin kan det betyda att det är slitet men fortfarande fungerande. Att mäta lagerspelet ger i så fall svaret på om det är "slut"

    Att den övre halvan av vevlagret är mer slitet än den undre halvan är inte konstigt. Det är ju den övre halvan som tar upp hela kraften när du "ger järnet". Den undre halvan är i stort sett bara där för att få vevstaken att "följa med runt". Belastningen är väldigt mycket mindre än på den övre halvan.

    Man kan inte heller se hur skadorna ser ut på vevlagrenas övre halva. Har det tex blivit liksom "gropar" med tydliga (skapa, vassa) övergångar till gropen kan lagret ha varit överbelastat som inneburit att "bitar" lossnat ur lagerytan. Det kan i så fall vara dessa "bitar" som du hittat i oljan.
    Alternativt vara utmattningsskador på lagret som i så fall inneburit att "bitar" lossnat. Motorn har ju gått ganska långt
    Senast redigerat av Per L den 2017-03-26 klockan 19:06.

  3. #3
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Det högra axiallagret på bilden är tvärslut, kanske inte riktigt framgår av bilden ordentligt men det är väldigt mycket sämre än det vänstra.
    Det känns som att det är gropar i alla lager men då har jag bara provat att känna lite snabbt, kanterna känns extremt tydligt på alla, vad jag menade mest med konstigt slitage var att det har slitit på just en punkt på alla lager och inte alls över hela som jag tycker att dom brukar se ut.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

Liknande ämnen

  1. Konstigt slitage Framdäck 9-5
    Av Seddzi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 13:29
  2. Slitage på lådan ?
    Av johan123 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 09:41
  3. Konstigt "slitage" på mitt Pirellidäck, 225/45R179
    Av Poker i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 11:53
  4. Slitage på låda...?
    Av Ekan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 18:01
  5. Slitage mått på b202 vev?
    Av Aero4ever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-24, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •