Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Dela urluftningsröret till bränsletank OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    406
    Medlem#
    -

    Dela urluftningsröret till bränsletank OG9-5

    Hej.
    Jag håller på att demontera bränsletanken på min Saab 9-5 2003.
    Jag lyckas inte få isär den speciella kopplingen på urluftningsslangen från tanken. Jag saknar tyvärr specialverktyget-8395261 som enligt WIS ska användas. Är det någon på forumet som vet hur det verktyget fungerar? Jag trodde det var en typ av bajonettkoppling på urluftningsslangen men det verkar inte riktigt vara så. Kan det vara så att verktyget ska trycka in dom små blå plastbitarna som kan anas på kopplingen, det är ganska trångt att komma åt och kunna se hur kopplingen ska delas.

  2. #2
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Om du söker på internet på artnr för verktyget så ser du hur det fungerar. Du kan göra ett själv med lite fantasi och rätt grejer, i alla fall nåt som fungerar på liknande sätt. Jag kapade till ett halvmjukt material som jag lindade runt röret och sköt upp så låshakarna öppnades i kopplingen. Senare fick jag tag på verktyget och det tar bara del av nån millisekund öppna kopplingen.
    Senast redigerat av benny900 den 2017-03-25 klockan 22:22.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    406
    Medlem#
    -
    Tack, jag lyckades när jag fattade att det var små låshakar som skulle tryckas in, förstod inte det när jag tittade på bilder av verktyget. Använde bromsverktyget med art.nr 191511 från B-tema som fungerade bra. Nu är tanken loss!

  4. #4
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Ett alternativ kan vara att klippa slangen och skarva med 8mm bränsleslang. På min 9-5a gick slangen sönder i plasten där hakarna sitter. Så fick köpa en ny för 459kr.
    Idag hade jag nog skarvat den...

Liknande ämnen

  1. Dela ut media ifrån dator till mobil
    Av Sundance Kid i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 17:10
  2. Dela signalkablarna till slutstegen?
    Av the_Mattsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 19:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •