Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Solid Vägassistans Bas 297 kr/år. 20 år gammal Saab

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Solid Vägassistans Bas 297 kr/år. 20 år gammal Saab

    Vad tror ni? Nån som testat om det fungerar?

    Är inte säker men tror jag fick ett liknande förra året som jag lade upp här som diskussion på STCS. Kan dock ha varit ett annan namn men också säte i Helsingborg. Då handlade diskussionen lite om att det kunde vara svårt att säga upp avtalet. Hursomhelst låt oss glömma den gamla tråden och se på detta erbjudande med pigga fräscha ögon. Låter minst sagt bra, speciellt när man tecknar en bil som är så gammal som min, och utan milbegränsning.

    Ja det låter nästan för bra. Sannolikheten att en gammal bil drabbas ganska stor. Jag servar bara privat så de kan inte ha en aning om skicket ( ( och det skulle de väl inte kunna ha ändå?) Bara bärgning och ev två hotellnätter kostar en slant. Vad kan de mena med "Hemtransport av bil efter reparation"? Gäller det när tändningslåset går sönder i Messina och det kommer ta en vecka innan det anländer? Kör Luigi upp den till Sthlm då? Frågor frågor. Och betalar de hemresan under tiden som det står i avtalet?

    Nä jag fortsätter nog som förut och försöker hålla den i så gott skick som jag kan. Bytt bensinpump, ganska ny multirem och spännare samt en extra tändkassett med
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Tack Herman. Tänkte först be dig radera dagens inlägg men då det numera heter "Solid" så upplever nog de flesta det som ett annat bolag. Så den kan väl ligga kvar?

    Tillägg: såg dock att andra tråden har en ganska negativ erfarenhet. Kanske borde trådarna sammanfogas men med ny rubril " Solid Vägassistans/Assistansbolaget"?

    Det där vet ni adm bäst
    Senast redigerat av H-M den 2017-03-24 klockan 15:37.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag fick något liknande nyligen efter att ha bytt ruta, tror dock det var Falck i det fallet.
    Och frågan är ju ständigt aktuell så det skadar inte att diskutera om det är värt att teckna dessa extraförsäkringar eller om man kan få det via sitt ordinarie bolag eller t.ex andra organisationer som i mitt fall Motormännen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Jag är alltid lite skeptisk till okända bolag och skulle mkt hellre titta igenom de mer välkändas erbjudanden. Men börjar nöjda kunder posta i tråden kan jag överväga
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Fast frågan är ju vem solid anlitar för de bärgar ju inga bilar. Det är väl egentligen det som är intressant.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Jo men också hur det avtalet ser ut. Det finns säkert olika "servicenivåer" ett försäkringsbolag kan beställa. Eller? Ser man i den andra tråden sidan två fick en bekymmer. Dessutom dök en självrisk på 1500 upp oväntat.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Körde ett år med Falck men behövde aldrig använda, kom ganska nyligen en ny avi men då var det typ 200kr dyrare så har inte förlängt. Dock var det billigare än det priset som visas på hemsidan.
    Det här antagligen samma men för dom som är Ikano kunder (och inte fått något erbjudande i lådan), http://www.solidab.se/Vara_forsakringar/Kampanjer/Ikano
    för 297kr är det kanske värt det? Har alltid lite ont i magen när man ska med flyg eller liknande tidigt på morgonen..

    eller om man råkar ha ett Shell MC så ingår lite försäkringar
    http://shellmastercard.se/fordelar

    Edit, det är en bild på Assistanskåren på Solids hemsida men det behöver inte betyda något iofs..
    Edit2,
    "I Sverige anlitas i första hand Assistancekåren som är Sveriges enda rikstäckande bärgningsorganisation."
    Senast redigerat av ErikssonR den 2017-03-24 klockan 18:47.
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av ErikssonR Visa inlägg
    Körde ett år med Falck men behövde aldrig använda, kom ganska nyligen en ny avi men då var det typ 200kr dyrare så har inte förlängt. Dock var det billigare än det priset som visas på hemsidan.
    Falck gäller i "hela" Europa. Har bara goda erfarenheter, vid användning. Dock endast använt i Sverige.
    Citat Ursprungligen postat av ErikssonR Visa inlägg
    Det här antagligen samma men för dom som är Ikano kunder (och inte fått något erbjudande i lådan), http://www.solidab.se/Vara_forsakringar/Kampanjer/Ikano
    för 297kr är det kanske värt det?
    Klippt från länken ovan: "Förutsättningar
    Ikano Assistans gäller i hela Sverige i ett år och och du har därefter möjlighet att förlänga tjänsten till ett förmånligt pris.Du kan teckna Ikano Assistans om din bil är yngre än 20 år och har gått max 25 000 mil.
    Vägassistansen är begränsad till maximalt två skadetillfällen per år. Försäkringen ersätter kostnad med upp till 5 000 kr per skadetillfälle. Försäkringen ersätter vägassistans under förutsättning att du kontaktar oss på larmnumret när du behöver hjälp"

    Så skall man till Messina funkar det väl inte

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Vad tror ni? Nån som testat om det fungerar?
    Lägg gärna upp hela erbjudandet, båda sidor. Så blir det lättare att bedöma.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Hade faktiskt missat att villkoren fanns på baksidan ( dock ej fullständiga). Det finns vissa .... begränsningar. Ersättning per skadetillfälle 5000 kr. Inte säkert det räcker alla gånger. Tex 2 nätters övernattande för en familj på hotell. Sen skall väl bärgningen räknas in också.

    Dock verkar man betala resan till Messina för att hämta bilen av ägaren själv ( förutsatt att det ryms inom 5000 kr men risken är väl att de är konsumerade om de flugit hem familjen). Gäller inte om man drar släp etc.

    Men visst; för 297 kr per år kan det vara en trygghet om man mest kör i Sverige. Jag funderar faktiskt på det

    Inte riktigt samma som Ikano. Min är 20 år och har gått över 25 000 mil. Ändå försäkringsbar

    ps hoppas det går att läsa. Fotade med systemkamera men sidan drog ner kvalitén rätt hårt

    Lättare läsa texten här. assistans2 by stockholm2008, on Flickr
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av H-M den 2017-03-24 klockan 21:24.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    samma ämne men gäller Assistansbolaget, någon som hoppat på deras erbjudande i närtid och kan säga bu eller bä? Till sommaren vore det skönt o en extra backup ifall man skulle råka ut för något
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Falck gäller i "hela" Europa. Har bara goda erfarenheter, vid användning. Dock endast använt i Sverige.
    Det beror på vad man har för saab, troligen ålder ? på min aero har jag "falck saab assistans" eller liknande, med den saabspecifika varianten får man hela europa för ett pris som är lägre än deras vanliga "sverige-assistans".

    Till min silverssab (från 1999) fick jag också ett falckerbjudande, men då gällde det bara i sverige.

    Fick också erbjudande från assistansbolaget, men efter att ha frågat på nåt forum och alla var väldigt negativa skippade jag det. Ingen egen erfarenhet dock.

    Jag har använt falcksförsäkringen en gång, när bilen pajade på autobahn, då ersatte den bärgningen som jag tror kostade 300 euro (lite osäker)

    En sak jag gärna slipper göra är ju att byta hjul vid punktering på en kraftigt trafikerad väg, och det ingår ju i alla fall falcks försäkring.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Falck vägassistans vs bilförsäkringen
    Av ErikssonR i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-02-01, 15:04
  2. Polera Saab svart solid (9-5 -02)
    Av Turbo_Danne i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-17, 23:35
  3. Vilken vägassistans skall man välja???
    Av Braather i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 19:39
  4. Falck´s väghjälp eller Motormännen + vägassistans?
    Av Brandten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 21:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •